InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Uitleg over het kentekenbewijs

Uitleg over het kentekenbewijs

Uitleg over het kentekenbewijs Als u in het bezit bent van een motorvoertuig, zoals een auto of een motor, moet u een kentekenbewijs hebben. Het kentekenbewijs bevat de volgende delen: 1A het Voertuigbewijs, 1B het Tenaamstellingsbewijs en 2 het Overschrijvingsbewijs. Bij het overschrijven van een kenteken, auto, heeft u het kentekenbewijs nodig. Bent u het kentekenbewijs kwijt dan kunt u een nieuwe aanvragen bij de RDW.

Kenteken overschrijven

Als u een auto koopt moet u het kenteke laten overschrijven op uw naam. Dit kunt u doen bij de grotere postkantoren. Veel bedrijven / garages kunnen dit ter plekke voor u regelen. Het bedrijf moet dan RDW erkend zijn en beschikken over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV).
Belangrijk is dat het complete kentekenbewijs en de GAIK-kentekenplaten (Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten-systeem) aanwezig moeten zijn wanneer het kentekenbewijs wordt overgeschreven op een andere naam.

Bij het overschrijven van het kenteken zijn de volgende documenten nodig:
  • een geldig legitimatiebewijs
  • Het Tenaamstellingsbewijs
  • Overschrijvingsbewijs
  • Voertuigbewijs (bij overschrijven op het postkantoor)

Is het kentekenbewijs niet compleet en mist u 1 of meerdere delen, dan kan de auto nog niet overgeschreven worden. U zult dan eerst een vervangend kentekenbewijs moeten aanvragen. Daarna kan de koop alsnog gedaan worden.

Vrijwaringsbewijs

Als de overschrijving van het kentekenbewijs goed is gegaan, dan krijgt u als verkoper een vrijwaringsbewijs. Dit vrijwaringsbewijs is het enige geaccepteerde bewijs dat u niet meer verantwoordelijk bent voor uw verplichtingen als kentekenhouder. Het is dus zeer belangrijk dat u deze ontvangt, anders bent u nog steeds verantwoordelijk voor alles wat er met de auto gebeurd.

Motorrijtuigenbelasting

Als er een auto of motor op uw naam staat, bent u verplicht hierover motorrijtuigenbelasting, wegenbelasting, te betalen. Zodra u een kentekenbewijs op uw naam laat zetten, doet u tegelijk aangifte voor de motorrijtuigenbelasting. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting verschilt per voertuig en per omgeving. Hierover krijgt u vanzelf bericht thuis gestuurd.

WA-verzekering

Zodra er een voertuig op uw naam staat, bent u verplicht het voertuig WA te verzekeren. Dit moet u zelf regelen. Let er ook op dat het voertuig APK gekeurd moet zijn, anders mag u er niet mee de weg op en kunt u een boete verwachten, tenzij de auto geschorst is. Voor meer informatie over de APK keuring kunt u verder lezen in APK keuring auto.

Kentekenbewijs kwijt

Het kan iedereen overkomen: u bent het kentekenbewijs kwijt. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van verlies of diefstal van uw kentekenbewijs. U zult dan een vervangend kentekenbewijs moeten aanvragen bij de RDW. Dit kan ook bij een beschadigd kentekenbewijs. Er komt dan een opgehoogde duplicaatcode op het vervangend kentekenbewijs te staan.

Kentekenbewijs deel 1 en deel 2

Het kentekenbewijs bestaat uit 2 delen:
  • Kentekenbewijs deel 1
    • Kentekenbewijs deel 1A (oude deel 1)
    • Kentekenbewijs deel 1B (oude deel 2)
  • Kentekenbewijs deel 2 (oude deel 3)

Kentekenbewijs deel 1A (oude deel 1)

Dit is het Voertuigbewijs. Hierop staan de voertuiggegevens. Deze dient u altijd bij u te hebben als u met het voertuig gebruik maakt van de openbare weg.

Kentekenbewijs deel 1B (oude deel 2)

Dit is het Tenaamstellingsbewijs. Hierop staan de tenaamstellingsgegevens. Deze dient u altijd bij u te hebben als u met het voertuig gebruik maakt van de openbare weg.

Kentekenbewijs deel 2 (oude deel 3)

Dit is het Overschrijvingsbewijs. Dit bewijs geldt voor de overschrijving in Nederland. Hij wordt ook gebruikt bij inschrijving in een andere lidstaat binnen de EU, Europese Unie. Dit deel kan thuis bewaard worden.

Officieel dient u het kentekenbewijs deel 1 bij u te hebben als u met de auto gebruikt maak van de openbare weg. Dit zijn deel 1A het Voertuigbewijs, en deel 1B het Tenaamstellingsbewijs. De politie kan hier om vragen. U moet dan uw originele kentekenbewijs tonen, een kopie is niet toegestaan.
© 2011 - 2017 Vissies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto overschrijvenAuto overschrijvenU kunt een auto laten overschrijven op het postkantoor. Neem dan wel de juiste documenten en delen van het kentekenbewij…
Auto importeren uit Duitsland goedkoperHet importeren van een auto uit Duitsland is goedkoper dan een occasion kopen in Nederland. Je hoeft namelijk niet de vo…
Consequenties niet betalen autoverzekeringConsequenties niet betalen autoverzekeringWie een auto op naam heeft is verplicht om de auto te verzekeren tegen de wettelijke aansprakelijkheid. Niet verzekeren…
Stopzetten van een verzekering en schorsen van een kentekenStopzetten van een verzekering en schorsen van een kentekenWanneer u uw voertuig niet meer gebruikt, kunt u ervoor kiezen om het voertuig van de openbare weg te halen. Op deze man…
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Uitleg over het kentekenbewijs"

Reacties

Harry, 06-11-2016 22:09 #5
Op mijn kentekenbewijs deel 1b staat niet meer de juiste straat vermeld omdat ik verhuist ben. moet ik dat laten veranderen of is dat niet nodig

J. G. Verhoeven, 24-11-2014 13:28 #4
Op mijn nieuwe kentekenbewijs staat bij massa rijklaar (G) 1115 kg. Ledig gewicht is 1015 kg.
Mijn vraag is : welk gewicht is bepalend voor de wegenbel. volgens mij ledig gewicht.

Marco, 08-04-2013 21:27 #3
Ik heb een auto gekocht en op mijn naam gezet. 2 maanden later kom ik er achter dat de auto een ongeldige kentekenbewijs heeft. staat deze auto nu wel of niet op mijn naam?

de mensen die mij deze auto verkochten hebben mij zwaar bedonderd met een zwaar verotte auto. zodanig dat ik hem had willen laten slopen… echter ik krijg geen vrijwaring omdat die zelfde mensen mij een ongeldige kentekenbewijs hebben gegeven.

dus wat nu?. wie weet raad?

groet
m

Jg Overduin, 20-03-2012 21:50 #2
Op mijn kentekenbewijs deel 1B staat aan de onderzijde de volgende tekst vermeld.
C.4.c. De tenaamstelling kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden geïdentificeerd als de eigenaar. Wat houd deze tekst in ondanks mijn juiste naam en geboorte datum hierop vermeld staan. Reactie infoteur, 26-03-2012
Volgens mij is dit omdat je hierbij ook het voertuigbewijs en overschrijvingsbewijs nodig hebt, dus het complete kentekenbewijs.

Theo Mansveld, 11-07-2011 14:36 #1
Ga mijn motor (1986) verkopen.
Moet ik dan ook het oude kentekenbewijs deel III meegeven aan koper voor het op naam zetten van mijn motor?

M.vr.gr. Theo Mansveld Reactie infoteur, 13-07-2011
Beste Theo,
Voor het overschrijven van een kenteken zijn het oude deel 1, 2 en 3 van het kentekenbewijs nodig. Belangrijk is dat u het vrijwaringsbewijs ontvangt en goed bewaart.

Infoteur: Vissies
Laatste update: 14-02-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 5
Schrijf mee!