InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia

De Alfa Romeo Giulia is de opvolger van de huidige 159 in het Alfa Romeo gamma. De introductie van de nieuwe Giulia is door het Fiat-concern opgeschoven tot 2014!
De Alfa Romeo Giulia is de opvolger van de huidige 159 in het Alfa Romeo gamma. Alfa Romeo, onderdeel van het grote Fiat-concern, heeft de introductie van de nieuwe Giulia opgeschoven tot 2014!

Alfa Romeo in het D-segment

Met de 159 doet Alfa Romeo mee in het D-segment. Concurrentie heeft de 159 van ondermeer de Ford Mondeo, Volkswagen Passat en de Renault Laguna. De 159 is geïntroduceerd in september 2006. Alfa Romeo is met het model na meer dan 5 jaar toe aan vers bloed in het D-segment. De verkopen van de 159 dalen. De verkoopcijfers in Nederland in de periode januari 2011 tot en met augustus 2011 (8 maanden) zijn iets meer dan 150 exemplaren.

Bij de autofabriek in Pomigliano rolt de Alfa Romeo 159 van de band, maar de productie van het model loopt medio eind 2011 af. De productielijn maakt plaats voor de Fiat Panda. Er wordt een voorraad opgebouwd van de 159, waarmee men de kopers moet kunnen bedienen tot het einde van 2012. Het opvolgende jaar 2013 wordt een overbruggingsjaar: men zal de belangstellenden niet kunnen bedienen.

Planning Giulia

De nieuwe Alfa Romeo Giulia zou eigenlijk al in 2012 voor het publiek beschikbaar komen. Echter, de gehele planning van de Giulia liep vertraging op, doordat het Fiat-concern zich ook graag op de roerende Amerikaanse automobielmarkt wil begeven. Hiervoor nam men ondermeer Chrysler over.

Voor de Giulia betekenden deze plannen, dat het model moest ook moest worden afgestemd op de wensen van de Amerikaanse klant. En daar begon het opschuiven van de planning: in juli 2011 kwam het bericht dat de Giulia ‘in de loop van 2013’ zou komen. Echter, uit financiële stukken voor de investeerders is te lezen dat levering pas in begin 2014 plaats vindt. De stationwagon volgt dan nog een halfjaar later.

Andere modellen van Alfa Romeo

Een ander model dat in 2014 zijn opwacht maakt is de nieuwe Alfa Romeo Spider. De sportwagen in het huidige gamma (2011) van Alfa is de 8C die ook als Spider beschikbaar is. Om het hele spectrum compleet te maken heeft het Fiat-concern ook concrete plannen om een E-segment auto te introduceren einde 2014. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze zal worden gebouwd met onderdelen van de Chrysler 300 en de Lancia Thema. Dat zijn de voordelen van het grote concern: gedeelde ontwikkelingskosten over meerdere merken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Alfaromeo.nl
  • Autovisie

Reageer op het artikel "Alfa Romeo Giulia"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 09-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!