InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kosten rijles & rijbewijs

Kosten rijles & rijbewijs

Kosten rijles & rijbewijs De kosten van autorijlessen inmiddels opgelopen tot boven de veertig euro per les. Dan komen daar nog de kosten voor het rijbewijs en het praktijk – en theorie-examen en studiemateriaal bij. Wat kost een rijles? Hoeveel rijlessen heeft iemand gemiddeld nodig? Hoe kun je goedkoop een rijbewijs halen en zo de kosten beperken?

Rijschool kiezen: waar moet je op letten?

Als je snel je rijbewijs wilt halen en niet te duur uit wilt zijn, is het verstandig om rijscholen met elkaar te vergelijken. Je moet niet alleen letten op de kosten per autorijles, maar ook op de volgende aandachtspunten:
  • Het slagingspercentage. Dit verschilt enorm per rijschool. Er zijn rijscholen met een mager slagingspercentage van 50%, terwijl bij andere rijscholen maarliefst 90% slaagt.
  • De duur van de autorijles. Bij sommige rijscholen duurt een rijles slechts 45 of 50 minuten, terwijl andere rijscholen 60 minuten aanhouden. Dit kan ook een vertekend beeld geven van de kosten per rijles.

Lange of korte autorijles?

Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat het beter is om meerdere lessen per week te volgen, die langer dan een uur duren.

Hoeveel rijlessen nodig?

Hoeveel rijlessen heb je nodig om je rijbewijs te halen? Dat hangt af van jouw leersnelheid. Maar ook andere factoren spelen een rol. Iemand die angstig is in de auto, zal meer rijlessen nodig hebben dan een leerling die daar geen last van heeft. Het gaat in het onderstaande overzicht dan ook om een indicatie. Er worden vijf typen leerling onderscheiden:
  • Het “wonderkind”: voert de handelingen vrijwel perfect uit nadat het één keer is voorgedaan. Het gemiddelde aantal rijlessen bedraagt 12 tot 20.
  • De “vlotte leerling”. Na drie keer oefenen voert de leerling de handeling perfect uit. Gemiddeld aantal rijlessen: 20 tot 30.
  • De “gemiddelde leerling”. Voert de handeling redelijk uit na drie keer oefenen. Het gemiddeld aantal rijlessen wordt geschat op 27 tot 40.
  • De “matige leerling”: voert de handeling na vijf keer oefenen redelijk uit. Aantal rijlessen: 32 tot 45.
  • De “trage leerling”: voert na zeven keer oefenen de handeling redelijk uit. Het geschatte aantal rijlessen bedraagt 35 tot 55.

Gemiddeld aantal rijlessen

Het gemiddelde aantal rijlessen voor het rijbewijs B (personenauto) bedraagt 32 tot 40.

Wat kost rijles?

Een kostenindicatie:
  • Theorieles: €100
  • Lesmateriaal: €50
  • Theorie oefenen: €10
  • Theorie-examen: €35
  • Rijles: 40 rijlessen van €42: €1.680
  • Tussentijdse toets: €190
  • Eigenverklaring: €20
  • Rij-examen: €230
  • Afhalen rijbewijs: €40

In totaal komen de kosten uit dit voorbeeld neer op €2.355. Maar als je een herexamen nodig hebt, ben je al snel €230 duurder uit. Plus extra rijlessen van €42 per les. Zo lopen de kosten voor autorijles behoorlijk op.
Gerelateerde artikelen
Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat?Snel een rijbewijs halen. Spoed Examen doen. Hoe gaat dat?Snel uw rijbewijs halen, binnen een week of enkele weken, kan dat? Een rijbewijs halen is meestal een kwestie van wekeli…
Autorijles: Hoe kies je een autorijschool voor rijlessen?Zelf auto rijden geeft een enorme vrijheid. Je wordt niet langer beperkt door het openbaar vervoer maar kunt voortaan ga…
Rijschool kiezen: waar kun je op letten?Rijschool kiezen: waar kun je op letten?Wanneer je je rijbewijs wilt halen is het erg belangrijk dat je hiervoor een goede rijschool kiest. Hier wordt je immers…
Wat kost een rijles per uur?Wat kost een rijles per uur?De kosten om een rijbewijs te halen kunnen eenvoudig oplopen tot € 2.000. De hoogte van de kosten zijn hoofdzakelijk afh…
Rijschool kiezenRijschool kiezenNet 18 en dus op naar je rijbewijs. Maar eerst even een rijschool kiezen waar je hem gaat halen. Waar moet je op letten…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • Leren.nl

Reageer op het artikel "Kosten rijles & rijbewijs"

Reactie

Tralala (infoteur), 17-07-2012 02:00 #1
Zo zie je maar weer, dure grap… handige tip misschien: na 30-35 lessen even vragen of het niet eens tijd wordt praktijk aanvragen, en inderdaad bijtijds theorie doen want 95% zakt echt de eerste keer.
1 1/2 uur rijden is best handig, en heel fijn om alleen gehaald en thuisgebracht te worden.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 18-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!