InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto inruilen levert te weinig op

Auto inruilen levert te weinig op

Auto inruilen levert te weinig op Bij het kopen van een andere auto, ruilen wij de bestaande auto vaak in. In de meeste gevallen is het echter verstandiger om zelf tot verkoop over te gaan. Iedereen kan tegenwoordig eenvoudig zijn auto te koop zetten. Hier zijn websites voor die speciaal gericht zijn op auto’s, maar u kunt uw auto ook proberen te verkopen op Marktplaats. De kosten hiervan zijn afhankelijk van de duur dat u de auto op de website wenst te plaatsen. Voor een bedrag van €15 staat uw auto er gedurende een periode van vier weken op. Op Autotrack kunt u uw auto goedkoper verkopen. De kosten hiervan zijn €10 per vier weken.

Waarom niet inruilen?

Verkopers van auto’s hebben vaak een vast bedrag dat ze willen zakken ten opzichte van de vraagprijs. In het geval ze een inruilauto aangeboden krijgen, gaan ze meer van de vraagprijs van de auto af doen. Echter in de meeste gevallen lukt het de verkopers om een dubbele slag te slaan. Ze verkopen de auto voor een goed bedrag, en ze kopen een auto in, die ze zo weer voor een paar duizend euro meer kunnen doorverkopen.

Marge van autodealers

U kunt eenvoudig de marge van autodealers achterhalen. U bent bijvoorbeeld geïnteresseerd in een bepaalde auto bij een autodealer. Zij vragen voor deze auto €10.000. Door vervolgens dezelfde auto op te sporen op Marktplaats, kunt u bepalen wat er gemiddeld voor een vergelijkbare auto wordt gevraagd. De goedkoopste auto’s worden waarschijnlijk aangeboden door particuliere verkopers.

Garantie en kwaliteit

Een auto kopen bij een dealer of een professionele garage biedt echter toch extra voordelen. U mag er namelijk vanuit gaan dat de verkopers er wel voor zorgen dat ze kwaliteit verkopen. Indien de auto niet voldoet aan de verkoopcondities, kunt u teruggaan naar de verkoper. Bij een particuliere verkoper, moet u maar afwachten wat u krijgt. Ook bij de particulier mag u verwachten dat u de afgesproken kwaliteit krijgt, maar het is lastiger om uw recht te krijgen.

Auto kopen bij een handelaar

Bij deze verkoopadresjes koopt u de auto zonder garantie. De handelaren doen niets anders dan auto’s inkopen en weer verkopen. Op verzoek zorgen ze eventueel nog voor een nieuwe APK, maar u mag niet verwachten dat de auto voorafgaand aan de verkoop uitgebreid gecontroleerd is op mankementen. Deze verkopers zijn te vergelijken met particuliere verkopers.

Goedkoopste manier van autorijden

Een auto bezitten is alleen al kostbaar. Nadat u een nieuwe auto hebt gekocht, moet u al duizenden euro’s afschrijven ten opzicht van de aanschafprijs. Een nieuwe auto kopen is een zeer slechte investering. U kunt goedkoper rijden door een tweedehands auto aan te schaffen, die nog niet zo oud is dat er grote vervangingen aan zitten te komen. Een auto van een paar jaar oud zal verhoudingsgewijs het goedkoopst zijn.

U moet pas weer een andere auto kopen, op het moment dat de oude auto af is, of dat er grote kosten geïnvesteerd moeten worden. U moet de auto vervolgens niet gaan inruilen, maar zelf verkopen. Dit zal u meer geld opleveren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Auto inruilen levert te weinig op"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!