InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Opel Ampera 2011, elektrische auto met snelheid

Opel Ampera 2011, elektrische auto met snelheid

Opel Ampera 2011, elektrische auto met snelheid In 2011 is het dan zover, de Opel Ampera zal op de markt verschijnen. In 2011 kunt u met deze elektrische auto over de wegen rijden. Met een volle accu rijdt deze auto zestig kilometer ver, en daarna kunt u nog 500 kilometer rijden. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een motor waarbij zeer weinig benzine gebruikt wordt, om de accu te voeden met stroom. Daarmee heeft Opel het probleem met de dreigende lege accu, opgelost. Baanbrekend.
De Opel Ampera zal in 2011 verkrijgbaar zijn in Europa. Hybride of serie hybride, de meningen zijn er over verdeeld. Maar een ding is zeker, de Opel Ampera biedt revolutionaire mogelijkheden voor de automobilist en het milieu. De gewone benzineauto zal snel vervangen worden voor hybride of serie hybride auto’s. De Opel Ampera is een voorbeeld van een (serie) hybride. De Opel Ampera rijdt altijd op de kracht van elektromotoren. Benzine is er alleen nog nodig als range extendor waarmee het bereik kan worden uitgebreid naar 500 kilometer. Met volle accu kan Opel Ampera zich ongeveer 60 kilometer in afstand verplaatsen, met een snelheid van maximaal 161 k/u. Na die 60 kilometer wordt de verbrandingsmotor gebruikt om de accu weer op te laden. U kunt gewoon doorrijden terwijl de stroom wordt aangevuld. Hier is weinig benzine voor nodig en u hebt dus geen oplaadpunt voor de accu meer nodig.

Er wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde Voltec aandrijflijn. Een elektromotor die gevoed wordt door een lithium ion-accupakket. Met volle accu zestig kilometer bereik, met gebruik van de aandrijfmotor om de accu op te laden, 500 kilometer bereik. De Opel Ampera maakt gebruik van dezelfde technologie die ook bij de Cadillac Converj gebruikt wordt.

Opel Ampera, bijzonderheden

  • Bevat een 1.4 benzine motor die dienst doet als generator om elektriciteit op te wekken. Er wordt nog wel benzine gebruikt, maar het is aanzienlijk minder. Bij harder rijden dan 112,7 km per uur voert de generator met behulp van benzine, energie bij het aandrijven van de wielen. Uiteindelijk wordt er bij gebruik van de generator dan 1:31,5 gereden. Zeer zuinig dus.
  • Bevat een 110 kw (150pk) elektrische motor
  • Batterij is 16 kw uur groot
  • Deze auto rijdt altijd elektrisch
  • De motor is heerlijk stil
  • Optrekken binnen 9 seconden van 0 tot 100 kilometer
  • Topsnelheid 161 kilometer per uur
  • Zuiniger, milieuvriendelijker, belastingtechnisch goedkoop

Opel Ampera accu opladen

Het merendeel van de automobilisten rijden niet meer dan 60 kilometer per dag. Dat houdt in dat de accu van de Opel Ampera is de meeste situaties voldoende zal zijn voor de dagelijkse rij behoefte. U kunt echter gerust honderden kilometers rijden als dat nodig is. Als de zestig kilometer opgereden is wordt de verbrandingsmotor gebruikt om de accu op te laden. Dit gebeurt gewoon tijdens het rijden en kost verder geen tijd. U hoeft niet te stoppen. En er is maar heel weinig benzine voor nodig om de accu op te laten. Er zullen dus een grote verandering ontstaan in de auto-industrie en het benzinegebruik. Ook is het mogelijk om de accu via het gewone stopcontact op te laden. De Opel Ampera zal zeer weinig benzine nodig hebben. De meeste mensen hebben aan zestig kilometer per dag voldoen, en de overige kilometers die gereden moeten worden hebben nauwelijks benzine nodig.

Serie hybride auto’s

De Opel Ampera is een serie hybride auto. Andere serie hybrides zijn Plugin-Prius van Toyota en de Volt van Chevrolet. Er komen dus steeds meer elektrische auto’s bij en de komende jaren zullen we ze steeds meer op de wegen zien verschijnen, totdat ze niet meer weg te denken zijn en de benzineauto zal tot het verleden gaan behoren. Persoonlijk vind ik dit een hele interessante auto.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nu.nl
  • Opel-ampera.com

Reageer op het artikel "Opel Ampera 2011, elektrische auto met snelheid"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Kosten autorijden
Schrijf mee!