InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Services van ANWB Wegenwacht

Services van ANWB Wegenwacht

Services van ANWB Wegenwacht De services van de ANWB Wegenwacht bieden pechhulp bij pech onderweg. Speciaal voor accuproblemen hebben ze een Accuservice. Veelgebruikte aanvullende services zijn de woonplaats service en Vervangende Auto Service. Voor partners met een eigen auto en jongeren heeft de anwb goedkoper lidmaatschap.

ANWB Wegenwacht

De ANWB Wegenwacht is nog steeds de grootste pechhulp dienst in Nederland. Zo hebben ze in 2010 ruim 1,28 miljoen keer mensen geholpen. Sinds 2004 is er meer concurrentie bijgekomen. Op 15 aril 2011 vierde de ANWB haar 65 jaar jubileum. Zelf claimen ze in 9 van de 10 gevallen problemen langs de weg meteen op te kunnen lossen.
De ANWB Wegenwacht werkt persoonsgebonden. Iedereen kan lid worden, het maakt niet uit welk merk, brandstoftype of bouwjaar de auto heeft.

ANWB Services
ANWB Wegenwacht Services:
  • Wegenwacht Nederland
  • Wegenwacht Europa

Aanvullende services:
  • Woonplaats Service
  • Vervangende Auto Service
  • Wegenwacht Ster Service
  • Aanhangwagen Service Buitenland
  • Kampeerauto Service Buitenland
  • Europa XL Service

Voor het reizen met een aanhanger, caravan, kampeerwagen of vouwwagen in het buitenland, heeft de ANWB de Aanhangwagen Service Buitenland.

Persoonsgebonden
Het ANWB Wegenwacht lidmaatschap is persoonsgebonden. Voorheen was dit kenteken gebonden. U kunt het lidmaatschap dus ook gebruiken als u met een andere auto of motor de weg op gaat. Totaal mogen er per jaar maximaal 2 kentekens opgegeven worden.
Het lidmaatschap is persoonsgebonden dus niet zomaar iedereen kan hier gebruik van maken. Als een partner in de auto van het hoofdlid pech onderweg krijgt, dan mag dit lidmaatschap gebruikt worden als het hoofdlid hier toestemming (machtiging) voor geeft.

Partner met eigen auto
Als de partner ook een eigen auto heeft, en dus gelijktijdig gebruik wilt maken van de pechhulp van de ANWB, dan kunt u als partner een partnerlidmaatschap nemen. Het parner lidmaatschap is goedkoper dan een normaal lidmaatschap en moet via het hoofdlidmaatschap aangevraagd worden.

ANWB jongeren
Speciaal voor jongeren is er ANWB Jongerenvoordeel. Hierbij krijgen jongeren 40% korting op het lidmaatschap. Dit is een eenmalige optie voor maximaal 2 jaar bedoeld voor jongeren van 18 t/m 24 jaar.

Pech onderweg

Voor pech onderweg in Nederland kunt u bij de ANWB kiezen voor Wegenwacht Nederland Service. Hierin wordt u overal in Nederland (woonplaats alleen bij woonplaatsservice) geholpen, dit geldt voor 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Voor pechhulp in Europa is er de Wegenwacht Europa Service. Ook is het mogelijk om voor Europa Service te kiezen zonder Nederland Service.
Bij pech onderweg kan contact de ANWB bereikt worden door gebruik te maken van een praatpaal langs de weg of telefonisch. Voor doven en slechthorenden is contact via sms ook mogelijk.

Accu Service
De ANWB Wegenwacht heeft een speciale Accu Service. Dit valt onder het standaard ANWB lidmaatschap, hier is dus geen aanvullende service voor nodig. De Accu Service houdt in dat als er een probleem is met een accu, daarvoor een gespecialiseerde monteur langs komt met een daarvoor ingerichte auto. Op een nieuwe accu van de Wegenwacht zit 3 jaar garantie.

Auto naar garage slepen
De ANWB zegt 9 van de 10 problemen direct te kunnen verhelpen, maar als het dan toch niet gaat lukken dan kan de ANWB de auto naar een garage brengen. Als de auto dezelfde dag nog gerepareerd kan worden in de dichtstbijzijnste geschikte garage, dan wordt de auto daar naartoe gebracht. Zo niet, dan wordt hij naar een garage naar keuze van de ANWB gebracht. De afstand hier naartoe mag dan niet langer zijn dan naar de woonplaats. Als transport nodig is binnen de woonplaats, dan wordt de auto naar het dichtstbijzijnste geschikte garage gesleept.

Vervangende chauffeur
Indien er iets mis is met de chauffeur, bijvoorbeeld ziekte of een ongeval tijdens de reis, dan zorgt de ANWB voor een vervangende chauffeur.

Vervangend vervoer
Als u niet verder kunt rijden krijgt u vervangend vervoer indien u Vervangende Auto Service heeft. Zo niet, dan kunt u met het openbaar vervoer (2e klas) terug of verder of met een taxi (NL).

Aanvullende services ANWB Wegenwacht

Naast de basis services heeft de ANWB nog een aantal aanvullende services. De meest gebruikte zijn Woonplaats Service en Vervangende Auto Service. Daarnaast hebben ze ook nog Ster Service, Aanhangwagen Service Buitenland, Kampeerauto Service Buitenland en Europa XL Service.

Wegenwacht woonplaats
Met de wegenwacht Woonplaats Service wordt ook pechhulp geboden als u autopech heeft in uw woonplaats. Dit is handig voor als uw auto niet wilt starten en als u veel in uw woonplaats gebruik maakt van de auto.

Vervangend vervoer
Bij de Vervangende Auto Service van de ANWB heeft een lid recht op vervangend vervoer als de ANWB Wegenwacht vaststelt dat de auto niet ter plekke gerepareerd kan worden. Hiervoor geldt een maximum van 2 keer per jaar buiten de woonplaats 2 werkdagen en binnen de woonplaats 1 werkdag. Voor het buitenland geldt maximaal 30 dagen wanneer de auto niet binnen 48 uur gereed is.
© 2011 - 2014 Vissies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke service bij autopech onderwegWelke service bij autopech onderwegPechhulp, de markt voor service bij autopech onderweg bestaat uit tussen de 4 en 4,5 miljoen klanten. U kunt terecht bij…
Zorgeloze tochten maken met de scootmobielZorgeloze tochten maken met de scootmobielWanneer u van gezelligheid houdt en graag samen met anderen wat onderneemt, dan is het wellicht een leuk idee om u aan t…
Autopech vaak simpel te voorkomenAutopech vaak simpel te voorkomenOndanks dat de auto naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten, lopen we kans op pech onderweg. Heel vervelend als je bi…
Het inschakelen van de ANWBHet inschakelen van de ANWBDe ANWB staat voor Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond. Inmiddels heet de ANWB eigenlijk Koninklijke Nederlandse Toe…
De ANWB; van wielrennersbond tot online routeplannerDe ANWB bestaat dit jaar 125 jaar. Deze organisatie houdt zich sinds 1883 bezig met fietsers, automobilisten, wandelaars…
Bronnen en referenties
  • Anwb.nl
  • Anwb Klantenservice
  • Anwbwegenwachtmetjongerenvoordeel.nl
  • Anwb lidmaatschap Algemene voorwaarden
  • Consumentengids

Reageer op het artikel "Services van ANWB Wegenwacht"

Reacties

Richard, 15-12-2014 09:45 #2
Ik vind al die passen niet meer van deze tijd. Mijn portemonnee puilt uit van passen die ik altijd bij me moet hebben, ik probeer dit zoveel mogelijk digitaal bij me te hebben. De juiste informatie (en auto) beschikbaar hebben moet mijns inziens voldoende zijn.

Hla Muller, 05-12-2014 11:15 #1
Gisteren heb ik mijn platina pas voor 2015 ontvangen. Uit het daarbij ingesloten aanmeldingskaartje voor een extra pas begrijp ik dat mijn vrouw, als ze in onze (enige) auto rijdt, geen aanspraak meer kan maken op wegenwachthulp. Voor de zekerheid heb ik op http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/82856-services-van-anwb-wegenwacht.html gekeken en heb daar gevonden dat bij een machtiging van mij voor mijn vrouw dit wel nog mogelijk is en blijft. Welke informatie is juist?

Infoteur: Vissies
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!