InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Alles over het parkeren

Alles over het parkeren

Als men een auto rijd dient men ook altijd weer te parkeren. Parkeren is eigenlijk niks meer dan de auto ergens stil zetten om vervolgens uit te kunnen stappen. Er zijn echter delen waar men wel en niet mag parkeren, waarbij u soms ook dient te betalen of een parkeerschijf moet hebben. In dit artikel leest u er alles over.

Manieren van parkeren

  1. File parkeren - hierbij staan de auto's achter elkaar geparkeerd bijvoorbeeld langs een stoep, zorg dat u voor en achter voldoende ruimte heeft om weer uit de parkeerplaats te komen. File parkeren word weleens gezien als de moeilijkste manier van parkeren, dit komt dan ook vaak aan bod op het praktijk examen.
  2. Parkeren in een vak - hierbij staan de auto's naast elkaar, het kan hierbij handig zijn om de auto achteruit in te parkeren zodat u er gemakkelijk uit kunt rijden

Betaald parkeren

In de duurste regio's betaald men 5 euro per uur om te mogen staan, in goedkopere delen betaald u soms maar 0,10 cent per uur. Als het betaald parkeren is staat dit aangegeven op borden en u vind er een betaal automaat. In sommige automaten betaald u vooraf, reken de tijd dat u denkt nodig te hebben hierbij ruim om een boete te voorkomen. Bij andere automaten betaald u achteraf, zo betaald u exact voor hoelang u daar gestaan heeft. Als u vooraf betaald dient u het bonnetje van betaling waar ook de tijd op staat dat u daar mag staan zichtbaar bij de voorruit neer te leggen.
U kunt bij de automaten contant betalen of met een betaalpas, het kan voorkomen dat u alleen kunt kiezen uit chipknip en contant.

Blauwe zone

Een blauwe zone word aangeduid door een blauwe streep langs de parkeervakken. Bij deze vakken mag u vaak maximaal één á twee uur staan, u dient een parkeerschijf met de tijd waarop u geparkeerd heeft bij de voorruit te leggen. Het is toegestaan de tijd te zetten op het eerstvolgende halve of hele uur aangezien er geen minuten op weergegeven staan. Een parkeerschijf kunt u onder andere kopen bij de anwb en de hema. Het kan zijn dat u na een bepaald tijdstip de auto daar neer mag zetten zonder parkeerschijf ook op zondag is het vaak geen verplichting. Dit kunt u nalezen op de borden die bij de blauwe zone zijn geplaatst.

Vergunning

Het kan zijn dat u ergens wilt parkeren waar staat 'alleen vergunninghouders', hier mag u zonder vergunning dan ook niet parkeren. In dergelijke regio's zijn er soms ook wachttijden voor de vergunningen waardoor niet iedereen zomaar kan parkeren. Echter als het mee zit kan een bewoner een extra vergunning aanvragen voorals er bijvoorbeeld visite komt, over zo'n vergunning dient men wel belasting te betalen.

Bekeuring

Als u fout geparkeerd staat kan het voorkomen dat u een bekeuring krijgt. U vind dan een bon tussen de ruitenwisser. De parkeerwachters dienen het kenteken, het merk van de auto en de kleur op te schrijven ter bewijs dat u het was. Mocht er iets onduidelijk zijn geweest wat het parkeren betreft dan kunt u proberen bezwaar aan te tekenen. Het ligt aan de bekeuring zelf of u deze eerst dient te betalen terwijl u bezwaar wilt maken of dat u de boete niet hoeft te betalen als u bezwaar maakt.
Gerelateerde artikelen
Parkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met een gehandicaptenparkeerkaart. In tegenstelling tot wat op verschillende sites te lezen is, is…
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Parkeerschijfzone - Parkeren parkeerschijf en blauwe zoneParkeerschijfzone - Parkeren parkeerschijf en blauwe zoneWanneer gebruik je de parkeerschijf? Parkeren in Blauwe zones. Een parkeerschijfzone is herkenbaar aan de verkeersborden…
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…

Reageer op het artikel "Alles over het parkeren"

Reacties

Dick Jense, 02-02-2017 15:05 #5
Is het wettelijk/juridisch toegestaan om in of nabij gefiscaliseerde gebieden zogenaamde Blauwe Zones te hebben?

Ans Valentijn, 17-08-2016 12:21 #4
Hallo, mis hier een stukje over het parkeren op een trottoir, waar niet aangegeven staat dat het mag dmv borden en een streep
Is dit nu wel of niet toegestaan? Krijg hier erg tegenstrijdige antwoorden op.
Zou hier erg graag duidelijkheid over hebben
Alvast bedankt.

Maas, 08-07-2016 10:53 #3
In mijn straat staat regelmatig een auto geparkeerd voor witte stoeptegels. Ik moet met mijn scootmobiel daar gebruik van maken! Mag een automobilist daar parkeren?

Schipperheijn, 08-09-2014 12:18 #2
Wanneer de blauwe streep ontbreekt, geldt dan de blauwe zone wel? Wanneer je ongevraagd parkeert op een eigen parkeerplaats, ben je dan in overtreding?

Annita Poeder, 17-08-2013 12:26 #1
Als er zo'n enorme onduidelijkheid bestaat in het wel of niet mogen parkeren, dat er om die reden op de plek waar ik ook een bon heb gehad, elke dag een hele rij auto's staat geparkeerd en ik heb al een afgewezen bezwaar, kan ik dan ook een beroep aantekenen met dezelfde motivaties als in het bezwaar?
Deze onduidelijkheid bestaat daar al jaren en op deze manier worden bij controlevlagen, vele mensen onaangenaam verrast, met een boete, terwijl ze denken dat ze het goed doen

Infoteur: Bembi
Laatste update: 17-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 5
Schrijf mee!