InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Klassieke LADA 'blokkendoos' uit productie

Klassieke LADA 'blokkendoos' uit productie

De meesten vindt het helemaal niets, noemen het soms een anti-auto. Een enkeling zweert erbij en hemelt de karakteristieke eigenschappen van de auto op. Het is zeker de meest getekende auto ter wereld, vooral door kinderen: de klassieke LADA 2100-serie met zijn rechthoekige vormen. Na 41 jaar trouwe dienst wordt de productie definitief stopgezet.

LADA

Het Russische automerk LADA is ontstaan met behulp van FIAT. Eind jaren ’60 zocht FIAT naar mogelijkheden om haar productiecapaciteit te vergroten en kwam uiteindelijk in Rusland terecht. Men richtte in het stadje Toljatti de autofabriek van AvtoVAZ op: een immense fabriek voor ruim 150.000 werknemers. De fabriek is nog altijd actief en inmiddels heeft Renault/Nissan een belang in de fabriek.

Ontwerp van FIAT 124

FIAT gaf de (ontwerp)rechten van de FIAT 124 vrij: de klassieke ‘blokkendoos’. Wist je dat de FIAT 124 zelfs auto van het jaar was op dat moment? De Russen konden aan de slag en pasten de auto aan op de Russische (weer-)omstandigheden. Niet geheel overbodig, kijkend naar de extreme koude, en het ruige terrein. De LADA 2101 werd geboren en rolde begin jaren ’70 van de band. Enkele varianten op het model volgden, zoals bijvoorbeeld een stationwagon. Nu, in 2011, staat deze zelfde auto bekend als de LADA 2017. Eigenlijk is het exact dezelfde auto als de wagen die toen als revolutionair werd beschouwd. Er zijn in ruim 40 jaar bijna 17 miljoen stuks van gebouwd.

Imago

Het imago van het merk LADA heeft veel te verduren gehad. Uiteraard is dat voor een groot deel te verklaren door het niet meegaan in de tijd van het merk: het maakt voor een groot deel nog dezelfde auto’s als voorheen, terwijl techniek, bijvoorbeeld ook op het gebied van veiligheid, niet stil staat en inmiddels vele generaties verbeterde vervoermiddelen heeft opgeleverd. LADA heeft wel enkele nieuwere, meer bijdetijdse modellen gemaakt. Toch lijkt het merk, zeker in Westerse landen niet aan te slaan bij het grote publiek.

Begin van het einde

In 2009 genoot de Lada minder populariteit en wilde de fabrikant de typische ‘blokkendoos’ al uit productie halen. Net als in Nederland introduceerde de Russische overheid in deze periode een ‘schrootpremie’ om de echt oude en gevaarlijke ‘roestbakken’ van de weg te krijgen en mensen in nieuwere (en allicht schonere) auto’s te krijgen. Voor velen was de degelijke, goedkope LADA 2107 een verleidelijk alternatief. En dus ging de productie door. Deze regeling is nu ten einde, waarmee men definitief de stekker uit de productie trekt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autovisie

Reageer op het artikel "Klassieke LADA 'blokkendoos' uit productie"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Nieuwe auto's
Schrijf mee!