InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzen

De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzen

De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzen De Fiat barchetta is op het moment een zeer betaalbare open tweezitter. In vergelijking met andere populaire open tweezitters, zoals de Mazda MX-5, is deze auto wat zeldzamer op de openbare weg en zorgt het Italiaanse design zeker voor genoeg bewondering.

Historie

Vanaf 1990 begon de ontwikkeling van een nieuwe spider bij Fiat. Deze open tweezitter zou de lange traditie van open tweezitters bij Fiat moeten voortzetten. Initieel werd dit project “Tipo B spider 176” genoemd. Later werd de projectnaam 183 spider. Tijdens de ontwikkeling werden er diverse verschillende designs gemaakt, die allen een pizzanaam kregen; om de aandacht niet af te laten leiden van het design zelf. Deze projecten waren de Marinara, Diavola, Atomica en Bismarck. Slechts van de eerste drie werden kleimodellen ontwikkeld, de Bismarck zou deze fase niet halen. Het zou het model Marinara zijn dat uiteindelijk doorontwikkeld werd tot de latere barchetta.

De cabrio werd gebaseerd op de Fiat Punto, echter kreeg deze een 1.8L motor met 131pk mee. De topsnelheid kwam te liggen op 200km/h en de acceleratie tot 100 werd binnen 8.7 seconden voltooid. De buitenkant van de auto werd door Andrea Zapatinas ontworpen, het interieur door Peter Davis. Bij dit design werd besloten om de kleur van de buitenkant terug De auto werd vanaf februari 1995 geproduceerd. Initieel werd de auto alleen in oranje geleverd, echter bleek dit niet al te goed te verkopen. Andere kleuren bij het aanbod deden de verkoop echter snel opleven. De gekozen naam barchetta betekend overigens “klein bootje” in het Italiaans en komt voor het eerst voor in 1948, bij een Ferrari uit die tijd.

Van 1995 tot 2005 werd de barchetta gebouwd, echter met een kleine pauze tussen 2002 en 2004. Deze werd veroorzaakt door een faillissement van het bedrijf dat de assemblage deed van de barchetta. Uiteindelijk zou het model in 2001 nog een aantal kleine aanpassingen krijgen, zoals een derde remlicht. Er zouden zo’n 650 stuks in Nederland verkocht worden, de aanschafprijs lag rond de prijs die voor een Mazda MX-5 gevraagd werd. Het model was zelfs nog iets goedkoper dan de 1.8L versie van de MX5.

Aanschaftips

Bij de Fiat barchetta zijn electrische problemen het grootste euvel. Naast alle standaard controles die bij een auto uitgevoerd dienen te worden, is het daarom bij deze cabriolet extra belangrijk om alle functies en toetsen uit te proberen. Daarnaast kunnen de elektrische ramen vaak kapot zijn, dit is vaak niet de motor zelf, maar meer dat de ruiten vastzitten en losgemaakt moeten worden. De veiligheidsriemen kunnen ook nog wel eens problemen opleveren; deze willen niet altijd even makkelijk teruggaan als ze losgemaakt worden. De gebruikte voorbanden en de uitlaat zijn ook wat gevoelig; deze kunnen snel versleten zijn en dienen dus ook extra gecontroleerd worden.

Een ander item wat extra gecontroleerd moet worden is de softtop of de hardtop. De softtop kan namelijk scheuren als deze niet fatsoenlijk opgevouwen wordt. Dit is te controleren als de kap in gesloten stand verkeerd (modellen na 1996 hebben dit euvel overigens niet meer). Controleer hier goed op gaatjes en scheurtjes. Ook de aansluitingen dienen goed gecontroleerd te worden, hier kan ook nog wel eens iets aan mankeren. De eerste hardtops waren niet van metaal, maar van plastic gemaakt. Het probleem van deze types is dat er water in de kofferbak kan stromen. Let ook extra op bij hardtops die niet origineel vanuit de fabriek bij de auto geleverd zijn; die hoeven namelijk niet perfect te passen op de auto.

Prijzen

Voor een nette barchetta van voor 2001 liggen de prijzen nog zeer redelijk; er zijn al goede auto’s te koop vanaf zo’n 3000 euro. Voor een exemplaar met een lagere kilometerstand komt de prijs al meer richting 5 à 6.000 euro. De latere modellen, t/m 2005, kosten echter stukken meer. Hier kunnen prijzen makkelijk oplopen tot 12.000 euro. Het voordeel van het kopen van deze duurdere exemplaren is echter wel het iets modernere uiterlijk en de (meestal) lagere kilometerstanden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Fiat barchetta: geschiedenis, kooptips en prijzen"

Infoteur: Polkozic
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!