InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mobiliteitsbudget of leaseauto

Mobiliteitsbudget of leaseauto

Mobiliteitsbudget of leaseauto De leaseauto wordt steeds meer vervangen door het mobiliteitsbudget. Een werknemer weet dat een lease auto meestal een behoorlijke bijtelling bij het inkomen betekent, terwijl de leaseauto niet altijd de beste oplossing is. Omdat er bijvoorbeeld geen parkeerplek in de stad is of een afspraak plaats vindt om de hoek. Bereken ook maar eens wat een zakelijke lease-auto werkelijk kost. Dan is een mobiliteitsbudget een betere en veel flexibelere oplossing, een nieuwe trend in 2017. Wat kost een leaseauto u in 2017?

Leasen van een leaseauto

Een mooie leaseauto geeft status en is een prettige bijkomstigheid. Maar wie de leaseauto ook privé gebruikt, kan worden geconfronteerd met een behoorlijke bijtelling bij het inkomen. En dat terwijl de leaseauto niet altijd de beste oplossing is. Wie in Amsterdam werkt, kan vaak beter gaan lopen of de fiets nemen. Maar ook dan loopt de meter van de bijtelling bij het inkomen elke maand door. Natuurlijk kan je een elektrische auto nemen zonder bijtelling, maar dat doen de meeste zakelijke rijders meestal niet. Een veel betere oplossing lijkt het kiezen voor een mobiliteitsbudget of de combinatie van een mobiliteitsbudget met een goedkopere leaseauto.

Wat is een mobiliteitsbudget

Alle bedrijven die de reiskosten van hun werknemers geheel of gedeeltelijk vergoeden of hen een leaseauto ter beschikking stellen, kunnen een mobiliteitsbudget samenstellen voor een werknemer. De kern is dat de werknemer dan zelf bepaalt hoe hij reist en zelf het budget beheert. De werknemer weet beter dan wie dan ook wat het meeste gemak zal opleveren, het handigste is in reistijd en wat het goedkoopste is. Hij rekent namelijk zelf af. En dat zal de werknemer zeker verstandig doen, want een grote stimulans blijkt te zijn dat als er aan het einde van het jaar geld van het budget overblijft, dit bedrag aan de werknemer wordt uitgekeerd. Dat extra inkomen is wel fiscaal belast, maar toch. De werkgever weet met het vastgestelde budget precies waar hij aan toe is, de werknemer kan veel beter een comfortabele reis plannen en natuurlijk vaart ook het milieu hier wel bij. Landelijk gaat het zeker niet om kleine bedragen. Vorig jaar hebben de werkgevers samen ruim 15 miljard euro besteed aan kosten voor het woon-werkverkeer van medewerkers.

Privégebruik auto

Het privégebruik van een zakelijke auto is loon in natura, waarover loonbelasting, premie volksverzekeringen en Zvw wordt geheven. Wie maximaal 500 kilometer per jaar privé rijdt, kan hij bij zijn werkgever wel een Verklaring geen privégebruik auto aanvragen. Dan vervalt de bijtelling. Bereken dus altijd vooraf wat een zakelijke leaseauto je gaat kosten en of privégebruik wel verstandig is.

Toch lease-auto rijden in 2015, 2016 of 2017

Ongeveer een derde deel van de werknemers kiest toch liever voor een leaseauto en gebruikt die ook privé. Een trend is dat niet meer altijd voor de grootst beschikbare auto wordt gekozen, maar steeds meer wordt gelet op wat dit financieel gaat betekenen. De keuze van auto maakt immers nogal wat uit voor de bijtelling, waarover inkomstenbelasting en premies worden betaald:

Slot

Wie vaak in de stad een afspraak heeft, weet dat de auto dan niet altijd de beste oplossing voor vervoer is. Een lease auto geeft status en is ook privé vaak handig, maar kan relatief duur zijn. Daarom kiezen steeds meer werknemers voor een mobiliteitsbudget. Dit eigen beheer is efficiënt, goed voor de werknemer en goed voor het milieu. Vraag je werkgever ernaar en bedenk dat een combinatie van leasen en een mobiliteitsbudget ook vaak mogelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Mobiliteitsbudget of leaseauto"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Leaseauto 2017
Schrijf mee!