InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijden

Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijden

Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijden Je rijbewijs halen zodra je 17 wordt kan vanaf november 2011.Rijlessen nemen en theorie examen doen mag al eerder gedaan worden, dan kun je meteen praktijk examen doen zodra je 17 jaar bent. Je mag dan onder begeleiding auto rijden tot je 18 jaar bent. Begeleiders mag je zelf uitkiezen zolang zij voldoen aan de daarvoor gestelde eisen.

Rijbewijs halen vanaf 17 jaar

Jongeren mogen vanaf november 2011 hun rijbewijs halen zodra ze 17 jaar zijn geworden. Ze mogen dan met begeleider autorijden. Pas vanaf 18 jaar mogen ze zonder begeleider rijden. Dit is een proef van 6 jaar in de hoop dat dit het aantal verkeersongevallen onder jongeren vermindert.
Deze proef geldt voor jongeren die vanaf november 2011 17 jaar worden, en geldt niet voor jongeren die al voor november 2011 17 jaar zijn geworden.

Theorie examen, rijlessen en praktijk examen

Vanaf november 2011 veranderen er dus regels voor het moment waarop je examens mag doen en rijlessen mag nemen. Dit geldt voor iedereen die vanaf november 2011 17 jaar wordt. Helaas dus niet voor degene die dan al 17 jaar zijn. Voordat je 17 bent mag je al beginnen met rijlessen en theorie examen doen.

leeftijdbevoegdheden
16 jaar theorie examen
16,5 jaar rijlessen
17 jaar praktijk examen

Begeleid rijden

Zodra je je rijbewijs hebt gehaald en nog 17 jaar bent, mag je wel al autorijden, maar nog niet alleen. Dit mag met hulp van begeleiders. Totaal mag je 5 begeleiders aanmelden die voldoen aan de daarvoor gestelde eisen.

Eisen begeleider:
  • minimaal 5 jaar een rijbewijs-B bezitten
  • minimaal 27 jaar zijn
  • moet naast de bestuurder plaatsnemen
  • moet vermeld staan op de begeleiderspas
  • mag niet onder invloed van drugs, alcohol of medicijnen zijn tijdens het begeleid rijden
  • mag geen strafrechtelijke veroordelingen voor verkeersovertredingen gehad hebben
  • mag niet gestuurd zijn naar een onderzoek naar rijgeschiktheid of rijvaardigheid
  • mag niet naar een gedragscursus of alcoholcursus gestuurd zijn

Begeleiding door rij-instructeur
Voor een rij-instructeur gelden de regels niet dat je minimaal 5 jaar een rijbewijs-B moet hebben en minimaal 27 jaar moet zijn. Wel moet je dan een WRM certificaat in bezit hebben.

Begeleiderspas
Als de opgegeven begeleiders zijn goedgekeurd, dan komen deze met naam op de begeleiderspas te staan. De bestuurder moet deze pas samen met zijn rijbewijs bij zich hebben tijdens het rijden. De begeleider hoeft niets anders bij zich te hebben dan zijn rijbewijs.

Gevolgen voor rijden zonder begeleider
Als je toch zonder begeleider de weg op gaat loop je het risico aan de kant gezet te worden. Je krijgt dan 100,- boete en je moet je rijbewijs inleveren. Je mag dan weer je rijbewijs halen zodra je 18 bent, hiervoor moet je dan opnieuw theorie examen en praktijk examen doen.

Is de begeleider aansprakelijk?

Ondanks dat een begeleider mee rijdt, en je niet zonder begeleider mag rijden, blijf je toch zelf verantwoordelijk en dus ook zelf aansprakelijk voor overtredingen of een ongeluk. De begeleider loopt hierdoor dus geen risico als jij fouten maakt.

Beginnersrijbewijs

Iedereen die voor het eerst zijn rijbewijs heeft krijgt de eerste 5 jaar een beginnersrijbewijs. Dit beginnersrijbewijs blijft gewoon bestaan ondanks het begeleid rijden vanaf 17 jaar. Het beginnersrijbewijs is bedoeld om mensen die net hun rijbewijs hebben, strenger te kunnen aanpakken bij verkeersovertredingen.
© 2011 - 2014 Vissies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Proef begeleid rijdenProef begeleid rijdenIn andere landen is het al langer maar nu is Nederland aan de beurt: jongeren mogen straks vanaf 17 jaar zelf autorijden…
Je rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijdenJe rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijdenVanaf 1 november 2011 is het bij wijze van proef mogelijk dat jongeren die 16,5 jaar oud zijn, rijles nemen. Praktijkles…
Autorijles vanaf 16,5 - 17 jaar Gestart 1 November 2011Autorijles vanaf 16,5 - 17 jaar Gestart 1 November 2011Proef Autorijles 2toDrive, Het Begeleid Rijden vanaf de leeftijd van 16,5 - 17 jaar is vanaf 1 november 2011 van start g…
2toDrive: rijbewijs halen vanaf je 16eSinds november 2011 is het voor jongeren vanaf de leeftijd van 16.5 mogelijk om hun rijbewijs te halen. Dit is in het ka…
Kosten rijles & rijbewijsKosten rijles & rijbewijsDe kosten van autorijlessen inmiddels opgelopen tot boven de veertig euro per les. Dan komen daar nog de kosten voor het…
Bronnen en referenties
  • Cbr.nl
  • 2todrive.nl

Reageer op het artikel "Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijden"

Infoteur: Vissies
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!