InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volkswagen Beetle (2011)

Volkswagen Beetle (2011)

Eind 2011 is hij er: de nieuwe Volkswagen Beetle. Hij volgt zijn voorganger op: de New Beetle die na een jarenlang ontwikkelingsproces in 1998 voor het eerst van de band rolde. De auto vindt haar inspiratiebron in de aloude Volkswagen Kever, die inmiddels al weer 75 jaar geleden het levenslicht zag.

Naam

De naam Beetle bestaat al zolang de auto voor het eerst van de band rolde: ruim 75 jaar geleden. In Nederland kennen wij de auto als de Kever, wat uiteraard dezelfde betekenis heeft. De karakteristieke vorm is de eerste aanleiding voor de keuze van de naam. Wist je dat Ferdinand Porsche de Kever heeft ontworpen?

De Kever

De Kever moest een auto worden die het Duitse volk mobiel moest maken. Het moest een vervoermiddel worden dat in staat was minimaal twee volwassenen en drie kinderen te vervoeren. Betrouwbaarheid stond eveneens hoog in het vaandel. Bestond de auto dus al voor de Tweede Wereldoorlog, pas ná de oorlog werd de auto populair. In 1972 stond de teller zelfs al op 15.007.034 stuks. Daarmee was Volkswagen officieel het merk van de best verkochte auto ter wereld. Ze namen het stokje over van Ford met hun T-Ford. Uiteindelijk zijn er meer dan 21,5 miljoen exemplaren van het oorspronkelijke model verkocht. In 2003 werd de productie stopgezet. De laatste exemplaren rolden in Mexico van de band.

De New Beetle

In 1998 wordt de New Beetle geïntroduceerd. Vele jaren van ontwikkeling aan het model gaan hieraan vooraf. In 1994 staat er al een concept op de North American Motor Show in Detroit. Het concept wordt uitermate enthousiast ontvangen en leidt de doorontwikkeling van het concept tot een productiemodel in. De karakteristiek bolle vormen, duidelijk herkenbaar is de oude Kever, spreken veel mensen aan. Het model wijkt in die zin af van de traditionele lijnen van auto’s en is daarom zeer in trek. Een open variant komt er pas in 2003. De auto krijgt wel een stempel als ‘vrouwenauto ‘ en is daarmee niet echt een auto waarin de man zichzelf ziet rijden. De grootste groep afnemers is dan ook vrouw.

De Beetle

In 2011 is dan eindelijk het volgende model in de rij daar. De auto heeft de naam Beetle gekregen en verliest dus de toevoeging New. Het nieuwe model is iets langer en breder. Het is daarentegen wel iets lager. De herkenbare bolle vorming blijft aanwezig, maar de volgende Beetle moet juist ook meer het mannelijk publiek aanspreken. De nieuwe lijnen (langer, breder en iets lager) moeten daarvoor zorgen. Een open variant komt pas in 2012, voornamelijk vanwege het net hebben geïntroduceerd van twee andere open auto’s door Volkswagen: de Golf cabrio en de restyling van de Eos. Volkswagen levert de Beetle bij de marktintroductie met een 1.2, een 1.4 en een 2.0 TSI-benzinemotor of een 1.6 TDI-dieselblok. Volkswagen heeft de instapprijs van de volledig nieuwe Beetle onder de twintig duizend euro weten te houden. De vanafprijs is vastgesteld op 19.990 euro voor de Beetle 1.2 TSI.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autovisie

Reageer op het artikel "Volkswagen Beetle (2011)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 04-03-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!