InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Importeren van een gebruikte auto

Importeren van een gebruikte auto

Importeren van een gebruikte auto U bent opzoek naar een specifieke auto, maar deze is in Nederland niet, of slechts tegen hoge aanschafprijs verkrijgbaar, dan kunt u overwegen uw zoektocht naar de auto in het buitenland voort te zetten. Het kan natuurlijk ook dat u aan de Nederlandse grens woont en een auto vanuit het buitenland wilt kopen, of misschien heeft u wel een kennis in het buitenland waarvan u een auto tegen een vriendenprijsje kunt overnemen. Wat komt er allemaal kijken bij het importeren van een gebruikte auto? In dit artikel wordt alleen de invoer van een personenauto (van maximaal 3500 kg) vanuit een andere Europese lidstaat besproken. U dient verschillende stappen te doorlopen alvorens u met de auto de weg op mag. Hieronder zetten we alle stappen op een rij.

Invoeronderzoek bij de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer)

Allereerst dient u het voertuig bij een RDW-keuringsstation aan te bieden. Dit kan elke werkdag tussen 8.00 en 12.00 uur, zonder van tevoren een afspraak te maken. Van tevoren een afspraak maken kan natuurlijk ook altijd. Om de auto naar het keuringsstation te brengen kunt u gebruik maken van een (gratis) eendagskenteken. Dit kenteken vraagt u aan bij de RDW. Het keuringsstation stuurt u het kenteken toe.

Tijdens het onderzoek dient u het gehele kentekenbewijs uit het land van herkomst af te geven. Neem daarbij ook een geldig legitimatiebewijs mee.

Aangifte doen voor BPM

Na de keuring dient u de belastingzaken af te handelen. Het betreft Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) en eventuele invoerrechten. Voor een nieuwe auto dient u BTW te betalen. Voor een gebruikte auto, dat is een auto van minstens zes maanden oud met een kilometerstand van minimaal 6000 km, bent u geen BTW verschuldigd

De BPM is afhankelijk van de catalogusprijs van de auto, de kenmerken van de auto (roetfilter, diesel, benzine etc.) en de extra toegevoegde accessoires. Bij het berekenen van de BPM wordt rekening gehouden met de afschrijving van de auto (dus bij een gebruikte auto zal de BPM lager zijn dan bij een nieuwe auto van hetzelfde merk en type). Op het RDW-keurinsstation is een belastingkantoor aanwezig.

Kentekenplaten

Als de belastingdienst haar akkoord heeft gegeven ontvangt u het kentekenbewijs per post. U dient zelf kentekenplaten te laten maken, dit doet u bij erkende kentekenplatenfabrikanten.
© 2011 - 2017 M_ichje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl
  • www.rdw.nl

Reageer op het artikel "Importeren van een gebruikte auto"

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!