InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autokosten per maand

Autokosten per maand

Autokosten per maand De autokosten per maand zijn opgebouwd uit afschrijvingskosten, benzinekosten, kosten voor de autoverzekering, onderhoudskosten en motorrijtuigenbelasting. Wat kost een auto per maand? Wat zijn de gemiddelde autokosten per maand? Welke factoren zijn van invloed bij het bepalen van de autokosten per maand?

Autokosten per maand

De kostenposten van de auto zijn de vaste en variabele kosten. De vaste kosten keren maandelijks terug. De variabele kosten keren periodiek terug.

Vaste kosten auto

  • Afschrijving
  • Verzekering
  • Motorrijtuigenbelasting
  • Onderhoudskosten diversen

Vaste afschrijving

Auto’s verminderen in waarde door het ouder worden (vaste afschrijving) en door het aantal kilometers dat ermee gereden wordt (variabele afschrijving). De afschrijving is het bedrag dat u maandelijks opzij moet zetten om later een auto te kopen in een vergelijkbare prijsklasse.

Kosten autoverzekering

Voor ieder motorvoertuig moet minimaal een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) worden afgesloten. Hier moet maandelijks premie voor worden betaald. Het spreekt voor zich dat de premie oploopt naarmate er een bredere dekkingsgraad gekozen is.

Motorrijtuigenbelasting

Degene op wiens naam het kenteken van het motorvoertuig geregistreerd staat, moet motorrijtuigenbelasting betalen. Milieuvriendelijke auto’s zijn vrijgesteld van deze motorrijtuigenbelasting. Het tarief is verder afhankelijk van de uitstoot, de brandstofsoort en massa ledig voertuig.

Onderhoud diversen

Onder “onder houd diversen” wordt verstaan: kosten voor poetsmiddelen, lidmaatschap van de ANWB et cetera. Naar schatting bedragen de kosten 250 euro per jaar.

Variabele kosten auto

  • Variabele afschrijving
  • Brandstof
  • Reparatie en onderhoud
  • Banden

Variabele afschrijving

De auto wordt minder waard door het aantal kilometers dat ermee gereden wordt. Dit wordt de variabele afschrijving genoemd.

Brandstofkosten

De brandstofkosten zijn afhankelijk van het brandstofverbruik, mede beïnvloed door de rijstijl van de bestuurder, en de brandstofprijs. Het brandstofverbruik is afhankelijk van het soort auto en de rijstijl van de bestuurder.

Reparatie en onderhoudskosten auto

Het betreft reparatiekosten en kosten voor servicebeurten.

Autokosten per maand

In het voorgaande gedeelte van dit artikel is een omschrijving gegeven van de vaste en variabele kostenposten waar u rekening mee dient te houden bij de berekening van de autokosten per maand. De vaste kosten zijn de hoogte kostenposten. De volgende richtlijnen geven een schatting van de gemiddelde autokosten per maand:
  • Kleine klasse: €299, waarvan €136 variabele kosten en €163 variabele kosten
  • Compacte klasse: €371 per maand, waarvan €160 variabele kosten en €211 variabele kosten
  • Kleine middenklasse: €465 per maand, waarvan €137 variabele kosten en €328 vaste kosten
  • Middenklasse: €590 per maand, waarvan €152 variabele en €438 vaste kosten

Gemiddeld kost een auto al snel €300 tot €400 per maand.

Autokosten per maand berekenen

Er zijn verschillende websites waar u een proefberekening uit kunt voeren om de autokosten per maand te berekenen, afgestemd op uw voertuig. Deze geven een indicatie van de kosten die u per maand kwijt bent aan uw auto. Het gaat om de volgende websites:
  • Autoweek.nl
  • Website van de ANWB
  • Berekenhet.nl
Gerelateerde artikelen
Autokosten - Overzicht en berekenen - AfschrijvingAutokosten - Overzicht en berekenen - AfschrijvingAutokosten - Berekenen zelf de kosten en de afschrijving van je auto. Bereken je autokosten en weet wat het bezit van ee…
Volvo S80, een legendeDe Volvo S80 wordt niet voor niets gebruikt door het koningshuis. De auto biedt comfort, is degelijk en is een zeer veil…
De Fiat 500: milieubewust en wegenbelastingvrij rijdenDe Fiat 500 is een bijzonder populaire auto. De auto is niet alleen mooi vormgegeven, het is ook een auto met een relati…
Auto's met 14% bijtellingAuto's met 14% bijtellingVanaf 2010 zijn de percentages van de bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto aangepast. Er zijn steeds mee…
Online autoverzekering afsluitenOnline autoverzekering afsluitenIn de Europese Unie is een aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen verplicht, waarbij de bescherming van slach…
Bronnen en referenties
  • ANWB

Reageer op het artikel "Autokosten per maand"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 15-05-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!