InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De nieuwe Porsche 911: even terugblikken

De nieuwe Porsche 911: even terugblikken

Er zijn niet veel auto’s in de industrie die een dergelijk lange historie kennen als de Porsche 911. Meer dan 50 verschillende versies zijn er van het model beschikbaar geweest. Door continue (technische) verbeteringen en cosmetische veranderingen heeft Porsche het model altijd up-to-date kunnen blijven houden. Er is een nieuwe versie in aankomst eind 2011 en de eerste foto’s lekken al uit. Een goed moment om even terug te blikken.

Introductie van de Porsche 911

Porsche introduceerde in 1963 voor de eerste keer haar nieuwe sportwagen op de autosalon van Frankfurt: de Porsche 901. Deze aanduiding, een driecijferig getal waarbij het middelste cijfer een nul is, werd direct door Peugeot geclaimed. Porsche wijzigde de typeaanduiding, en de Porsche 911 was geboren. In 1964 rolde de eerste productiemodellen van de band.

Eerste model

Het eerste model had maar liefst 130 PK en had een achterin geplaatste, luchtgekoelde 6 cilinder motor. In nog geen 9 seconden haalde de auto een snelheid van 100 kilometer per uur. Voor die tijd een prestatie van formaat. Later verbeterde Porsche de techniek en introduceerde men ondermeer het Targa-dak: wel open rijden, maar toch de veiligheid van de rolbeugel. Er volgden verschillende uitvoeringen: T (standaard), E (comfortabel) en S (sportief). Topmodel qua sportiviteit was de Carrera RS in 1973 die maar liefst 210 PK uit de motor perste. Dit model was bedoeld voor de racerij, maar kon ook gewoon op de normale weg worden gebruikt. Het model kenmerkt zich door de grote spoiler op de achterzijde.

Grote sprongen vanaf midden jaren ‘70

Midden jaren ’70 werden enkele ingrijpende veranderingen doorgevoerd: ondermeer werden nieuwe, sterkere motoren ontwikkeld. Tevens werden vanwege strengere veiligheidseisen ondermeer de harmonicabumpers geïnstalleerd en in 1976 ging men over op het bouwen van de wagen van verzinkt staal: tegen het oxideren (roestvorming). Ook deed de turbo versie haar intrede. Deze turbo versie heeft tot einde jaren ’80 bekend gestaan als de Porsche 930. Vanaf begin jaren ’90 kregen alle modellen, turbo of niet, de naam Porsche 964, wat later nog werd aangepast naar 993, 996 en 997 (laatste vanaf 2004).

Heden

Als je nu naar de Porsche dealer gaat kun je alsnog kiezen uit 23 modellen. Variaties zitten ondermeer in de uitvoeringen: Targa, Carrera, Black Edition, Speedster, Turbo, GT2/3. En kies je voor een open dak of juist niet? Er zijn verschillende motoren en mate van aankleding van de wagen met velerlei opties. De Porsche is voor een specifieke doelgroep, maar binnen die doelgroep zijn weer legio wensen en voorkeuren. Daar speelt men goed op in met verschillende modellen.

Nieuwe Porsche 911: de 991

Inmiddels staat klaar om aan te treden medio eind 2011: de nieuwe 911. Na 7 jaar volgt deze auto de 997 op. De officiële naam van de nieuwe Porsche is 991. Maar het is natuurlijk gewoon de volgende generatie van de 911. Ondanks dat de wagen langer (56 mm), breder (65 mm), lager (11 mm) en lichter (45 kilogram, met name vanwege het gebruik van veel aluminium) is, is het typische 911-model nog duidelijk aanwezig.

De motoren zijn iets kleiner, maar wel krachtiger geworden. Het instapmodel, de Carrera, krijgt een 3.4-liter zescilinder met 350 PK; afgerond 200 cc minder en 5 pk meer dan het huidige model. De nieuwe Porsche 911 is op de autosalon IAA in Frankfurt 2011 te bewonderen. Het huidige instapmodel Porsche 911 Carrera heeft een prijs vanaf ruim € 116.000. Prijzen van de nieuwe auto zijn nog niet bekend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autowereld.com
  • Porsche.nl
  • Quotenet.nl

Reageer op het artikel "De nieuwe Porsche 911: even terugblikken"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 09-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!