InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fileprobleem oplossen in 10 stappen

Fileprobleem oplossen in 10 stappen

Fileprobleem oplossen in 10 stappen De overheid vindt het blijkbaar best dat er files zijn. Er wordt immers niets tegen gedaan behalve enkele schijnmaatregelen zoals spitsstroken. Files zijn zeer oplosbaar. Je moet gewoon de juiste maatregelen nemen. Sommige maatregelen die het fileprobleem oplossen, hebben meer voordelen voor de bewoners van Nederland.

Inhoudsopgave

1. Het invoeren van langere werkdagen

Wanneer mensen 10 uur per dag werken in een 40-urige werkweek, vermindert het woon-werkverkeer met 20%. Deze relatief simpele maatregel om het fileprobleem op te lossen, is één van de makkelijkste en meest effectieve oplossingen. Het is ook goed voor de vrije tijd van de werknemer. Per week hoeft hij twee keer minder reistijd op te offeren. Het is goed voor het milieu omdat er minder brandstof wordt gebruikt. Alleen de oliemaatschappijen hebben er last van aangezien die gebaat zijn bij veel benzineverspilling. In het kielzog daarvan dalen ook de inkomsten uit benzine-accijnzen voor de overheid. Deze twee nadelen wegen niet op tegen het enorme voordeel van fileloze wegen. Overigens wordt dit het benzineverbruik-nadeel gecompenseerd doordat mensen in hun vrije tijd ook van de auto gebruik maken. In de vrije tijd zullen mensen echter de spits mijden, of hebben ze in ieder geval de keus om de spits te mijden. Vooral de ochtendspits zal worden vermeden omdat niet iedereen om 8 uur ´s morgens vrijwillig de weg opgaat.

2. Het invoeren van een alcoholslot

Alcoholisten zouden niet ´s morgens naar hun werk kunnen gaan als hun auto beschikte over een alcoholslot. Aangezien het aantal alcoholisten wat niet meer zou kunnen rijden in de vele honderdduizenden loopt; misschien wel een miljoen, zou dit veel verkeer op de weg schelen. Daarnaast is het invoeren van een alcoholslot veiliger; een alcoholist zorgt vaker voor ongelukken.

3. Het invoeren van thuiswerkdagen

Wanneer mensen van overheidswege worden verplicht om één dag per week thuis te werken dan scheelt dat aanzienlijk in het aantal auto´s wat de weg op gaat tijdens spitsuur. Niet elk beroep komt hiervoor in aanmerking. Er zijn veel beroepen waar het mogelijk zou zijn om van huis uit in te loggen op het bedrijfsnetwerk. Dit zou een extra voordeel zijn voor mensen die door ziekte niet naar hun werk kunnen maar wel computerwerk vanuit hun huis kunnen doen. Je kunt bij ziekte in plaats van ziektedagen thuiswerkdagen opnemen. Dat scheelt in het ziekteverzuim.

4. Het invoeren van kortere werkweken

Er zijn werklozen in Nederland. Deels kan het werklozenprobleem opgelost worden door iedereen korter te laten werken. Wanneer mensen 38 uur in plaats van 40 uur werken dan komen er verspreid over de bedrijven arbeidsplekken vrij. Voor het fileprobleem heeft dat positieve consekwenties als een kortere werkweek gepaard gaat met langere werkdagen. Wanneer iemand een werkweek van 36 uur heeft dan kan deze 9 uur per dag gaan werken waardoor er één dag per week minder gewerkt en dus minder gereisd wordt. Een nog effectievere oplossing is het werken van 12 uur per dag; men werkt dan maar 3 dagen. Een kortere werkweek vergroot de flexibliteit om gericht op het fileprobleem de lengte van een werkdag aan te passen. Het omgekeerde werkt in efficiënt: halve dagen werken vergroot het fileprobleem. Het werken op halve dagen zou aan banden moeten worden gelegd als tegelijkertijd de werkweek verkort wordt. Als samenleving zou het streven naar een weekend van drie dagen, waarbij sommige de maandag als extra vrije dag en andere de vrijdag, een zaak zijn van vooruitgang in het welzijn van de bewoners van Nederland. Het fileprobleem wordt er ook mee opgelost. Het werken van 12 uur op een dag bij een 36-urige werkweek zou uiteraard betekenen dat een weekend 4 dagen duurt en het woon-werkverkeer met 40% daalt ten opzichte van een vijfdaagse werkweek.

5. Het gratis maken van OV

Openbaar vervoer is een dure aangelegenheid. Voor bedrijven is het administratief afwikkelen van reiskosten die gemaakt zijn met openbaar vervoer een tijdrovende klus. Het gratis maken van het openbaar vervoer is goed voor zowel de bedrijven als de werknemers. Het scheelt veel materialen zoals kaartautomaten en toegangspoortjes die bovendien schoon gehouden moeten worden. Al deze extra kostenposten vallen weg als het openbaar vervoer gratis is. Gratis betekent in dit geval natuurlijk dat het wordt betaald uit de belastinginkomsten van bedrijven en burgers. Uiteindelijk bestaat gratis openbaar vervoer niet. Aangezien het veel administratie scheelt voor bedrijven, burgers en ook bij de belastingdienst, is het invoeren van gratis openbaar vervoer een lucratieve zaak waardoor veel bijkomende kosten wegvallen. Daarbij zouden meer mensen van OV gebruik maken als het gratis was, ook als het gaat om woon-werkverkeer.

6. Fietsen aantrekkelijker maken

Fietsen is niet erg aantrekkelijk omdat je moet fietsen tegen de wind in. Op allerlei fietspaden blaast de wind recht in je gezicht. Naast snelwegen staan bomen om de wind te breken maar naast fietspaden staat niet standaard een natuurlijke afscherming. Wanneer fietsers zich beschut weten door een groene muur dan is het veel makkelijker om te fietsen daar men minder last heeft van de wind. Dat zou het fietsen veraangenamen en dus zouden meer mens voor de fiets kiezen om naar hun werk te gaan.

7. Overdrachtsbelasting afschaffen op verhuizingen ivm werk

Mensen veranderen van werk en bedrijven veranderen van locatie. Wanneer je mee verhuist met je werk ben je onevenredig veel geld kwijt aan het betalen van overdrachtsbelasting als je een nieuw huis koopt. Er zou een regeling kunnen gemaakt worden door politici waarbij iemand die dicht naar zijn werk verhuist een vrijstelling krijgt in het betalen van overdrachtsbelasting. Dan zouden meer mensen geprikkeld worden om te verhuizen en hoeven deze niet met de auto de weg op.

8. Snelwegen overdekken met extra rijbanen

Er wordt lang over gepraat maar het is nog nooit uitgevoerd. Men moet op zijn minst beginnen met een snelweg deels te overdekken en bovenop nog een snelweg te maken. Dan heb je in ieder geval een proefproject van zeg 50 kilometer om te onderzoeken of landelijke invoering zin heeft. Uiteraard zal de onderste weg een voordeel hebben boven de bovenste weg omdat de onderste weg niet meer onderhevig is aan regen- en sneeuwval. Een overdekte snelweg heeft hierdoor extra voordelen in de winter; er blijven altijd vier rijstroken onbesneeuwd.

9. Werktijden veranderen

Wanneer bedrijven van hogerhand worden gestuurd om hun werktijden drastisch aan te passen dan zijn er tijdens de spits minder auto´s op de weg. Omdat iedereen uit slaafse gewoonte om 9 uur wil beginnen, is er een ochtend- en avondspits. Vele banen hebben geen enkele baat bij het beginnen om 9 uur. Een administratieve kantoorbaan kan heel goed pas om 11.00 beginnen en tot 20.00 uur duren.

10. Huurwet aanpassen

Wanneer je in Nederland verhuist dan moet je ineens een veel hogere huur betalen. Zo komt het dat door de huurwet de nieuwe buren die in hetzelfde huis wonen soms 100% meer huur betalen. Dat is op zich al een scheefstand, maar die hebben we blijkbaar geaccepteerd omdat er geen grootscheepse demonstraties zijn geweest. Deze huurwet maakt het voor mensen zeer nadelig om te verhuizen. Wanneer mensen dezelfde huur zouden moeten betalen als de voorgangers die in het huis zaten, waren de mensen wel meer geprikkeld om van het voordeel gebruik te maken om dichter bij hun werk te wonen. De huurwet dient dus te worden gewijzigd, met het oog op het groeiende fileprobleem.
© 2011 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het alcoholslot tegen dronken autorijdenHet alcoholslot tegen dronken autorijdenVoor automobilisten die betrapt zijn op dronken rijden is het vanaf volgend jaar mogelijk dat er een alcoholslot in hun…
Reiskosten; woon-werkverkeerReiskosten; woon-werkverkeerVaak heeft men recht op een reiskostenvergoeding, maar veel mensen zijn niet precies op de hoogte over hoe de reiskosten…
Het alcoholslot. Hoe werkt het?Het alcoholslot. Hoe werkt het?Een aantal jaar geleden was er al sprake van het feit dat het alcoholslot zou worden ingevoerd. Inmiddels is het dan ook…
Thuiswerken loont en beloontThuiswerken loont en beloontVooroordelen en angst voor het organisatorische gedeelte lijkt vaak de doorslag te zijn om thuiswerken niet te stimulere…
Het Nationale FietsplanHet Nationale FietsplanEen fiets van de zaak in plaats van een auto van de zaak is stukken gezonder! Het is mogelijk met het Nationale Fietspla…

Reageer op het artikel "Fileprobleem oplossen in 10 stappen"

Reactie

T. Fringilla, 13-09-2011 18:32 #1
Fileprobleem wegwerpen in 1 stap: Iedereen gaat motorrijden. Reactie infoteur, 13-09-2011
Motorrijders zorgen relatief voor veel verkeersongelukken, wat weer tot files leidt. Meer motors leidt dus tot meer files.

Infoteur: Tom008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!