InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Motorrijtuigenbealsting of wegenbelasting auto's voor 1987

Motorrijtuigenbealsting of wegenbelasting auto's voor 1987

Motorrijtuigenbealsting of wegenbelasting auto's voor 1987 Regeling oldtimers met benzinemotor van 25 jaar en ouder. Voor personenauto's die een eerste tenaamstelling kennen van voor 1987 geldt een gehele of gedeeltelijke vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Nostalgische gevoelens en behoud van het "cultureel erfgoed" waren / zijn voor velen een argument een oldtimer aan te schaffen. Wat vond men in de tijd van introductie van deze modellen? Hoe beoordeelde men de rij-eigenschappen, het stuurgedrag, het uitrustingsniveau? Het overzicht - die je kunnen helpen bij het maken van een keuze- is gebaseerd op een publicatie in de "Kampioen" *.

Voor welke motorvoertuigen geldt de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting

Voorheen gold er een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder. Of het voertuig op diesel, LPG of benzine reed, maakte niet uit.

Nieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelasting
Voor de nieuwe regeling geldt uiteindelijk dat oldtimers of klassieke auto’s van 40 jaar en ouder -en rijdend op benzine- zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting/wegenbelasting. Hierbij geldt de datum van de eerste toelating op het kentekenbewijs.
Voor bezitters van een oldtimer waarvan de eerste registratie valt tussen de 1987 en 2028, bestaat er een overgangsregeling totdat ook de laatste voertuigen uit 1987 40 jaar oud zijn. Vanaf 2028 zullen alleen nog oldtimers van 40 jaar en ouder voor vrijstelling in aanmerking komen.

Top 40 autoverkopen klassiekers

In onderstaand overzicht vind je een selectie uit de Top 40 van de autoverkopen uit 1990, zoals gepubliceerd in een bijlage van de "Kampioen". Vooruitlopend op de AutoRai van 1991 werd een kort profiel en de belangrijkste plus- en minpunten van de 40 bestverkochte auto's uit 1990 weergegeven. Alhoewel de belastingvrijstelling voor auto's / klassiekers van vóór 1987 geldt, werden vele modellen ook toen nog aangeboden. De auto's / modellen die in aanmerking komen voor de belastingvrijstelling zijn in het overzicht opgenomen.

Merk / Model

+ Pluspunten

- Minpunten

Verslag / Waardering

Opel Kadett
Prijzen vanaf f. 23.750
Ruim interieur en grote koffer
Uitgebreid modellengamma
Overheersend motorlawaai
Matig gemarkeerde carrosserie
De Kadett is een typische gezinsauto. Een sterk punt is de royale binnenruimte. Zeker voorin is ruimte te over. Het weggedrag is goed. Het verbruik hangt sterk af van het motortype, maar is meestal bescheiden. De prestaties zijn voldoende. De carrosserie van de hatchback is door de bestuurder moeilijk te overzien. Lastig bij het inparkeren. De stugge vering en het motorlawaai doen afbreuk aan het comfort. Positief is de gunstige afschrijving.
Volkswagen Golf
Prijzen vanaf f. 25.315
Zeer goed weggedrag
Veel ruimte achterin
Sober uitgevoerd
Veel banden- en windgeruis
De Golf heeft een zeer goed weggedrag. Het interieur is ruim, vooral achterin. Er is een ruim aanbod aan motoren, dus ook in verbruik en prestaties. De standaarduitrusting is sober, zeker als je de prijs in aanmerking neemt. Actiemodellen zoals de Madison zijn weer beter aangekleed. Er is geen stationcar leverbaar. De Golf heeft last van banden- en windgeruis. De Golf staat bekend om zijn hoge restwaarde.
Peugeot 205
Prijzen vanaf f. 18.375
Goede rij-eigenschappen
Gunstig brandstofverbruik
Veel wind- en bandengeruis
Bescheiden hoofdruimte achterin
De 205 is de smaakmaker in zijn klasse. Hij heeft precies voldoende binnenruimte voor vier volwassenen. De hoofdruimte achterin is aan de krappe kant. De kofferruimte is goed te benutten. De kleine Peugeot beschikt over goede rij-eigenschappen. De meeste 205-jes gaan zuinig met brandstof om. De banden en de wind veroorzaken lawaai. De uitrusting van de basisuitvoering is vrij summier. Gelukkig zijn er aangeklede modellen, zoals de Accent en de Junior.
Citroen BX
Prijzen vanaf f. 24.550
Comfortabel geveerd
Zeer goede rij-eigenschappen
Matig uitzicht rondom
Bescheiden hoofdruimte achterin
Mede dankzij het comfortabele hydropneumatische veersysteem heeft de Citroen BX zeer goede rij-eigenschappen. De meeste BX-en koppelen een gemiddeld verbruik aan pittige prestaties. De beenruimte voor-en achterin is royaal. Achterin laat de hoofdruimte te wensen over. De koffer is goed toegankelijk. Het uitzicht rondom is matig. Het zicht naar achteren wordt nog eens nadelig beïnvloed door de grote dode hoeken naast de achterruit.
Audi 80/90
Prijzen vanaf f. 35.895
Gunstig brandstofverbruik
Zeer goede rij-eigenschappen
Bescheiden hoofdruimte achterin
Onpraktisch gevormde kofferruimte
De Audi's uit de 80 en 90 serie golden bij hun introductie als stroomlijnwonderen. Alle Audi's zijn tot op hun tanden gewapend tegen het roestmonster. De carrosserie is tweezijdig verzinkt. In de 80 modellen zitten viercilinder motoren; in de 90 vijfcilinder motoren. De Audi's beschikken over zeer goede rij-eigenschappen en sturen gaat licht dankzij de standaard stuurbekrachtiging. Het interieur voorin is royaal, achterin is de hoofdruimte wat bescheiden. De kofferruimte is grillig gevormd.
Opel Corsa
Prijzen vanaf f. 18.750
Gemakkelijk te bedienen
Gunstig brandstofverbruik
Vrij zware besturing
Geringe trekkracht in de vierde en vijfde versnelling
De interieurruimte van de Opel Corsa is voorin voldoende, achterin is het wat minder ruim. De bagageruimte is normaal voor een auto uit deze klasse. Het koetswerk is goed gemarkeerd, handig in het stadsverkeer. In het interieur zijn veel opbergvakjes. In de vierde en vijfde versnelling is de fut er een beetje uit.
Toyota Corolla
Prijzen vanaf f. 24.595
Goede koersvastheid
Prettige schakeling
Tamelijk rumoerig
Beperkt uitzicht en markering
De Toyota Corolla is de Japanse Volkswagen. Inmiddels zijn er meer Corolla's geproduceerd dan Volkswagen Kevers. Al gaat het bij Toyota wel over verschillende modellen van dezelfde naam. Er is keuze uit een aantal modellen, waaronder een vierwielaangedreven model. Het brandstofverbruik is redelijk gunstig, de prestaties pittig. De Corolla blinkt uit door zijn prettige schakeling en goede koersvastheid. Jammer dat het uitzicht zo beperkt is.
Peugeot 309
Prijzen vanaf f. 22.950
Gunstig brandstofverbruik
Goede rij-eigenschappen
Sterk windgeruis
Rumoerige motor bij hoge toerentallen
De grotere broer van de 205 -de 309- wordt minder goed verkocht dan de 205. Het model spreekt kennelijk minder aan. De prestaties van de 309 liggen over het algemeen boven het gemiddelde. Gelukkig blijft het brandstofverbruik bescheiden. De 309 heeft goede rij-eigenschappen en een comfortabele vering. Het interieur is ruim, vooral voorin. De hoofdruimte achterin is bescheiden. De kofferruimte is groot. Het sterke windgeruis en de rumoerige motor doen afbreuk aan het comfort.
Opel Omega
Prijzen vanaf f. 42.950
Goede rij-eigenschappen
Gunstig brandstofverbruik
Matige markering carrosserie
Bescheiden hoofdruimte achterin
Met de Omega introduceerde Opel het eerste type van een nieuwe generatie modellen. De Omega heeft een gunstige stroomlijn. Het interieur voorin is zeer ruim. Jammer dat de hoofdruimte achterin bescheiden is. De Omega heeft een zeer ruime koffer. Een gunstig brandstofverbruik is gekoppeld aan pittige prestaties. Dit slagschip heeft goede rij-eigenschappen. Zoals zo vaak bij gunstig gestroomlijnde auto's, is ook hier de carrosserie overzichtelijk.
Fiat Uno
Prijzen vanaf f. 18.590
Gunstig brandstofverbruik
Ruim en handig interieur
Veel motor- en rijwindgeluiden
Overhellen in flauwe bochten
De Fiat Uno is het kleine broertje van de Fiat Tipo. De karakteristiek gelijnde, hoge carrosserie biedt veel interieurruimte. De motor is in staat tot pittige prestaties, het brandstofverbruik blijft hierbij bescheiden. Bij hogere snelheden wordt het motorlawaai en het rijwindgeluid hinderlijk. De Uno helt snel over in bochten.
Nissan Micra
Prijzen vanaf f. 17.695
Gunstig brandstofverbruik
Gemakkelijk en vlot handelbaar
Korte vering en veel windgeruis
Bescheiden ruimte achterin
De Micra is compact. Toch is er voorin voldoende ruimte. Achterin is de ruimte bescheiden. De kofferruimte is redelijk groot. Vlotte prestaties koppelt de Micra aan een gunstig brandstofverbruik. De kleinste Nissan is gemakkelijk te bedienen en vlot handelbaar in het stadsverkeer. Helaas beïnvloeden de korte vering en het windgeruis het comfort negatief.
Fiat Panda
Prijzen vanaf f. 12.990
Goede rij-eigenschappen
Gunstig brandstofverbruik
Veel windgeruis en motorlawaai
Vrij korte vering
De kleine en zuinige Panda lacht al vanaf 1980 iedereen uit. De interieurruimte is voldoende maar niet over bemeten. De duurdere modellen hebben echte stoelen. De kofferbak is van gemiddelde afmetingen. De vlot handelbare Panda heeft goede rij-eigenschappen. Je moet wel genoegen nemen met veel windgeruis en een rumoerige motor bij hoge toerentallen. De Panda's zijn stug geveerd.
Suzuki Alto
Prijzen vanaf f. 12.995
Vlot handelbaar
Vlotte prestaties en een gunstig verbruik
Lawaai van motor en rijwind
Lastige instap naar achteren
In het vooronder van de Alto werkt een kleine driecilinder motor. Daarmee levert de Alto voldoende pittige prestaties met een zeer gering brandstofverbruik. De interieurruimte is opmerkelijk groot, vooral achterin. Helaas is de kofferruimte zeer bescheiden. Aan het comfort wordt afbreuk gedaan door de rumoerige motor en het flinke windgeruis bij hogere snelheden. De Alto is zeer goed handelbaar.
Citroen AX
Prijzen vanaf f. 17.650
Gunstig brandstofverbruik
Pittige prestaties
Lawaai van motor, banden en wind
Sober uitgevoerd
De prestaties van de AX zijn vlot, het brandstofverbruik bescheiden. Helaas maakt de AX veel lawaai. Motor, banden en wind laten zich nadrukkelijk horen. De mini Citroen heeft een goede koersvastheid en een prima bochtengedrag. De AX kan relatief veel herbergen. Het interieur is ruim, zowel voor- als achterin. De AX is over het algemeen sobertjes aangekleed.
Volvo 300 serie
Prijzen vanaf f. 23.450
Goede rij-eigenschappen
Gunstig brandstofverbruik
Windgeruis
Tamelijk zware besturing
Ooit werd het 330 model ontworpen als een grote DAF. De eerste versies waren alleen leverbaar met een variomatic. Later kwamen er ook versies met een handgeschakelde versnellingsbak en met sterkere motoren. De 330 serie kenmerkt zich door een ruim en keurig verzorgd interieur met prima zittende voorstoelen. De rij-eigenschappen zijn goed, het brandstofverbruik gunstig. Wel heeft de 300 last van veel windgeruis. De besturing is tamelijk zwaar en indirect.
Honda Civic
Prijzen vanaf f. 24.990
Technisch hoogstaand
Gemakkelijk handelbaar
Kleine kofferruimte
Lawaai van motor, wind en banden
De Civic is een auto met een technisch zeer geavanceerd onderstel. Ook in de kleinste Honda's proberen de ingenieurs krachtige motoren en vernieuwende technieken uit. De interieurruimte is voorin voldoende, maar achterin beperkt. De kofferruimte is klein. De Civic's hebben een prima weggedrag. De standaarduitrusting is compleet. De Honda's zijn makkelijk handelbaar. De prijzen zijn vrij stevig, zeker in deze klasse.
Ford Scorpio
Prijzen vanaf f. 44.540
ABS standaard
Zeer ruim interieur
Matige markering carrosserie
Wind- en bandengeruis
Deze 'auto van het jaar 1985' baarde veel opzien door het standaard Anti-Blokkeer-Systeem op de remmen. Alle uitvoeringen hebben ook standaard stuurbekrachtiging. De prestaties zijn gemiddeld, het comfort krijgt een voldoende. De Scorpio biedt veel interieurruimte, vooral achterin. De kofferruimte is groot. De Scorpio is compleet uitgerust. De rij-eigenschappen zijn afgestemd op comfort en niet op sportiviteit.
Fiat Tipo
Prijzen vanaf f. 24.200
Goede rij-eigenschappen
Zeer ruim interieur
Lawaai van motor, banden en wind
Geringe trekkracht in de vijfde versnelling
De Fiat Tipo heeft een karakteristieke vorm. De interieurruimte is royaal, vooral in de breedte. De koffer heeft een gezinsformaat. De prestaties en het brandstofverbruik zijn gemiddeld. De versies met een digitaal dashboard hebben een rijke standaarduitrusting. De vering is redelijk soepel. De in- en uitstap is erg gemakkelijk. Jammer dat de Tipo veel kabaal maakt.
Renault 21
Prijzen vanaf f. 29.475
Prima rij-eigenschappen
Ruim interieur en koffer
Veel windgeruis en motorgeluiden
Beperkte verstelling van de rugleuning
De 21 heeft goede rij-eigenschappen, de prestaties zijn pittig. Het brandstofverbruik blijft binnen normale proporties. Bij hogere snelheden bestaat veel windgeruis, de motor laat zich ook goed horen. De interieurruimte is voldoende, zowel voor- als achterin. De rugleuning van de voorstoelen is maar beperkt verstelbaar. De kofferruimte is royaal. De 21 is leverbaar als zeer ruime stationcar onder de naam Nevada.
Mercedes-Benz 200/300
Prijzen vanaf f. 70.250
Gedegen afwerking
Hoge restwaarde
Beperkt uitzicht, matige markering
Rumoerig bij hoge toerentallen
In vergelijking met vorige uitvoeringen oogt de huidige versie bijna sportief. Vooral de stationcar is fraai gelijnd. Zoals het een model van het merk met de ster betaamd, zijn alle modellen zeer gedegen en doordacht afgewerkt. De aanschafprijzen zijn stevig, maar de hoge inruilwaarde maakt veel goed. De rij-eigenschappen zijn goed, de motor bij hoge toerentallen te rumoerig. Door de hoge inzet van de achterruit is de achterzijde niet goed te overzien.
BMW 3-serie
Prijzen vanaf f. 38.725
Zeer goede rij-eigenschappen
Uitstekende prestaties
Bescheiden ruimte achterin
Veel windgeruis
Technisch zijn de motoren van deze BMW's zeer goed. De prestaties variëren van hoog tot zeer hoog. De 3-serie is keurig afgewerkt. Het dashboard is zeer fraai en functioneel. De interieurruimte voorin is ruim voldoende, achterin wat beperkt voor volwassenen. De kofferbak is voldoende ruim. De BMW beschikt over zeer goede rij-eigenschappen.
Volkswagen Polo
Prijzen vanaf f. 19.997
Goede rij-eigenschappen
Ruim interieur met veel bergruimte
Windgeruis op hoge snelheden
Hoog verbruik boven de 100km/u
De ruime hatchback lijkt uiterlijk veel op een stationcar door de rechte achterzijde. De uitrusting is vrij eenvoudig maar wel prima afgewerkt. De prestaties zijn redelijk. Dat kan niet worden gezegd van het verbruik. Boven de 100 km/u loopt dat te sterk op. Een vijfbak is niet standaard. De Polo beschikt over goede rij-eigenschappen, het comfort is behoorlijk. Helaas doet het windgeruis op hogere snelheden een beetje afbreuk aan het comfort.
Volkswagen Jetta
Prijzen vanaf f. 25.600
Zeer goede rij-eigenschappen
Gunstig verbruik
Geruis van banden en rijwind
Beperkt uitzicht naar achteren
De Jetta is een Golf met kofferbak. Dit model oogt duidelijk minder vlot dan de Golf. De rij-eigenschappen zijn zeer goed. De Jetta koppelt vlotte prestaties aan een gunstig brandstofverbruik. Het interieur is ruim, vooral achterin, en comfortabel, Tijdens het rijden wordt het geruis van de banden en de wind al snel hinderlijk. Bovendien wordt de motor rumoerig bij hogere toerentallen. Het uitzicht schuin naar achteren is beperkt.
Renault 5
Prijzen vanaf f. 18.995
Goede rij-eigenschappen
Gunstig brandstofverbruik
Veel windgeruis
Beperkt uitzicht schuin achter
De Renault 5 biedt goede rij-eigenschappen, een zeer gunstig brandstofverbruik en handige gebruiksmogelijkheden. Het zicht schuin naar achteren is beperkt.
Nissan Bleubird
Prijzen vanaf f. 29.195
Goede rij-eigenschappen
Vrij gunstig brandstofverbruik
Veel windgeruis
Weinig hoofdruimte achterin
De Bleubird biedt veel binnenruimte voor zijn geld. De Nissan is compleet en smaakvol afgewerkt. De prijzen starten op een redelijk niveau, maar stijgen behoorlijk voor de luxere en sterker gemotoriseerde uitvoeringen.
Seat Ibiza
Prijzen vanaf f. 17.195
Overzichtelijk carrosserie
Ruim interieur en koffer
Vrij korte vering
Wind- en andere soorten geruis
Sinds Volkswagen zich met het Spaanse Seat bemoeid, is de kwaliteit aanzienlijk gestegen. De Ibiza koppelt pittige prestaties aan een gunstig brandstofverbruik. Het interieur en de kofferruimte zijn royaal bemeten. Helaas doen allerlei soorten lawaai afbreuk aan het comfort. Vooral de motor, de rijwind en versnellingsbak laten zich nadrukkelijk horen. De standaarduitrusting is redelijk.

Lees verder

© 2011 - 2017 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelastingEr is de laatste twee jaar veel gesproken over de komende veranderingen per 1 januari 2012 betreffende de vrijstelling M…
Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014Overgangsregeling wegenbelasting Oldtimers, Klassiekers en Young-timers vanaf 2014. De overheid ontziet in de toekomst a…
Belastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelastingBelastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelastingHet is bij velen bekend dat je wanneer je een klassieke auto c.q. oldtimer hebt, je geen motorrijtuigenbelasting hoeft t…
Wegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoogWegenbelasting 2016 en 2017 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2016 en 2017 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is belastingv…
Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012Wat is wegenbelasting nou eigenlijk? Is dat hetzelfde als motorrijtuigenbelasting? Hoeveel wegenbelasting moet je per ja…
Bronnen en referenties
  • Kampioen 1991
  • ANWB
  • Internet

Reageer op het artikel "Motorrijtuigenbealsting of wegenbelasting auto's voor 1987"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Jvd
Laatste update: 27-10-2016
Gepubliceerd: 04-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!