InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een auto met automatische transmissie steeds populairder

Een auto met automatische transmissie steeds populairder

Een auto met automatische transmissie steeds populairder De meeste auto’s die in Nederland rondrijden zijn handgeschakeld. De auto’s met automatische transmissie zijn echter in opkomst. Jaren geleden waren het voornamelijk de grotere BMW’s en Mercedessen die uitgerust waren met een automaat, maar dat verandert langzaam. Ondanks de grote voordelen van een automatische transmissie, blijkt het dat de meeste mensen nog steeds kiezen voor een handgeschakelde auto. De Amerikanen kunnen er niet meer zonder, en in Nederland valt ook steeds vaker de keuze op een auto met een automatische transmissie. In 1995 zat nog slechts in 8,3 procent van de auto’s een automatische versnellingsbak, in het jaar 2000 was dit aantal gestegen naar 11,9 procent. Ook de jaren daarna is de opmars van de automaat doorgegaan. In 2006 koos 17,9 procent van de automobilisten die een nieuwe auto kochten, voor een automaat.

Dit blijkt uit cijfers van de RAI-vereniging (vereniging van fabrikanten en importeurs). In 2010 was het aantal automaten inmiddels 18,8 procent.

Nederland in vergelijking met andere landen

In vergelijking met sommige andere Europese landen loopt het aandeel van auto’s met een automatische versnellingsbak, nog achter. In Zweden kiest 20 procent van de automobilisten voor een automaat. In Zwitserland is één op de drie nieuw verkochte auto’s een automaat. De Japanners en de Amerikanen hebben de Europeanen nooit begrepen. In die landen is het gebruikelijk om een auto te kopen met automatische transmissie. Zij vinden de voordelen zo groot dat de keuze voor een handgeschakelde auto niet meer logisch is.

Vooroordelen over auto’s met automatische transmissie

De mensen die een handgeschakelde auto gewend zijn, en niet anders zouden willen, halen vaak argumenten aan die niet meer overeen komen met de werkelijkheid. De vroegere automaten verbruiken meer brandstof doordat er later werd geschakeld. Ook bestaat nog steeds de gedachte dat een auto met automatische transmissie mindere prestaties levert.

Deze vooroordelen zijn niet meer terecht, en ook grotendeels achterhaald. De technische ontwikkeling is zo snel gegaan, dat er hoofdzakelijk nog voordelen bestaan ten opzichte van de handgeschakelde auto. Het grootste voordeel is het comfort. In de file en in de stad rijden is veel ontspannender in een automaat.

Een auto met automatische transmissie is duurder

Bij het kopen van een nieuwe auto, moet u nog steeds meer neertellen voor een automaat. U moet ongeveer rekening houden met een verschil van € 2.000 ten opzichte van een handgeschakelde auto.

De geschiedenis van de automaat

De eerste automaat is ontwikkeld begin jaren '40 door Earl Thompson van General Motors. In die tijd was een uitvoering met automatische transmissie leverbaar tegen een meerprijs van 57 dollar. In Europa is het geen succes geworden in die jaren. Zij bleven vasthouden aan het schakelen met de hand.

Automaten doen het tweedehands goed

Bij het nieuw kopen van een automaat, moet u meer geld neertellen, maar de waarde van de auto blijft ook hoger. Er is een redelijke grote vraag naar automaten. Nieuw worden ze steeds meer verkocht, maar historisch gezien zijn de automaten ruim in de minderheid, terwijl er een toenemende vraag is.
Gerelateerde artikelen
Auto kopen: automaat of schakelen?Auto kopen: automaat of schakelen?Handgeschakelde auto’s zijn in Europa altijd populairder geweest dan automaten. Dit in tegenstelling tot Amerika of Japa…
Wisselbak en koppelingEr bestaan twee soorten wisselbakken. De handmatige wisselbak en de automatische wisselbak. Een wisselbak wordt gebruikt…
Automatische transmissies: hoe werken ze?Sinds enkele jaren is de automaat niet langer een trage en brandstofslurpende transmissie. De automaat is geëvolueerd to…
Renault 25 klassiekerRenault 25 klassiekerAls er één auto is die de limousine onder de Franse auto's kan worden genoemd is het wel de Renault 25. Met haar ruim 4,…
Antonov plc: transmission, aandelen en de koersAntonov plc: transmission, aandelen en de koersAntonov, dat zegt iedereen wel wat. De meeste mensen zien bij de naam Antonov een vliegtuig voor zich. Maar Antonov staa…
Bronnen en referenties
  • www.dezaak.nl

Reageer op het artikel "Een auto met automatische transmissie steeds populairder"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 31-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!