InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2017?

Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2017?

Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2017? U wilt uw autoverzekering in 2017 opzeggen of uw schadeverzekering opzeggen? U kunt direct online overstappen en meteen oversluiten naar de goedkoopste autoverzekering van het moment of toch niet? Wat is dan de opzegtermijn en wat gebeurt er met de opgebouwde no-claim, schadevrije jaren en bonus malus ladder? Een 80% no-claim korting is mogelijk en die wilt u niet kwijt. Kies een goedkope autoverzekering met no claim en stap over. Vaak is de premie lager, waardoor men direct wil overstappen naar een ander.

Opzegtermijn in 2017 voor een autoverzekering of schadeverzekering

Sinds 1 januari 2010 is het opzeggen van een particuliere verzekering veel eenvoudiger geworden. Dit geldt voor de autoverzekering en ongevallenverzekering, maar ook allerlei andere schade verzekeringen:
  • De opstalverzekering;
  • De inboedelverzekeringen;
  • Een aansprakelijkheidsverzekering;
  • Een kostbaarhedenverzekering;
  • Een rechtsbijstandverzekering;
  • Een reisverzekering.

De autoverzekering is een goed voorbeeld, bij andere schadeverzekeringen zijn de termijnen en procedures vergelijkbaar.

Autoverzekering afsluiten eenvoudig

Met de komst van het internet is het vergelijken van de premie van een autoverzekering, het aanvragen van een offerte en het afsluiten van een autoverzekering een stuk eenvoudiger en transparanter geworden. De consument wint daarbij. Even achter de pc wat mogelijkheden bekijken en vergelijken. U verdient in de meeste gevallen geld door over te stappen en voortaan minder premie te gaat betalen voor uw autoverzekering.

Autoverzekering opzeggen ook eenvoudig, let op opzegtermijn

Autoverzekeringen vergelijken betekent ook dat u geen appels met peren moet vergelijken. Het moet wel steeds om vergelijkbare pakketten gaan. De WA verzekering is wettelijk verplicht en vindt u dus op elke site terug. Maar meestal wilt u meer verzekeren, omdat anders een schade door uzelf veroorzaakt niet is gedekt. Vaak wil men ook een ongevallen inzittenden verzekering afsluiten. Terecht want zo heeft men dan ook recht op een vastgestelde vergoeding als een passagier gewond raakt of zelf komt te overlijden. Bij invaliditeit kan de vergoeding een behoorlijk bedrag betekenen. Dit verschilt per verzekeraar.

Welke autoverzekering is beter in 2017?

Welke autoverzekering wordt het:
  • WA-autoverzekering, aanbevolen voor wat oudere auto’s;
  • WA+ Beperkt Casco, voor auto’s van 3 tot 8 jaar;
  • WA+ Volledig Casco/All risk, voor auto’s van 3 jaar of minder.

Autoverzekering met minder premie door schadevrije jaren

Ook het aantal schadevrije jaren is belangrijk. Als u geen schade claimt, bouwt u elk jaar een schadevrij jaar op wat een extra korting op de premie betekent. Bekijk waar u zit op de bonus/malus ladder en met hoeveel korting dit gepaard gaat. Meer schadevrije jaren betekent een hogere no-claimkorting op uw premie, maar vaak is die korting op een bepaald maximum afgetopt. Bekijk hoeveel jaren u weer terug valt bij schade. Dat is niet bij elke verzekeringsmaatschappij hetzelfde. Claimt u wel schade, dan wordt u waarschijnlijk drie of meer jaren terug gezet. Het is zelfs mogelijk dat u zo een negatief aantal schadevrije jaren heeft.

Autoverzekering en de bonus malus ladder 2017

Er is een uitgebreide bonus malus ladder mogelijk en de korting die u op de premie krijgt bij veel schadevrije jaren kan zo behoorlijk oplopen. Wie veel ervaring heeft en geen schade maakt kan tot 80% korting op zijn autopremie krijgen. Wie veel schade veroorzaakt of nog jong is krijgt veel minder korting op zijn autoverzekering. Deze korting kan zelfs op nul worden gezet.

Autoverzekering opzeggen en de opzegtermijn

En dan wilt u natuurlijk weten hoe snel u uw bestaande autoverzekering kunt opzeggen en overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. De algemene regel sinds 2010 is dat u een autoverzekering hebt afgesloten voor één jaar. Het eerste jaar geldt een opzegtermijn van twee maanden. Na dit eerste jaar mag u deze polis voor de autoverzekering dagelijks opzeggen. U bent wettelijk verplicht om daarbij rekening te houden met een opzegtermijn van één maand.

Voorbeeld van het opzeggen van een autoverzekering met opzegtermijn

Stel de vervaldatum van uw autoverzekering is op 1 mei en uw contract loopt al een jaar. Dan kunt u dagelijks opzeggen. Zegt u de verzekering op per 10 augustus dan stopt de verzekering op 10 september. Als u bent overgestapt, krijgt u weer een polis van 1 jaar, maar bij bijvoorbeeld Allsecur is dagelijks opzeggen toegestaan.

Tussentijdse premieverhoging en verandering van de voorwaarden

Als een verzekeraar een tussentijdse premiestijging doorvoert, mag u de autoverzekering zelfs zonder opzegtermijn beëindigen. Dit mag ook als de polisvoorwaarden in uw nadeel veranderen. Ook bij verkoop van uw auto mag u een autoverzekering tussentijds stopzetten. Opschorten mag ook en dan blijven de opgebouwde schadevrije jaren 3 jaar geldig.

No-claim beschermer, bonusbeschermer, wat is dat?

Met de no-claim beschermer voorkomt u dat de premie omhoog gaat voor de verzekering als u schade claimt. Het aantal schadevrije jaren valt wel terug, maar dat vertaalt zich niet door in de premie. Niet alle autoverzekeraars bieden een no-claim beschermer aan: bonusbeschermer autoverzekering en no claimkorting.

Conclusie autoverzekering opzeggen

Wie een autoverzekering online vergelijkt ziet dat overstappen veel geld oplevert. Het is niet waarschijnlijk dat u al de goedkoopste autoverzekering hebt. Vaak kunt u met een korte opzegtermijn overstappen naar een andere autoverzekering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een autoverzekering?Wat is een autoverzekering?Het is voor iedere autobezitter in Nederland wettelijk verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Op deze manier wo…
Schadevrije jaren – Zo gaat uw verzekeraar er mee omSchadevrije jaren – Zo gaat uw verzekeraar er mee omVoor de autoverzekering is het van groot belang hoeveel aantoonbare schadevrije jaren u hebt opgebouwd. Het aantal jaren…
Schadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaringSchadevrije jaren autoverzekering en royementsverklaringHoeveel schadevrije jaren hebt u in 2017 en hoe ziet u dat terug? Sinds 1 januari 2014 moet het aantal schadevrije jaren…
Welke autoverzekering?In Nederland is de autoverzekering verplicht. Jaarlijks lopen auto’s schade op. Met de autoverzekering kan die schade (v…
Bonusbeschermer autoverzekering en no claim kortingBonusbeschermer autoverzekering en no claim kortingHebt u al een bonusbeschermer voor uw autoverzekering, een no claim korting? Met veel schadevrije jaren betaalt u ook ve…

Reageer op het artikel "Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2017?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-11-2016
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!