InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Pininfarina: ontwerphuis stopt met bouwen carrosserieën

Pininfarina: ontwerphuis stopt met bouwen carrosserieën

Eind 2011 kondigt het ontwerphuis Pininfarina aan dat zij ophoudt met het bouwen van carrosserieën. Het Italiaanse bedrijf wil zich gaan toeleggen op het ontwerpen en ontwikkelen van techniek. De designafdeling van Pininfarina blijft wel actief. Wat is er in al die jaren uit handen van Pininfarina gekomen? In dit artikel een overzicht.
Eind 2011 kondigt het ontwerphuis Pininfarina aan dat zij ophoudt met het bouwen van carrosserieën. Het Italiaanse bedrijf wil zich gaan toeleggen op het ontwerpen en ontwikkelen van techniek. Deze beslissing heeft met name met de neerwaartse lijn waarin het terecht is gekomen te maken. De designafdeling van Pininfarina blijft wel actief.

Battista Farina

De oprichter van het bedrijf is Battista Farina. Hij werd geboren in 1893. Hij was de nakomeling in het grote gezin, hij was het tiende kind, en werd daarom kleintje (Pinin in het Italiaans) genoemd.

Jarenlang werkte Battista in het bedrijf van zijn broer. Op 37 jarige leeftijd, in 1930 begon hij zijn eigen onderneming: Carrozzeria Pinin Farina. Het bedrijf is succesvol en dat is aan Battista zelf te danken. Op 68 jarige leeftijd, na ruim 30 jaar, stopt hij er zelf mee en draagt hij het bedrijf over aan zijn zoon Sergio en schoonzoon Renzo Carli. Hij krijgt dan ook officieel toestemming van de president van Italie om zijn naam definitief te veranderen van Farina naar Pininfarina. Ruim 5 jaar later, in 1966 overlijdt Battista Pininfarina.

Het bedrijf Pininfarina

In 1930 opende Carrozzeria Pinin Farina de deuren. Men bouwde in eerste instantie alleen carrosserieën voor individuele klanten. Het goede werk uit handen van Farina zorgde ervoor dat vrij snel ook Italiaanse automerken als Alfa Romeo, Lancia en Fiat aanklopten voor een samenwerking. Daar kwam in 1951 ook het Franse merk Peugeot bij. Meest bekend bij het publiek is de samenwerking met Ferrari. Sinds 1952 werkt Pininfarina samen met dit Italiaanse merk van sportwagens. Nagenoeg alle modellen van Ferrari tot op heden komen uit de handen van Pininfarina.

Het bedrijf stond na de dood van Battista onder leiding van de zoon Sergio en schoonzoon Renzo Carli. Daarna heeft het onder leiding van kleinzoon Andrea Pininfarina gestaan. Andrea heeft voor groots succes van de onderneming gezorgd. Onfortuinlijk komt hij in 2008 om bij een scooterongeval. De jongere broer van Andrea, Paolo neemt het roer over maar hij kan er niet voor hoeden dat het bergafwaarts gaat met het bedrijf. Eind 2011 stopt men met de bouw van de carrosserieën vanuit kostenoverwegingen. Men hoopt zo het bedrijf te kunnen redden.

Naast de bouw van carrosserieën zijn de ontwerpen van het designhuis van Pininfarina bijzonder gewaardeerd. Niet alleen voor sportwagens maar ook heeft men voor modellen gezorgd die wij in het dagelijks straatbeeld tegenkomen. Deze worden hieronder weergegeven.

Modellen uit handen van Pininfarina

Naast de vele, heel mooie sportwagons heeft de carrosserieontwerper- en bouwer Pininfarina ook een grote bijdrage geleverd aan veel auto’s die wij in het normale straatbeeld tegenkomen of zijn tegengekomen. Het zijn soms modellen waar je het niet van had verwacht. Daarnaast heeft men de hand gehad in nagenoeg alle modellen van Ferrari, zoals ook de Testarossa, F40, F50, de Enzo en de FF. Ook de Maserati modellen zoals de GranTurismo en Quattroporte komen van Pininfarina.

Hieronder een overzicht van deze ‘alledaagse’ auto’s uit handen van Pininfarina vanaf 1980.

  • Ford Focus CC (2007)
  • Alfa Romeo Spider (2006)
  • Alfa Romeo Brera (2006)
  • Volvo C70 (2006)
  • Mitsubishi Colt CZC (2006)

  • Peugeot 1007 (2005)
  • Daewoo Nubira (2002)
  • Daewoo Lacetti (2002)
  • Hyundai Matrix (2001)
  • Daewoo Tacuma (2000)

  • Mitsubishi Pajero (1999)
  • Peugeot 406 coupé (1997)
  • Lancia Kappa SW (1996)
  • Peugeot 306 cabrio (1993)
  • Peugeot 306 (1993)

  • Alfa Romeo Spider (1992)
  • Alfa Romeo GTV (1992)
  • Peugeot 405 (1987)
  • Alfa Romeo 164 (1987)
  • Peugeot 205 cabrio en 4-deurs (1983)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autokalender 2009: dit komt er op de markt!Autokalender 2009: dit komt er op de markt!Het jaar 2009 is een spannend jaar voor de automobielindustrie. De kredietcrisis is in alle hevigheid losgebarsten en ee…
De meest verkochte auto's van NederlandDe meest verkochte auto's van NederlandHet aantal verkochte auto's laat sinds begin van de jaren ’60 een constante stijging zien. Op het moment rijden er bijna…
De historie van MaseratiDe historie van MaseratiMaserati is een fabrikant van exclusieve sportwagens met een oorsprong uit de racerij. Hoewel het merk anno 2010 (financ…
Ferrari, auto uit ItaliëFerrari is misschien wel het meest bekende merk sportwagen. De flitsend rode kleur, met het geel/zwarte logo valt natuur…
Peugeot 807 (7 zitplaatsen)Ben je op zoek naar een comfortabele auto voor het vervoeren van jouw gezin, dan is de Peugeot 807 een fraaie optie. Dez…
Bronnen en referenties
  • Pininfarina.it
  • Telegraaf.nl
  • Autovisie
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Pininfarina: ontwerphuis stopt met bouwen carrosserieën"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 14-10-2011
Gepubliceerd: 14-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Nieuwe auto's
Schrijf mee!