InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!

Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!

Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het! Iedereen die zijn rijbewijs B wil gaan halen zal daar een behoorlijke som geld voor moeten neerleggen. De kosten voor de rijlessen en het rijexamen vormen het grootste deel van dit kostenplaatje. Iedereen zou zijn rijbewijs het liefst goedkoop willen halen, maar de vraag is natuurlijk: hoe doe je dat? In dit artikel vind je tips om te zorgen dat de totale kosten van het halen van je rijbewijs wat kunnen worden beperkt. Helaas blijft het zo dat je rijbewijs halen nou eenmaal veel geld kost.

Rijbewijs

Allereerst is het noodzakelijk om aandacht te besteden aan het rijbewijs zelf. Want waar doe je het eigenlijk voor? Het rijbewijs B stelt de eigenaar in staat om een personenauto te besturen. Ook mag er met een rijbewijs B met een aanhangwagen worden gereden mits deze (inclusief laadvermogen) niet meer dan 750 kg weegt.
Sinds 30 maart 2002 wordt iedereen die voor het eerst zijn of haar rijbewijs heeft gehaald gezien als een beginnende bestuurder. Voor deze beginnende bestuurders gelden andere regels met betrekking tot een onderzoek naar de rijvaardigheid. Dit houdt in dat nadat een beginnende bestuurder 3 keer een verkeersdelict heeft gepleegd er een onderzoek kan worden ingesteld naar de rijvaardigheid.
Nu hierboven heel kort is samengevat wat het rijbewijs inhoudt gaan we ons richten op manieren om dat rijbewijs goedkoop te halen.

Rijlessen

De rijlessen vormen veruit de grootste kostenpost bij het halen van een rijbewijs. Hier bevinden zich dan ook de meeste mogelijkheden om het halen van je rijbewijs wat goedkoper te maken.

Rijschool

De ene rijschool is de andere niet. Dat geldt voor de prijzen maar ook voor de kwaliteit en dat laatste is nog vele malen belangrijker. Het kan best zo zijn dat je bij de ene rijschool goedkopere lessen kunt krijgen dan bij de andere, maar als dat dan betekent dat je 10 lessen meer moet volgen om je rijbewijs te halen ben je alsnog duurder uit. Desalniettemin kun je, als je je laat informeren bij verschillende erkende rijscholen, absoluut op de kosten besparen. Let hierbij wel goed op hoe lang een les duurt, want als 2 rijscholen allebei voor een les hetzelfde bedrag rekenen maar een verschillende tijdsduur aanhouden valt hier natuurlijk ook op te besparen.

Neem dubbele lessen

Dit klinkt misschien tegenstrijdig. Want een dubbele les is natuurlijk twee keer zo duur als een enkele. Maar de meeste rijinstructeurs zijn het erover eens dat het nemen van dubbele lessen ervoor zorgt dat je het autorijden beter onder de knie krijgt. Hierdoor heb je in totaal minder lessen nodig en dat leidt ertoe dat je uiteindelijk goedkoper uit bent. Een ander voordeel van dubbele lessen is dat je niet het grootste deel van de tijd bezig bent om degene die voor jou les heeft gehad weg te brengen of om naar de volgende persoon die rijles heeft toe te rijden. Hierdoor ga je efficiënter met je les om. En efficiëntie leidt tot besparing.

Begin fris aan je rijles

Het klinkt simpel maar dat is het niet. Als je niet uitgeslapen, of erger nog met een lichte kater, aan je rijles begint zul je er minder van opsteken en het kan zelfs gevaarlijk zijn in het verkeer. Doe jezelf dus een lol en gebruik die zuurbetaalde lessen zo optimaal mogelijk. Door fris aan de les te beginnen zul je er veel meer voordeel uit halen. Ook is het niet onbelangrijk om te vermelden dat het volgen van je rijles met een lege blaas makkelijker is dan wanneer je continu zit na te denken over de vraag waarom je niet nog even snel naar wc bent gegaan voordat je de auto instapte.

Bereid je lessen voor

Het is handig om de rijlessen zo goed mogelijk voor te bereiden door van tevoren te vragen aan je rijinstructeur welke onderwerpen hij in de volgende les wil gaan behandelen. Zo kun je je hierop voorbereiden, bijvoorbeeld met je theorieboeken.

Gebruik de dagelijkse praktijk

Verkeer is overal. Waarom zou je daar geen gebruik van maken, het is immers gratis? Kijk eens goed naar de verkeerssituaties die je dagelijks tegenkomt als je loopt of fietst. Probeer te bedenken hoe de voorrangssituaties in elkaar zitten. Mompel tegen jezelf binnenspiegel-buitenspiegel-dode hoek terwijl je afslaat met de fiets. Kortom, gebruik de dagelijkse praktijk als extra rijlessen. Hoe meer tijd je besteedt aan het verfijnen van je routine-handelingen die je in de auto nodig hebt, hoe sneller je klaar zult zijn voor je rijexamen en dat scheelt geld.

Theorie-examen

Met betrekking tot het theorie-examen zijn er twee belangrijke tips.
  1. Haal je theorie-examen in een vroeg stadium. Het gebeurt vaak dat mensen pas in een laat stadium van hun rijlessen gaan nadenken over het halen van hun theorie-examen, een vereiste voordat het praktijkexamen mag worden afgenomen. Als je het theorie-examen dan niet haalt zul je later examen kunnen doen en zeer waarschijnlijk 1 of meer extra lessen nemen om die tijd te overbruggen zodat je niet aan je examen begint nadat je al lange tijd niet meer in de auto hebt gezeten.
  2. De theorieboeken die je nodig hebt voor je theorie-examen kun je het beste tweedehands op de kop tikken. Dat bespaart weer kosten. Let er wel op dat de boeken niet verouderd zijn.

Het rijexamen

En dan tot slot het rijexamen, hiervoor zul je ook diep in de buidel moeten tasten. Helaas is er geen enkele manier om het rijexamen goedkoper te maken, maar je kunt er natuurlijk wel voor proberen te zorgen dat je het bedrag niet nog een keer hoeft te betalen door je rijexamen in 1 keer te halen. Om je rijexamen te kunnen halen zul je er zelf overtuigd van moeten zijn dat je goed genoeg kunt autorijden. Je rijinstructeur heeft hier vaak goed zicht op. Vertrouw op zijn oordeel als het hierop aankomt. Het kost je minder geld als je nog wat lessen neemt en daarna je rijexamen in 1 keer haalt dan wanneer je te vroeg probeert je rijexamen te halen, vervolgens zakt en dan zowel het geld voor de extra lessen na dit examen als het geld voor het 2e rijexamen moet betalen.
© 2011 - 2017 Ikn280, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten rijles & rijbewijsKosten rijles & rijbewijsDe kosten van autorijlessen inmiddels opgelopen tot boven de veertig euro per les. Dan komen daar nog de kosten voor het…
Wat kost een rijles per uur?Wat kost een rijles per uur?De kosten om een rijbewijs te halen kunnen eenvoudig oplopen tot 2.000. De hoogte van de kosten zijn hoofdzakelijk afh…
Wat kost een rijbewijs?In Nederland is het gebruikelijk om als volwassene een rijbewijs te hebben. Mensen vanaf 18 jaar kunnen hun rijbewijs ga…
Kosten van het halen van het rijbewijs?Kosten van het halen van het rijbewijs?Eén van de verstandigste investeringen die jongeren kunnen verrichten, is het halen van het rijbewijs. Grote kans dat ee…
Rijschool kiezenRijschool kiezenNet 18 en dus op naar je rijbewijs. Maar eerst even een rijschool kiezen waar je hem gaat halen. Waar moet je op letten…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbr.nl/

Reageer op het artikel "Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!"

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 30-05-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!