InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto importeren uit Duitsland goedkoper

Auto importeren uit Duitsland goedkoper

Het importeren van een auto uit Duitsland is goedkoper dan een occasion kopen in Nederland. Je hoeft namelijk niet de volledige BPM te betalen en bovendien zijn auto's uit Duitsland goedkoper. Hoe verloopt de procedure bij het importeren van een auto uit Duitsland? Wat zijn de voordelen van het importeren van de auto? Daarnaast een overzicht van de kosten.

Auto importeren uit Duitsland

Het importeren van een auto uit Duitsland kan voordeliger zijn dan er een kopen in Nederland. Vooral diesels en auto’s met een hoog brandstofverbruik hebben een groot aandeel BMP in de prijs. Dat bedrag is afhankelijk van de CO2-uitstoot, de leeftijd van de auto en de Nederlandse nieuwprijs. Als je een gebruikte auto op kenteken zet, mag je een verminderingspercentage in rekening brengen op het BPM. Een auto van 25 jaar of ouder is vrijgesteld van BPM, net zoals energiezuinige Nederlandse auto’s.

Auto kopen in Duitsland: voordelen

D In Duitsland wordt er minder belasting geheven op auto’s. Auto’s zijn bij aanschaf in Duitsland dan ook veel goedkoper. De verkoopprijzen zijn in het buitenland aanzienlijk lager en het aantal voordelige luxe auto’s is groter dan in Nederland. Een auto importeren uit Duitsland heeft als extra voordelen dat er meer opties zijn en dat de kilometerstand lager is.

Auto importeren: procedure

In Nederland bestaat een derde van de aanschafprijs van een nieuwe auto uit BPM (belasting). Als je een auto wilt kopen in Duitsland met een Nederland kenteken, moet er ook BPM worden betaald. Omdat een gebruikte auto minder waard is, is er korting op de BPM. De BPM wordt aan de douane betaald. Als de betaling rond is, krijg je het kentekenbewijs toegestuurd.

Auto importeren uit Duitsland: kosten

De kosten die je extra moet betalen om een auto te importeren uit een land dat binnen de Europese Unie valt, zijn de transportkosten van de auto, een deel van de BPM, de kosten voor het op kenteken zetten en een APK-keuring. Als je een intermediair inhuurt die importbegeleiding levert, komen daar nog extra kosten bij.

Invoerrechten auto importeren
Als je een auto wilt importeren, of je geen invoerrechten of BTW te betalen, mits de auto uit een EU-land komt.

Importbegeleiding

Als de regelgeving omtrent import erg ingewikkeld vindt, kun je er ook voor kiezen om importbegeleiding in te kopen door het inschakelen van een intermediair. Dat is een organisatie die het gehele importtraject van de auto regelt, bestaande uit:
  • Inspectie van de importauto
  • Het transport
  • De RDW-keuring
  • BPM-aangifte Douane
  • Het nieuwe kentekenbewijs
  • De nieuwe kentekenplaten
  • De tenaamstelling

Auto importeren: tips

  • Als je een geschikte auto hebt gevonden (bijvoorbeeld via internet), neem dan contact op met de aanbieder
  • Controleer of alle papieren bij de auto aanwezig zijn
  • Ga de auto bezichtigen en maak een proefrit
  • Je kunt de auto naar Nederland brengen op een auto-ambulance, maar ook zelf. Je hebt dan een tijdelijk kenteken nodig voor Duitsland en Nederland
  • Maak vooraf een afspraak voor een keuring. Als je auto ouder dan twee jaar is, kan hij meteen APK worden gekeurd
  • De BPM moet worden betaald bij de douane.
  • Vervolgens krijg je het kentekenbewijs toegestuurd
  • Je kunt dan kentekenplaten laten maken en je auto laten verzekeren
Gerelateerde artikelen
Auto importeren vanuit DuitslandAuto importeren vanuit DuitslandHet kan financieel erg aantrekkelijk zijn om een tweede hands auto te kopen in Duitsland en deze vervolgens naar Nederla…
Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?Een auto kopen in Duitsland is meestal een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt met name bij een tweedehands aut…
Auto importeren of invoeren uit het buitenlandAuto importeren of invoeren uit het buitenlandEen auto invoeren uit het buitenland kan heel voordelig zijn. Voordat je een auto gaat importeren is het verstandig om a…
Importeren van een gebruikte autoImporteren van een gebruikte autoU bent opzoek naar een specifieke auto, maar deze is in Nederland niet, of slechts tegen hoge aanschafprijs verkrijgbaar…
Auto kopen: Waarop moet je letten bij aankoop van een auto?Een auto kopen is voor veel mensen toch een beetje griezelig maar dat hoeft het niet te zijn, wanneer je met een paar es…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • Autoimportsite.nl

Reageer op het artikel "Auto importeren uit Duitsland goedkoper"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!