InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kleine Volkswagen Up

Kleine Volkswagen Up

De Volkswagen Up! is de stadsauto in het gamma van Volkswagen. Het kleine broertje van de Volkswagen Polo en Golf maakt de lijn modellen compleet. Na het wegvallen van de Fox en Lupo had Volkwagen geen auto meer in het zogeheten A-segment (de klasse onder de Polo). De Up! werd begin 2011 wel aangekondigd als de nieuwe Lupo.

Modellen

De Volkswagen Up! is qua design duidelijk familie van de Volkswagen Polo en Golf. De auto bulkt van de unieke innovaties en beschikt over uitstekende milieuprestaties. Er zullen 3 versies van de Up! worden uitgebracht:
  • Take Up!
  • Move Up!
  • High Up!

Het is een echte stadauto. Het compacte formaat maakt hem uitermate wendbaar en de driecilinder motor heeft voldoende vermogen voor de vlotte rijder in de stad. En toch met een zeer beperkt verbruik. Verder biedt de Up! een ruime keus aan uitrustingsniveaus en een grote selectie aan opties op het gebied van comfort en veiligheid, zoals ESP. Het automatische remsysteem is uniek voor deze klasse. Een lasersensor houdt voortdurend de weg voor je in de gaten. Bij snelheden tot 30 km per uur remt de Up dan automatisch als je ergens tegenaan dreigt te rijden.

Klein van buiten, groot van binnen

De Volkswagen Up! heeft een relatief lange wielbasis. Dit merk je bij de rijeigenschappen van de auto. Maar belangrijker is dat hiermee meer ruimte is gecreerd in de auto. Voorin is voor de bestuurder en bijrijder voldoende ruimte. De stoelen zijn comfortabel en goed verstelbaar. Achterin zitten is nog meer dan behoorlijk redelijk te noemen. Voor niet al te lange ritten is het prima vertoeven, ook voor volwassenen. De bagageruimte is ruim 250 liter wat kan worden uitgebreid met een neergeklapte achterbank tot ruim 950 liter.

Verder is de Up! volledig en functioneel ingericht qua interieur. Het dashboard is overzichterlijk. Bovenop het dashboard zit een af te koppelen navigatiescherm dat je mee kunt nemen voor bijvoorbeeld een wandeling. Het systeem heet 'Portable Infotainment Device' (PID). Het is niet alleen een navigatiesysteem. Je kunt het ook gebruiken als boordcomputer voor je brandstofverbruik, het bedienen van de muziek (bijvoorbeeld de aangesloten iPod), en andere opties als parkeerhulp. Het systeem is in de toekomst uitbreidbaar, bijvoorbeeld met te downloaden apps.

Concurrentie

Het is een echte stadsauto. De Up! komt in het A-segment en dat is de snelst groeiende klasse in Nederland. Veel mensen stappen uit hun duurdere, meer verbruikende auto en kiezen voor de kleinere auto. Met name de lage kosten, ook in de lease, zal beweegreden zijn. De Volkswagen Up! neemt het op tegen auto’s als de Citroen A1, Peugeot 107, Toyota Aygo, en inmiddels vele anderen. Ook zal de Volkswagen Groep zelf op dezelfde basis als de Up een auto op de markt brengen voor de merken Seat en Skoda. De Skoda Citigo is al aangekondigd.

Groene rijden

De Volkswagen Up! heeft éénliter driecilinder motor en is verkrijgbaar in twee versies: met 60 of 75 pk. Beide motoren produceren minder dan 110 gram Co2 en vallen daarom (in het huidige belastingstelsel) onder de BPM-vrijstelling en in de 14% bijtellingsregeling. De Up! is ook beschikbaar in de BlueMotion Technology-uitvoering. Deze uitvoering heeft de laagste CO2-uitstoot van alle niet-elektrische auto’s.

Na de introductie zullen ook versies volgen die nog zuiniger zijn. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld een start-stopsysteem. Naast allerlei technische systemen, wordt ook nagedacht over andere brandstoffen die bijdragen aan een beter milieu, danwel een zuiniger verbruik. Zo komt er een aardgasversie die maar 86 gram Co2 per kilometer produceert. Die versie wordt dan ook nog in een zuinige versie uitgebracht met een Co2 productie van slechts 79 gram. Uiteraard zal een elektrische Up! niet uitblijven. Deze wordt in 2013 verwacht. Verder schijnen er ook plannen te zijn voor een (diesel-)hybride versie van de Up!

Prijzen

Het instapmodel Take Up! heeft een vanafprijs van € 8.490,-. De Move Up! begint bij €9.400,- en tot slot de High Up! is verkrijgbaar vanaf € 10.320,-.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleine Skoda CitigoWaar Volkswagen eind 2011 de markt van kleine stadsauto's heeft betreden met de Up!, zal een andere dochter uit de Volks…
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…
Nieuwe Volkswagen Golf VII (2012)De nieuwe Volkswagen Golf VII komt eraan. Al bijna 40 jaar is de Volkswagen Golf een succesvol model in de segment compa…
Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenVolkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenHet Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van dez…
Nieuwe Porsche MacanPorsche, onderdeel van de Volkswagen Groep, komt in eind 2013 op de markt met compacte SUV: de Porsche Macan. Tot op hed…
Bronnen en referenties
  • Vw.nl
  • Autovisie

Reageer op het artikel "Kleine Volkswagen Up"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 09-11-2011
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!