InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?

Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?

Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig? Een aanhanger achter de auto. Vaak is de wet- en regelgeving niet helemaal duidelijk. Wanneer heb je nu wel een E rijbewijs nodig? Een duidelijk overzicht over hoe het nu echt zit.

E achter B noodzakelijk?

Sinds 1984 krijgt je als je geslaagd bent voor het rijbewijs B niet meer automatisch de onbeperkte bevoegdheid om met een aanhanger te mogen rijden. Tegenwoordig moet je hier apart een examen voor doen om die letter E er bij te krijgen. Vaak bestaat er onduidelijkheid over of je als bestuurder van een combinatie van een personenauto met aanhangwagen nou wel of niet over het juiste rijbewijs beschikt. Wie bijvoorbeeld met een zware caravan, een paardentrailer, boottrailer of andersoortige aanhanger wil rijden heeft meestal een geldig Nederlands rijbewijs BE nodig en moet hiervoor dus apart examen hebben gedaan. Dit is echter niet altijd noodzakelijk.

Wat mag getrokken worden met een B rijbewijs?

Met het rijbewijs B mag je een aanhangwagen t/m 750 kg trekken.
Dit houdt in dat je een auto mag rijden met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.
Dit gewicht geldt dus voor de aanhanger zelf, plus hetgeen wat er in zit. Dit mag samen niet meer dan 750 kg wegen.
In bepaalde gevallen mag je wel meer trekken met je B rijbewijs dan 750 kg, in dit geval speelt het totaal gewicht van de combinatie mee. De toegestane maximum massa van de totale combinatie mag dan niet meer zijn dan 3500 kg.
Op het kentekenbewijs van je auto kun je het ledig gewicht terug vinden, van dit gewicht ga je uit.
Voorbeeld: Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg en de toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg. Dit kan dus met een B rijbewijs omdat de toegestane maximum massa aanhangwagen minder is dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.
Op de papieren van de trailer staat ook wat het maximaal gewicht van de trailer met inhoud mag zijn, dus van de combinatie zonder auto. Kom je boven dit totaal van 3500 kg voor de auto samen met de aanhanger en inhoud uit? Dan is een BE rijbewijs noodzakelijk.

Grensgevallen, en nu?

Stel dat je net een kilo of 50 boven het gewicht zit met je huidige combinatie, wat kun je dan doen? Allereerst is het behalen van het E rijbewijs natuurlijk een mogelijkheid, het kost wel wat, maar zorgt er wel voor dat je niet meer hoeft te rekenen en met vrijwel elke combinatie op pad kunt zonder gedoe. Ben je in het bezit van een ruime 1,5 paards trailer? Dan mag je vaak volgens de papieren van de trailer meer trekken dan wat je paard weegt. Is de totale combinatie net te zwaar? Dan kun je bij de RDW een aanvraag indienen om het laadgewicht van de trailer iets terug te laten keuren. Als je bijvoorbeeld 900 kg mag laden, maar een paard weegt niet meer dan 700kg, en je zit net 50 kg over de maximale grens, dan kun je de 900kg aan laadvermogen laten terugkeuren naar bijvoorbeeld 800kg. De aanvraag bij de RDW is goedkoper dan het behalen van een E rijbewijs, maar let wel, het terug keuren van het gewicht kan ook de waarde van je aanhanger verminderen.

Het BE rijbewijs halen

Vaak blijkt het in de praktijk toch vaak nuttig of nodig te zijn om het BE rijbewijs te halen. De meesten onder ons hebben wel eens met een kleine aanhanger gereden vanaf de bouwmarkt naar huis of iets dergelijks en dan blijkt dat sturen eigenlijk best mee te vallen. Zolang je lekker rechtdoor kunt rijden en de weg ruim en rustig is is er ook niet echt veel aan de hand. Behalve als het een keer niet zo'n mooie rustige brede weg is, maar smal en minder makkelijk begaanbaar, of juist erg druk. En dan? Dan is het wel handig als je weet wat je moet doen en je niet vast komt te zitten door onkunde. Wil je meer weten of een proefles maken? Vrijwel elke rijschool biedt je de mogelijkheid tot het behalen van E achter B en kunnen door middel van een proefles vaak inschatten hoe lang je nodig zult hebben om die ene extra letter te bemachtigen.
© 2011 - 2017 Informatief, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Soorten RijbewijzenSoorten RijbewijzenIn Nederland heb je voor verschillende voortuigen verschillende rijbewijzen nodig. Dit artikel bevat alle rijbewijzen we…
Alles over het BE rijbewijsWaar vroeger voor het rijden met een trailer of aanhangwagen geen extra lessen en examen nodig waren, is dit tegenwoordi…
Rijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURegels rijden met auto, plus aanhanger of caravan vanaf 19 januari 2013. Vanaf deze datum ging de EU-rijbewijsrichtlijn…
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…
Veelgestelde vragen over het rijbewijsVoor het rijbewijs gelden steeds meer regels. Soms lezen we hier wat over in het nieuws maar soms ontgaat het ons ook al…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbr.nl/1041.pp

Reageer op het artikel "Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?"

Reacties

Dieuwke Boomsma, 19-03-2014 23:22 #3
Mijn auto is 1045 kg, de geladen paarden trailer 1146 kg. Mag ik nu rijden? Heb mijn BE rijbewijs.

Agnes, 15-09-2011 22:10 #2
Hallo, ik kan nergens vinden wat Ik met mijn personenauto mag trekken als ik wél het
E-rijbewijs heb gehaald? De massa ledig voertuig is 1533 kg. De maxium te trekken massa is geremd 1500 kg. Maar dan staat er op het kentekenbewijs ook nog een technische en toegestane maximum massa van 2210 kg. Betekent dit dat ik als ik E heb wel een paardentrailer van 2000 kg mag trekken met deze auto? Of zit ik dan ook vast aan 1500 kg? En moet ik dan nog kijken naar de trekhaak of oplegdruk?

Wittens H. W. H. M., 18-08-2011 19:21 #1
Geachte Lezer
Hoe is het geregeld met de Franse verzekering als ik rij met een Franse auto all risk verzekerd met een aanhanger met een Nederlands kenteken moet die apart verzekerd zijn of geld de verzekering van het trekkend voertuig
Alvast bedankt
Groetjes H Wittens

Infoteur: Informatief
Laatste update: 10-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!