InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kentekenplaat laten maken bij KentekenplaatOnline.nl

Kentekenplaat laten maken bij KentekenplaatOnline.nl

U ziet ze vaak in de cabine van de vrachtwagen, kentekenplaten met de naam van de geliefde erop. De kentekenplaten kunnen ook voor vele andere zaken gebruikt worden. Met dit artikel proberen we een uiteenzetting te geven over de mogelijkheden. Daarnaast leggen we uit hoe een kentekenplaat precies wordt gefabriceerd.

Officiele kentekenplaat

Er zijn vele verschillende kentekenplaten in Nederland. Natuurlijk de gele kentekenplaat voor op de auto, maar er zijn tal van andere kentekenplaten die in gebruik zijn. De belangrijkste kentekenplaten zijn:
  • Gele kentekenplaat: voor op de auto.
  • Witte kentekenplaat: voor op de aanhanger, fietsendrager, vouwwagen of andere zichtbelemmerende voorwerpen.
  • Blauwe kentekenplaat: voor op de taxi.
  • Groene kentekenplaat: handelaarskentekenplaten.
  • Donkerblauwe kentekenplaat: voor op oldtimers van voor het jaat 1973.

Kentekenplaat: de mogelijkheden

De standaard kentekenplaat zoals u die op de auto ziet, wordt ook voor veel andere zaken gebruikt. Hierbij een kleine opsomming van de opties:
  • Kentekenplaat voor in de cabine van de vrachtwagen.
  • Kentekenplaat voor op de skelter/fiets van uw kind.
  • Kentekenplaat als aanduiding van een parkeerplaats (bezoeker, directie, gereserveerd).
  • Kentekenplaat als aanduiding van een plaats in een gebouw (receptie, kantoor, kantine, werkplaats).
  • Kentekenplaat als ludiek verjaardagscadeau (bijv. OPA PIET 60 JAAR).
  • Kentekenplaat op de carnavalswagen met de naam van de prins erop.

Kentekenplaat: hoe wordt deze gemaakt?

De kentekenplaat is meestal voorzien van een rand. Het begint bij een kale, alluminium plaat, welke een afmeting heeft van 52x11 cm die u ook op de auto terug kunt vinden. Vervolgens wordt er met behulp van een aantal persmatrijzen de naam of tekst samengesteld die op de plaat moet komen. De plaat wordt dan onder de persmatrijzen gestoken, waarna de plaat in de persmachine gaat. Hier worden de letters en cijfers in de plaat geperst. Vervolgens wordt de plaat door een lamineermachine gehaald, waardoor de letters voorzien worden van een kleur. Meestal is dit een zwarte of witte kleur die uit een folierol wordt gehaald. Dit is alles duurt meestal nog geen minuut. Het is dus een vrij eenvoudige handeling. Naast het normale formaat kentekenplaat wat op een auto zit (52x11 cm), kunt u vaak ook een ander formaat bestellen. Bijvoorbeeld het Amerikaanse formaat (31x11 cm), oldtimer (44x10,5 cm) en het formaat voor op de motorfiets (21x14 cm).

Waar kan ik de kentekenplaten bestellen?

De kentekenplaten kunt u eenvoudig online bestellen (www.kentekenplaatonline.nl). Meestal heeft u de kentekenplaat dan al een dag later in huis. U kunt eventueel naar een automaterialenzaak bij u in de buurt gaan. Deze zaken hebben vaak ook de beschikking over een kentekenplaatmachine en lamineermachine.
© 2011 - 2017 Franks, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kentekenplaatonline.nl
  • www.rdw.nl

Reageer op het artikel "Kentekenplaat laten maken bij KentekenplaatOnline.nl"

Infoteur: Franks
Laatste update: 18-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!