InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Toyota, auto uit Japan

Toyota, auto uit Japan

Toyota, auto uit Japan Eén van de meest betrouwbare en sterke automerken is Toyota. Een auto van dit automerk is pas in de jaren 30 van de vorige eeuw voor het eerst de fabriek uitgerold, maar is nog steeds mateloos populair. In het jaar 2007 bleek dat Toyota niet alleen de hoogste verkoopcijfers heeft, maar ook nog eens de grootste autofabrikant ter wereld is. De enige lijst waar een model van Toyota onderaan staat is de lijst met pechmeldingen.

Algemeen

De geschiedenis van het automerk Toyota begint in het jaar 1867 als Sakichi Toyoda in de buurt van Nagoya wordt geboren. Zijn vader was een arme timmerman, zelf ontwikkeld hij zich tot een grote uitvinder van weefmachines. Zijn bijnaam was de Japanse Thomas Edison. De Toyota autofabriek stond in de stad Koromo, welke werd omgedoopt tot Toyota city.

De geschiedenis van Toyota

Van origine was Toyota (Toyoda Automatic Loom Works) een spin- en weef fabriek, waar geautomatiseerde weefgetouwen werden geproduceerd. In 1930 verkoopt hij zijn octrooien op weefgetouwen, met de winst hieruit richt hij in 1937 samen met zijn zoon Kiichiro Toyoda de Toyota Motor Corporation (Toyota Jidōsha Kabushiki-gaisha) op.

In 1935 ontstaat het eerste prototype Toyota, de Toyota A1. De Toyota Aa (een sedan) kwam in 1946. Ook kwam in dit jaar de 4X4, de bekende Land Cruiser op de markt. De export begon in 1952.

Eén van de belangrijkste modellen voor Toyota was de Crown, die in 1955 de fabriek uitreed. Twee jaar later, in augustus, zet Miss Japan, samen met twee Crowns voet op Amerikaanse bodem.

Aan het einde van de jaren 60 werd de Corona vervangen door de Publica UP 10, de voorloper van de in Nederland bekende Toyota 1000 (deze auto werd later vervangen door de Starlet en Yaris). In 1962 kwam de 1.000.000e Toyota van de band, dit in nog geen 30 jaar.

In 1966 werd de Corolla gepresenteerd, de inmiddels meest geproduceerde auto aller tijden. Er zijn inmiddels ongeveer 35.000.000 exemplaren van verkocht. In 1970 komt de Carina op de markt, alsmede de Celica. In 1972 is de productie van de 10.000.000 een feestje waard en 8 jaar later is dit getal verdrievoudigd. In 1988 maakt de Carina ruimte voor de Avensis. In 1999 komt dan de Yaris op de markt.

In 2005 stopt Toyota met de productie van de sportieve Celica en de MR2, de op dat moment enige sportwagens uit het assortiment.

Toyoda of Toyota

Eigenlijk is de uitleg van de letter verschil in de naam van de oprichter en de naam van het merk heel snel en makkelijk te verklaren. In het Japans zijn nogal wat penstreken nodig voor het schrijven van een naam. Voor de naam van Toyoda zijn er 10 penstreken nodig en voor de andere naam maar 8. In het Japans is 8 ook een gelukkiger getal dan 10, dus de keuze was snel gemaakt.

Het logo

Vlak na de oprichting van de Toyota Motor Corporation in 1937 werd door middel van een wedstrijd het logo bepaald. Uit 27.000 mededingers werd het huidige logo gekozen, één met drie ellipsen. Eén liggende ellips symboliseert de Toyota rijder, de tweede liggende ellips de Toyota producten. De staande ellips verbind de beide liggende ellipsen. De staande- en kleinste liggende ellips vormen samen de letter T.

Pechgevoeligheid en duurzaamheid.

De auto´s van Toyota staan vaak op de onderste plekken als het aankomt op statistieken van pechmeldingen. Eén van de grootste kracht van Toyota is de lage pechgevoeligheid en duurzaamheid van zijn auto´s.

Ik kan dit beamen, aangezien mijn eigen Toyota inmiddels de 10 jaar is overschreden, bijna 200.000 km op de teller heeft staan. Motorisch kan de wagen volgens de dealer nog lange tijd mee.

Toyota en vooruitgang

Na een niet zo succesvol ontvangen Prius in 1997 komt er in 2004 een 2e generatie van dit model. Nu spreekt het uiterlijk wel aan en de wagen heeft een verder ontwikkelde brandstofbesparing. Het is dat de Prius nog een stuurwiel en pedalen heeft, anders was dit hoogstandje van techniek niet als auto herkenbaar. De Prius heeft twee motoren, een benzinemotor en een elektromotor.

Toyota en de autosport

Ook in de autoracerij is Toyota sinds 2002 actief in de formule 1. In 2007 rijden Ralf Schumacher en Jarno Trulli in wagens van Toyota. Ook in de formule 3 worden er grote successen behaalt.

Ook in de rallysport doet Toyota het niet slecht. In 25 jaar tijd won het drie merk-WK´s en staat hiermee aan kop van de ranglijst.

Toyota in Nederland

In Nederland kwam in 1964 Louwman & Parqui (Louwman is nog steeds de Toyota dealer!) als eerste met een Toyota op de markt. De Crown RS 41 werd gebruikt als taxi, om de betrouwbaarheid van het merk te bewijzen. In 1965 kwam de Corona op de Nederlandse markt en in 1966 de Corolla.

Toyota vanaf 2007

De gemeten beurswaarde van 2007 geeft aan dat Toyota de grootste autofabrikant ter wereld is. Ook naar aanleiding van de verkoopcijfers staat Toyota op nummer één met General Motors achter zich.

De Toyota Auris wordt in 2007 geïntroduceerd, een in Europa ontworpen en ontwikkelde wagen. De wagen heeft een redelijk scherpe prijs, nog geen 18.000,-- voor een driedeurs Auris. Deze auto is leverbaar met een diesel- of benzinemotor, in vijf uitvoeringen en in twee carrosserievarianten.

Voor 2009 staat een nieuwe Prius op het programma en volgens een verklaring van de vice-president van Toyota Europa komen er in 2010 acht nieuwe modellen op de markt. Waarschijnlijk de door dealers zo verwachtte opvolger van de Avensis en hopelijk één of meer sportieve modellen.

Lees verder

© 2007 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Auto's met de minste mankementen en auto's met de meeste mankementen naar bouwjaar. Met meer dan 3 miljoen registraties…
De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014Betrouwbare tweede-hands auto's volgens het Duitse TÜV - publicatie 2014. Met ongeveer 8 miljoen registraties van autoke…
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
Toyota Prius, de Zuinige hybride auto van ToyotaKracht en precisie, visie en innovatie, verantwoordelijkheid en prestatie. Dit flitsende, in 2006 gelanceerde model van…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…

Reageer op het artikel "Toyota, auto uit Japan"

Infoteur: Storm
Laatste update: 30-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!