InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De APK keuring, wat zijn de regels?

De APK keuring, wat zijn de regels?

De APK keuring, wat zijn de regels? Nieuwe auto’s hoeven nog niet APK gekeurd te worden. Zodra de auto drie of vier jaar oud is, moet u jaarlijks, of eens per twee jaar de auto laten keuren. Vanaf een leeftijd van acht jaar moeten alle auto’s jaarlijks voor de APK keuring.
Een APK keuring is bedoeld om de veiligheid van uw auto op een aantal punten te controleren. Op deze manier wordt geprobeerd om de kwaliteit, en dus de veiligheid, van de auto’s op de openbare weg zo hoog mogelijk te houden. Een goedgekeurde auto geeft echter geen garantie, want het is slechts een momentopname. In het keuringsrapport komt te staan wanneer de auto gekeurd is en of de auto is goedgekeurd.

Vanaf welke leeftijd van de auto moet de eerste APK worden uitgevoerd?

Dit is afhankelijk van de leeftijd van de auto en welk brandstof de auto op rijdt. Na de eerste keuring blijkt uit het keuringsrapport wanneer de eerst volgende keuring moet plaatsvinden. Auto’s op benzine of met een elektromotor, moeten voor het eerst gekeurd worden vier jaren nadat ze op de weg zijn toegelaten. Vervolgens moet de auto weer gekeurd worden na twee jaar. Vanaf het moment dat de auto acht jaar oud is, moet de keuring jaarlijks plaatsvinden.

Voor auto’s die rijden op LPG of diesel, gelden andere regels. Die moeten voor het eerst gekeurd worden vanaf het moment dat ze drie jaar oud zijn. Deze auto’s moeten gelijk jaarlijks gekeurd worden.

Auto’s vanaf dertig jaar oud zijn vrijgesteld

Voor auto’s vanaf dertig jaar oud, gelden afzonderlijke regels. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen auto’s met een bouwjaar vanaf 1 januari 1960 en van vóór 1 januari 1960. De auto’s van na 1 januari 1960, moeten eens in de twee jaren voor de APK keuring. Auto’s van vóór deze datum zijn vrijgesteld.

Wanneer moet de auto uiterlijk gekeurd worden?

De auto’s die zich op de openbare weg begeven moeten APK gekeurd zijn (voor zover dat noodzakelijk is gezien de leeftijd van de auto). Op het keuringsrapport staat de datum waarop de auto gekeurd moet zijn. U hebt zelf wel de mogelijkheid om een eerdere datum aan te houden.

Indien u de auto APK gaat keuren binnen twee maanden voordat de uiterste keuringsdatum is bereikt, wordt de datum op het keuringsrapport aangehouden en wordt deze datum met één of twee jaren opgeschoven in het nieuwe keuringsrapport. Laat u de auto keuren terwijl de uiterste keuringsdatum nog meer dan twee maanden verwijderd is, dan wordt de datum van de APK keuring aangehouden.

Hoe weet het CJIB of mijn auto wel of niet gekeurd is?

Nadat de auto is goedgekeurd, moet de uitvoerder van de keuring de auto afmelden. Hiermee wordt aangegeven dat de auto voor de APK is goedgekeurd. Indien deze melding niet verstrekt is, is uw auto nog niet goedgekeurd.

Vergeten om de auto te keuren

U bent zelf verantwoordelijk voor het laten keuren van uw auto. Het RDW stuur ruim voor de keuringsdatum nog een herinnering. Indien u het toch vergeet zal het CJIB hier een boete voor sturen. In het geval de auto niet meer op de openbare wordt gebruikt, krijgt u toch een boete.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een APK keuring?Vanaf het moment dat een benzine auto vier jaar oud is, moet er eerst eens in de twee jaar en vervolgens jaarlijks een a…
Benzine, lpg of dieselBenzine, lpg of dieselBrandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duur…
Brandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieBrandstofprijzen 2008: benzine, diesel en olieDe brandstofprijzen zijn in 2008 nogal wisselend geweest, dat komt door de schommeling in de olieprijs. De prijs komt in…
Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel auto, welke is voordeliger? Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel kost minder per liter dan benzine,…
De reis van benzineBenzine en brandstof, voor de mensheid een normale gang van zaken. Maar wat maakt benzine nou benzine en waar komt het v…

Reageer op het artikel "De APK keuring, wat zijn de regels?"

Reacties

P. de Jong, 16-05-2016 20:23 #3
De regel van 1 jan 1960 geldt dus elk jaar voor een andere groep auto's. De meeste auto's van die leeftijd bestaan bv uit onderdelen van meerdere jaartallen. Bij de ingang van de regeling waren de auto's veel jonger en groeien dus niet mee. De regel is dus niet juist. Pas het toe op een vaste leeftijd van de auto. Mij lijkt 50 jaar heel redelijk. De idiote aanpassingen die nu worden gedaan om te matchen met de toenemende elektronica zijn belachelijk. Ook de 2 jaar regeling is uit de duim gezogen, of allemaal om de 5 jaar (zoals veel landen in EU) of elk jaar zoals de rest. Maak nu eindelijk eens een groep collectie voertuigen zoals de Fransen en stop de oplopende grens van nu 56 jaar.

Leon Boogaard, 26-10-2015 16:46 #2
Ik heb Gehoord dat het achteruit rij licht niet meer verplicht is bij de apk klopt dat.

en wat als hij het niet doet?

H. Weijer, 04-02-2015 08:58 #1
Wat gebeurt er als de auto niet op de datum is gedaan.Is de auto dan nog verzekerd of kan er een maand veilig door gereden worden?
Graag zo spoedig mogelijk een berichtje terug.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!