InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Chevrolet Orlando (2011) (7 zitplaatsen)

Chevrolet Orlando (2011) (7 zitplaatsen)

Chevrolet Orlando (2011) (7 zitplaatsen) In 2011 heeft Chevrolet haar eerste midi-MPV op de Europese markt gezet. Het betreft de Chevrolet Orlando. De auto biedt plaats aan zeven personen. Vanwege de ruimte, de flexibele inrichting, de zeven zitplaatsen, richt Chevrolet zich op het segment van de families. In 2011 heeft Chevrolet haar eerste midi-MPV op de Europese markt gezet. Het betreft de Chevrolet Orlando. De auto biedt plaats aan zeven personen. Vanwege de ruimte, de flexibele inrichting, de zeven zitplaatsen, richt Chevrolet zich op het segment van de families. De Orlando is verkrijgbaar is de uitvoeringen: LS, LT, LTZ en LTZ+. Voor de verschillenen in uitrusting van de modellen, eventueel aangevuld met actiepakketten, zie www.chevrolet.nl.

Chevrolet heeft de midi-MPV vernoemd naar de stad in Orlando, Florida. Velen zien in de auto, zeker wanneer je een vluchtige blik op de wagen werpt, trekken van een SUV. Dat komt vooral door de imposante neus met de dubbele gril en het grote Chevrolet logo in het midden. De wielkasten bieden daarbij ruimte voor wielen met velgen tot aan 18” (niet standaard). Daarmee is het een echte Amerikaan op Europese bodem. Laat er geen misverstand over bestaan: de Chevrolet Orlando is geen SUV, maar een echte MPV (Multi Purpose Vehicle) in het middensegment.

7 zitplaatsen en bagageruimte

De Chevrolet Orlando biedt zitplaats aan zeven personen. Er zijn, volgens de brochure maar liefst 16 combinatiemogelijkheden wat betreft de zitinrichting. Zoals bij nagenoeg alle auto’s in het midi-MPV segment zijn de achterste zitplaatsen niet riant. Ze zijn dan ook met name geschikt voor vervoer van bijvoorbeeld kinderen. Waar de Orlando wel verrast ten opzichte van andere modellen, is de ruimte die wordt geboden aan de passagiers op de tweede zitrij. Waar Chevrolet slim aan heeft gedaan is het verhoogd plaatsen van de tweede zitrij ten opzichte van de voorstoelen. Daarmee creert men een extra ruimtelijk effect vanwege het zicht dat je hiermee hebt. Met vijf inzittenden heb je 485 liter bagageruimte tot je beschikking. Wanneer je ook de tweede rij stoelen neerklapt wordt dit maar liefst ruim 1.300 liter. Met alle banken en stoelen overeind, houdt je niet meer dan 90 liter over.

Interieur

De Chevrolet Orlando beschikt over veel opbergruimte voor losse spullen. Achter de radio bevindt zich een onopvallend vak voor je iPod, telefoon of iets anders waardevols. Het wordt vanzelfsprekend niet aangeraden om dergelijke spullen onbeheerd in de auto achter te laten, hoe onopvallend het vakje ook mag zijn.

Het dashboard is geïnspireerd op die van de Corvette. Je kunt vrijwel overal met gemak bij, alle bedieningsinstrumenten zijn hoog geplaatst. De instrumenten en meters zijn duidelijk verlicht met ijsblauwe verlichting. Men heeft afstand genomen van het harde pastic waar men eerder de auto’s mee inrichtte. In combinatie met de in pianolak gespoten accenten in het dashboard, geeft het de Orlando een strakke, elegante en degelijke uitstraling.

Motoren en techniek

De Chevrolet Orlando is verkrijgbaar met drie motorvarianten: een 1,8-liter zestienklepper (142 pk) en twee varianten van een 2,0-liter commonrail-diesel: (130 pk of 163 pk). De Orlando is gebouwd op de bodemplaat waar (General Motors) zustermodellen als de Chevrolet Cruze en Volt, en de Opel Astra en Ampera op zijn gebouwd. In deze zelfde lijn van delen van techniek kan de Orlando in een later stadium zeker de hybride krachtbron van bijvoorbeeld de Chevrolet Volt krijgen.

Alle motoren van de Orlando kunnen de wagen prima vooruitkrijgen. De dieselmotoren leveren daarbij relatief iets betere resultaten dan de benzine uitvoering. De midi-MPV’s en MPV’s zijn dan ook geen auto’s voor de sportieve prestaties, maar worden juist gewaardeerd voor andere criteria, zoals comfort, gemak en de ruimte. De geluidsisolatie is zeer goed.

Veiligheid

In de Chevrolet Orlando heft men de nieuwste airbagtechnologie toegepast. Daarmee is de Orlando een veilige wagen, wat een belangrijke voorwaarde is voor dit segment. Standaard is de Orlando uitgerust met zes airbags: twee airbags voorin, in de zitting gemonteerde borstkas/bekkenairbags en gordijnairbags in de dakrails die het hoofd en de nek van de passagiers beschermen bij een botsing van opzij.

Speciaal voor de gezinnen met kleine kinderen heeft Chevrolet standaard in alle uitvoeringen een dubbel ISOFIX-systeem geplaatst. Hiermee kunnen in een handomdraai de veilige ISOFIX-kinderzitjes worden geplaatst. Uiteraard kunnen ook andere kinderzitjes worden geplaatst. Alle passagiers kunnen zich overigens veilig voelen in de versterkte veiligheidskooi van de Orlando. De auto heeft daarbij een zogeheten 'long cradle'-energieabsorptiesysteem, dat het effect van botsingen dempt.

De Orlando is voorzien van het Electronische Stabiliteits Controlesysteem (ESC). Dit zorgt voor tractiecontrole: in het geval de auto dreigt te slippen, remt de auto automatisch corrigerend op de juiste wielen. Hiermee krijgt de bestuurder de auto weer snel onder controle. Een ander systeem dat op sommige modellen (LT en LTZ) verkrijgbaar is, is het parkeerassistentie systeem.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chevrolet Captiva (2011) (7 zitplaatsen)Chevrolet heeft een stoere en comfortabele SUV op de markt waarin het mogelijk is om met 7 personen te reizen. De Chevro…
De historie van ChevroletDe historie van ChevroletNa de Tweede Wereldoorlog en met name na de jaren ‘60 kon Chevrolet haar modellen in Europa maar moeilijk aan de man kri…
Kleine zuinige auto’s op LPGKleine auto's op LPG zijn zuinig en milieuvriendelijk. Kleine auto's op LPG zorgen voor goedkoper rijden. Maar kleine au…
Chevrolet volt, twijfelachtig hybride conceptGrote autofabrikanten brengen volgend jaar of het jaar erna een elektrische auto op de markt. General Motors is al jaren…
De Chevrolet CamaroDe Chevrolet CamaroAls concurrentie voor de Ford Mustang, die al twee jaar succesvol bleek te zijn, wilde Chevrolet ook een pony car op de…
Bronnen en referenties
  • www.chevrolet.nl
  • Autozine.nl
  • Autowereld.nl

Reageer op het artikel "Chevrolet Orlando (2011) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 25-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!