InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Top 10 meest gestolen auto's in Nederland

Top 10 meest gestolen auto's in Nederland

Top 10 meest gestolen auto's in Nederland In 2012 werden er 11.733 auto's gestolen. De Volkswagen Golf had de twijfelachtige eer om deze lijst als koploper aan te voeren. maar liefst 711 Volkswagen Golf verruilden op onvrijwillige manier van eigenaar. Het zilver was in 2012 voor de Ford Escort direct gevolgd door de Volkswagen Polo. De top 10 wordt afgesloten met een andere Volkswagen; de Passat.

Meest gestolen auto's

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit heeft de diefstalcijfers van 2012 bekend gemaakt. En dat levert een aantal opmerkelijke conclusies op. Een van de droevige feiten is dat slechts 25 tot 30% wordt teruggevonden, dit komt waarschijnlijk doordat deze autoís door georganiseerde criminele organisaties worden ontvreemd.

De top 10 van meest gestolen auto's

  1. Volkswagen Golf (711)
  2. Ford Escort (302)
  3. Volkswagen Polo (176)
  4. Opel Corsa (158)
  5. Opel Astra (157)
  6. Mercedes-Benz E (149)
  7. Suzuki Alto (148)
  8. BMW 3-serie (133)
  9. Toyota Starlet (109)
  10. Volkswagen Passat (103)

De top 10 nader bekeken

In de top 10 van meest gestolen auto's staan maar liefst 3 Volkswagens en 3 Opels. Dat is niet zo heel verwonderlijk, omdat Opel en Volkswagen de afgelopen 10 jaar streden om de hoogste posities in de verkoopranglijsten. Er rijden er dus gewoon meer van rond. De Volkswagen Golfvoert met stip de ranglijst aan. Dit komt omdat de Golf erg populair is in landen van het voormalig Oostblok zoals Polen, Bulgarije, Tjechie en Roemenië. Dat zijn niet toevallig de landen die volgens de statistieken van de politie de meeste gestolen auto's invoeren. Ook het succes van de kleinere broer van de Golf, Polo wordt hiermee verklaard. Ook gestolen Opel Astra's en Opel Corsa's doen het erg goed in die landen. Hoewel er geen harde cijfers van zijn vermoed de politie dat rond de 56% van de gestolen auto's richting Oost-Europa verdwijnt.

Luxe auto's

Dat ook Mercedes en BMW een plekje in de top 10 hebben mag geen verrassing heten. Deze premium automerken (en Audi) zijn zeer gewild door hun luxe imago en uitstraling op de tweedehands markt van gestolen en geheelde auto's. Meest gestolen auto in dit segment is de Mercedes E-klasse. Andere luxe auto's waar het dievengilde verzot op is zijn de Audiís A3 en A6, de VW Touran, de BMW 5-serie en de Mercedes C-klasse. Ze halen wel niet de top 10, maar ze worden zeker 2 maal zoveel gestolen als een gemiddelde auto.

Jonge auto's

Bij de jongere auto's (jonger dan 3 jaar) wordt de lijst aangevoerd door de Mercedes E-klasse, Seat Leon en de VW Golf. De Seat Leon is erg populair bij het boevengilde, maar haalde afgelopen jaar nog niet de top10 van gestolen auto's. Dit komt voornamelijk omdat dit type auto nog niet zo heel erg lang op de markt is. Mocht de trend zich zo doorzetten, dan zal de Leon binnen afzienbare tijd een plekje in de top weten te bemachtigen. Een twijfelachtige eer uiteraard.

Stijging diefstallen

Jammer is dat het aantal gestolen auto's ook steeds meer blijft stijgen. In de eerste 6 maanden van 2012 werd een stijging gemeten van 6,4% ten opzichte van de zelfde periode van het jaar daarvoor. Deze stijging wordt door het CBS geweten aan het verslechterde economische klimaat en de toegenomen mobiliteit over de landsgrenzen van de Europese Unie. Toch is deze trend ook een klein beetje opmerkelijk; de huidige generatie auto's is steeds beter beveiligd tegen diefstal, inclusie GPS-trackers. Blijkbaar is dit nog niet afdoende om het dievengilde te weren.
© 2011 - 2017 Pernambuco, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • CBS
  • Misdaadstatistieken 2012

Reageer op het artikel "Top 10 meest gestolen auto's in Nederland"

Reactie

Berrie_van_mier (infoteur), 02-11-2011 20:53 #1
Leuk dat je een renault 4 als foto heb gebruikt! Reactie infoteur, 07-11-2011
Ben je een liefhebber? Er waren helaas geen plaatjes van andere auto's beschikbaar bij INFONU die beter bij dit artikel hoorden. Bovendien is de Renault 4 natuurlijk een mooie auto.

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 29-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!