InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een speciaal rijexamen; het faalangstexamen

Een speciaal rijexamen; het faalangstexamen

Voor mensen met faalangst is het vanaf 1 juni 2010 mogelijk om een speciaal rijexamen af te leggen bij het CBR. In dit artikel lees je hoe het er bij dit examen aan toe gaat en of het wellicht iets voor jou is.

De proef en het succes

In 2009 is het CBR een proef gestart waarin 10.000 rijexamens als faalangstexamen werden aangeboden. Vanaf februari konden mensen die last hadden van faalangst het examen afleggen, met een goed resultaat. Het CBR was in zo'n mate tevreden met de resultaten van de proef, dat het vanaf 1 juni 2010 de examens landelijk ingevoerd heeft, waardoor het nu voor mensen met faalangst voor het rijexamen mogelijk is een speciaal examen af te leggen.

Voor wie is het faalangstexamen bedoeld?

De naam zegt het eigenlijk al, het faalangstexamen is bedoeld als rijexamen voor mensen met faalangst. Het maakt niet uit of je voor het eerst een rijexamen aflegt, of dat je wellicht al eerder gezakt bent voor het reguliere rijexamen. Ook mensen die in het traject 'Nader onderzoek rijvaardigheid' zitten, kunnen een faalangstexamen aanvragen.

Het faalangstexamen is helaas minder geschikt voor mensen die de Nederlandse taal niet (goed) machtig zijn. Het examen draait voor een groot deel om goede communicatie tussen de geëxamineerde en de examinator en daardoor is het goed machtig zijn van de Nederlandse taal essentieel.

Wanneer is er sprake van faalangst voor het rijexamen?

De meeste mensen zijn zenuwachtig wanneer ze hun rijexamen af moeten leggen, dat is natuurlijk en het kan juist ervoor zorgen dat je net iets beter je best doet. Mensen die faalangst hebben, bezwijken echter onder de druk van het rijexamen, waardoor ze niet beter hun best gaan doen, maar bijvoorbeeld een black out krijgen of fouten maken die ze tijdens de rijlessen nooit maakten.

Wat is er anders aan het examen?

Een groot verschil zit hem in de tijd die voor het examen wordt uitgetrokken en in de examinator die het examen afneemt. Deze examinator is speciaal opgeleid om mensen met faalangst te begeleiden tijdens het examen en weet dus hoe hij met faalangstige mensen om moet gaan. Voor het examen zijn 80 minuten uitgetrokken en het begint met een intakegesprek zodat geëxamineerde en examinator even kennis kunnen maken en je uit kunt leggen in hoeverre je last hebt van faalangst, zodat de examinator daar rekening mee kan houden.

Een ander groot verschil is dat je tijdens je rijexamen een time-out kunt aanvragen of ontvangen. Op het moment dat je teveel last krijgt van de spanning, waardoor je naar eigen idee niet goed kunt laten zien wat je kan, heb je de mogelijkheid om even een pauze te nemen. De examinator kan ook besluiten tot een time-out, wanneer hij denkt dat je dat nodig hebt tijdens het examen.

Denk nu niet dat het faalangstexamen makkelijker is dan het reguliere rijexamen, dit is absoluut niet het geval. De setting ervan is erop gericht om het examen rustiger en ontspannender te laten verlopen, maar de beoordeling is verder hetzelfde.

Het faalangstexamen is uiteraard duurder dan een regulier examen, dit omdat het langer duurt.

Test jezelf

Op www.faalangst.nl kun je testen of je last hebt van faalangst voor je rijexamen en of een faalangstexamen wellicht iets voor jou is.
© 2010 - 2017 Flew, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is faalangst precies?Een op de vijf eindexamenkandidaten heeft last van faalangst. Van de ruim 200.000 leerlingen die examen doen hebben 40.0…
Wat is faalangst?Op de basisschool heeft op de twaalf kinderen last van faalangst. Faalangst is een angst, bij die angst ben je bang om t…
Faalangst in de praktijkFaalangst in de praktijkFaalangst is de angst of vrees om fouten te maken, en de angst voor mislukkelingen. Hoe ontstaat faalangst en hoe herken…
Auto niet inruilen, maar afrijdenAuto niet inruilen, maar afrijdenBij het kopen van een andere auto kunt u de oude auto inruilen. Over het algemeen kan dit echter niet uit. U kunt de aut…
11 Faalangst tips11 Faalangst tipsFaalangst overwinnen is lastig, maar een aantal goede faalangst tips kunnen jou hierbij helpen. Omgaan met faalangst is…
Bronnen en referenties
  • www.CBR.nl www.faalangst.nl www.autorij-instructie.nl

Reageer op het artikel "Een speciaal rijexamen; het faalangstexamen"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 18-12-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!