InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nummerplaat aanvragen

Nummerplaat aanvragen

Vanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het voorbeeld van haar omringende landen. Hieronder een uiteenzetting over het aanvragen van nieuwe nummerplaten en een korte geschiedenis over de nummerplaat in Belgiё.

Nummerplaat aanvragen

De nieuwe nummerplaten kunt u eenvoudig aanvragen. Ze zijn eenvoudig online te bestellen, bij bijvoorbeeld www.nummerbord.nu. Ook kunt u naar een kentekenplaatfabrikant bij u in de buurt. Iedere gemeente heeft wel de beschikking over een dergelijke fabrikant.

Geschiedenis van de Belgische nummerplaat

In de loop der jaren is de combinatie van cijfers en letters op de Belgische nummerplaat regelmatig gewijzigd.
  • 1951-1961: 1 letter / 4 cijfers (bijv. A1234, 1A234, 12A34, 123A4, 1234A)
  • 1962-1971: 2 letters / 3 cijfers, waarbij de twee letters geclusterd zijn (bijv. AB123, 1AB23, 12AB3, 123AB)
  • 1971-1973: 2 letters / 3 cijfers, waarbij de combinatie begint en eindigt met een letter (bijv. A123B)
  • 1973-2008: 3 letters / 3 cijfers, waarbij de letters voor de cijfers komen (bijv. ABC-123)
  • 2008-2010: 3 cijfers / 3 letters, nu komt de cijfercombinatie voor de lettercombinatie (bijv. 123-ABC)
  • Vanaf november 2010: Cijfer / 3 letters / 3 cijfers, waarbij de letters op de nummerplaat wat donkerder zijn (bijv. 1-ABC-123)

Speciale Belgische nummerplaten

Belgiё kent ook tal van bijzondere nummerplaten, bestemd voor speciale voertuigen of personen. Hieronder vindt u enkele van deze speciale nummerplaten.
  • Hof nummerplaat: bestaan uit een nummer en zijn bedoeld voor leden van het koningshuis.
  • EUR nummerplaat: deze is bestemd voor ambtenaren van de Europese Gemeenschap (EG).
  • Transit nummerplaat: een tijdelijke nummerplaat
  • M / W- nummerplaat: nummerplaten bedoeld voor motorfietsen en/of drie- of vierwielers met een motor.
  • O- nummerplaat: nummerplaat voor oldtimers.
  • TX- nummerplaat: nummerplaat voor taxi's.
  • Q / U- nummerplaat: nummerplaat voor aanhangers met een maximum toegelaten massa van 750 kg.
  • Z- nummerplaat: nummerplaat voorbehouden voor handelaars.

Discussie over nieuwe nummerplaat

De Belgische nummerplaat bestaat sinds jaar en dag uit een witte achtergrond met rode letters. In oktober 2008 werd besloten om over te gaan op een nieuwe Europese nummerplaat, waarbij er op de rechterkant van de nummerplaat een blauwe band komt met EU-logo en afkorting 'B' om aan te geven dat het een Belgische nummerplaat betreft. In de tijd die daarop volgde ontstond er discussie over de kleur van de nummerplaat. Sommige politici prefereerde een gele nummerplaat, weer anderen kozen liever voor een witte nummerplat. Uiteindelijk werd er gekozen voor de aloude rode nummerplaat, waarbij de kleur wel iets donkerder genomen werd. De donkere kleur moet zorgen voor een betere zichtbaarheid voor o.a. flitscamera's. Op 15 november werd de nieuwe nummerplaat officieel ingevoerd.
© 2011 - 2017 Franks, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Landcodes op auto'sLandcodes op auto'sAlle landen van de wereld worden aangeduid met een eigen landcode. Je ziet de landcode bijvoorbeeld achterop de auto, of…
Fluitend een verkeersovertreding begaanBelgië zit met een probleem. Daar waar tegen de modale burger streng wordt opgetreden als hij op een verkeersovertreding…
Mobiel voor minder geld (BE)Mobiel voor minder geld (BE)De auto gewoon thuis laten en de tram, (bel)bus of trein te nemen, levert al zeker een besparing op voor je portemonnee.…
Amerikaanse kentekenplatenAmerikaanse kentekenplaten verschillen erg van de nummerplaten die wij in Nederland op de weg tegen komen. De unieke vor…
Pas uw snelheid aanPas uw snelheid aanDat boetes wegens overdreven snelheid niet door iedereen gesmaakt worden is een open deur intrappen. Is het maatschappel…

Reageer op het artikel "Nummerplaat aanvragen"

Reactie

Edith van Noord, 18-06-2012 14:20 #1
Beste,

Ik heb een nieuwe kentekenplaat ontvangen. Ik moet nu nog een tweede hebben. Waar kan ik die in omgeving Lanaken laten maken?

Met vriendelijke groet.

Infoteur: Franks
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!