InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Je auto verkopen op internet

Je auto verkopen op internet

Als je jouw eigen auto wilt verkopen, bijvoorbeeld omdat je een lease auto gaat rijden of om welke andere reden, dan is het verkopen via internet een heel goede optie. In dit artikel gaan we niet in op de situatie dat je de auto inruilt bij een dealer bij aanschaf van een andere auto. Met het internet heb je de wereld binnen handbereik: hoe breng je nu de auto onder de aandacht?
Er zijn legio situaties te bedenken waarom je van je auto af zou willen. Veel voorkomend is het moment dat je jouw eigen wagen moet verkopen omdat je een lease auto van je baas krijgt. Jouw trouwe, goedverzorgde auto wil je graag verkopen, en daar wil je natuurlijk nog een aardig bedrag voor krijgen.

Verkoopkanalen

Uiteraard kun je altijd kiezen voor de mogelijkheid om via een verkoper of dealer in buurt je auto te slijten. Er zijn verkooppunten die jouw auto wel willen verkopen vanaf hun terrein, showroom of via hun mediakanalen. Bij verkoop zullen zij een deel van de verkoopsom in rekening brengen voor gemaakte kosten. Ook kun je de auto direct verkopen aan de dealer of autohandelaar bij jou in de buurt. Houdt er rekening mee, dat gebruik maken van een dealer, of directe verkoop aan een autohandelaar kost je altijd geld. Voor hen is het pure handel.

Waarschijnlijk zul je meer geld verdienen als je zelf op de stoel van de verkoper gaat zitten. Waar je vroeger afhankelijk was van een briefje achter je raampje, of van de lokale kranten waar je een advertentie in kon plaatsen, heb je tegenwoordig een veel krachtiger medium tot je beschikking: het internet.

Op het internet zijn er legio sites waarop jij jouw auto kunt verkopen. In onderstaand overzicht tref je een selectie uit dit aanbod. Daarnaast zijn er veel sites van handelaren. Typ maar eens "auto verkopen" in bij Google.

  • Marktplaats.nl
  • Autoscout24.nl
  • Speurders.nl
  • Marktnet.nl
  • Autotrader.nl
  • Autotrack.nl

Kijk eerst ook zelf even rond naar vergelijkbare auto's als die van jou, zodat je enigszins weet wat een redelijke vraagprijs is. Als jij deze auto's zelf kunt vinden op het internet, dan zal iedereen dat kunnen. Dus als jouw auto in datzelfde rijtje komt, maar met een aanzienlijk hogere vraagprijs, dan zul je niet veel reactie ontvangen. Prijs je auto verder kort en bondig aan. Maak een opsomming van de opties die er daadwerkelijk toe doen. En laat weg wat niet interessant is. Een foto uploaden geniet sterk de voorkeur. Een plaatje zegt veelal meer dan tekst. Eventuele schades kun je melden, maar wees voorzichtig. Vaak is melding van gebruikerschade voldoende. Bij concrete interesse van een potentiele koper kun je alsnog dieper op details ingaan. Laat in ieder geval geen mensen langskomen die een flink beschadigde auto te zien krijgen, zonder dat je hen hier op had voorbereid. Dat kan tot vervelende situaties leiden.

Reacties op jouw advertentie

Als je de auto op internet te koop aanbiedt, zullen er uiteraard ook reacties komen. Daar is het je ook om te doen. Het zal je opvallen dat er direct autohandelaren zullen reageren (zeker bij heel gangbare merken en modellen). Zij komen met het aanbod dat financieel aanzienlijk lager ligt dan jouw vraagprijs. Daartegenover zetten zij wel het aanbod om direct iemand langs te laten komen die de auto op komt halen en contant afrekent.

Een andere categorie kopers zijn uiteraard de particulieren. Voordeel van verkopen aan de particulier is dat je jouw verhaal over de auto kwijt kan aan de potentiële koper: je hebt er uiteraard altijd goed voor gezorgd, hij heeft veel binnen gestaan, je bent een zeer nette bestuurder. Een handelaar is niet geïnteresseerd in dit verhaal. Een goed verkoopverhaal kan veel positieve invloed hebben op de prijs die je vraagt voor de auto. Niet voor niets zijn termen als : zeer goed onderhouden (ZGOH), zo goed als nieuw (ZGAN), van een oud vrouwtje geweest, veel gebruikt in advertentieteksten.

Een particuliere koper zal wel meer tijd en energie van jou als verkoper verlangen: er zullen bezichtigingen komen, proefritten moeten worden gemaakt, en niet altijd is de eerste kijker gelijk de koper van de auto. Dat betekent meerdere kijkers, en dus nog meer tijd en energie. Heb je daar geen zin in, overweeg dan toch de handelaar.

Tips voor bezichtigingen

Uiteraard kun je het uiterlijk van de auto een goede beurt geven: rijdt een keer door de wasstraat, zuig de auto van binnen goed uit. De eerste indruk is dan altijd meer positief. Kijk ook onder de motorkap: haal de bladeren en andere vuiligheid weg. Kijk ook of er sporen van gemorste olie of andere zaken zichtbaar zijn en haal deze weg met een doek. Kopers zijn niet altijd gecharmeerd van allerlei niet-standaard accessoires aan een auto. Denk aan spoilers, sideskirts etc. Dit is smaakgevoelig en daarom persoonlijk. Zoek ook alle facturen en papieren bij elkaar. Bij Nationale Auto Pas (NAP) kun je een uitdraai opvragen voor de kilometerstand. Dit kun je ook overhandigen aan de potentiële koper, zodat deze weet dat de stand origineel is.

Papieren

Verkoop je jouw voertuig aan een door de RDW-erkend autobedrijf dat bevoegd is om vrijwaringbewijzen uit te schrijven, dan ontvang je van dat bedrijf het vrijwaringbewijs. Dat kan zelfs op locatie of bij jouw thuis als men de auto op komt halen. Een erkend bedrijf herken je aan het RDW-erkenningsschild (kijk ook even op de website van de betreffende partij als je het niet vertrouwd of zeker wil weten). Voor de overschrijving heeft de medewerker uw volledige kentekenbewijs nodig: Voertuigbewijs, Tenaamstellingbewijs en het Overschrijvingsbewijs. Tevens moet je een geldig legitimatiebewijs overleggen. Als de kopende partij een particulier, een rechtspersoon (BV, NV, VOF) of een niet RDW-erkende organisatie is, zul je voor overdracht naar een PostNL-kantoor moeten gaan. Het is belangrijk zeker te weten dat de auto niet meer op jouw naam staat. De boetes voor verkeersovertredingen zullen anders op jouw naam binnen blijven komen. Je zult ze ook moeten betalen, en zelf achter je geld aan moeten bij de nieuwe eigenaar van de auto. Zeker als dit een vreemde is, kan dat zeer lastig worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Particulier auto verkopen: Hoe verkoop je snel je auto?Wanneer je je auto als particulier snel wilt verkopen, is het zinvol om daarvoor meerdere afzetkanalen uit te proberen.…
Auto inruilen levert te weinig opAuto inruilen levert te weinig opBij het kopen van een andere auto, ruilen wij de bestaande auto vaak in. In de meeste gevallen is het echter verstandige…
Auto verkopen: waarde en inruilenAuto verkopen: waarde en inruilenJe wilt een nieuwe of andere auto aanschaffen: hoe kom je dan het best van je oude auto af? Natuurlijk krijg je hier nie…
Auto niet inruilen, maar afrijdenAuto niet inruilen, maar afrijdenBij het kopen van een andere auto kunt u de oude auto inruilen. Over het algemeen kan dit echter niet uit. U kunt de aut…
Tweedehands spullen scheelt u de helftU kunt veel geld besparen door niet nieuw te kopen. Op deze manier kunt u eenvoudig de helft besparen op het aankoopbedr…
Bronnen en referenties
  • www.rdw.nl

Reageer op het artikel "Je auto verkopen op internet"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 08-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto's
Schrijf mee!