InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zelfrijdende auto's, eindelijk!

Zelfrijdende auto's, eindelijk!

Zelfrijdende auto's, eindelijk! Wie over honderd jaar dit artikel leest komt niet meer bij van het lachen. Een auto die zelfstandig rijdt is dan allang gewoon. Maar nu is het nog toekomstmuziek. Desondanks is Google hard bezig om de zelfrijdende auto klaar te stomen voor iedereen. Met de komst van auto's zonder bestuurder wordt autorijden fundamenteel anders. Files verdwijnen, rijbewijzen zijn onnodig, en het aantal verkeersongelukken wordt gehalveerd. Idealistisch? Deskundigen zeggen dat het slechts een kwestie is van tijd!

Google's grootste project

Welkom in de 21e eeuw! Met internetkennis het dagelijks verkeer verbeteren? Het kan! De innovatieve internetgigant Google heeft de zelfrijdende auto ontwikkeld. Zonder bestuurder aan boord kan de auto al duizenden kilometers zonder problemen afleggen. De auto is uitgerust met speciale software, videocamera's, laserscanners en GPS radarsensoren die de weg voor en achter, maar ook zijwaarts van de auto aftasten. Tussen objecten zoals andere auto's vinden de zelfrijdende auto's hun weg en bepalen ze de juiste route. Google heeft in deze experimentele fase zeven proefauto's in gebruik die gezamenlijk meer dan 140.000 testmijlen (=225.000 kilometer) in de omtrek tussen Los Angeles en San Francisco hebben gereden. Zowel drukke stadsstraten als snelwegen, waaronder een van de steilste en bochtigste wegen in de VS.

Autorobot-technologie

Dit zijn meer mijlen dan Google in eerste instantie meldde en ook veel meer dan de elf kilometer die wetenschappers eerder in een zelfstandig rijdende auto hebben afgelegd. Want helemaal nieuw is het niet: Autoconcerns werken al jaren aan de autorobot-technologie en het 'automatische rijden', maar Google maakt van ogenschijnlijke sciencefiction pure non-fictie. De intelligente Google-wagens zijn van het model Toyota Prius en Audi TT. De hele operatie wordt gesponsord door de Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA). Er zijn ongeveer vijftien deskundigen bij betrokken en twaalf automobilisten die in de auto's meerijden. De kosten? Meer dan tien miljoen dollar per jaar voor dit prestigieuze project.

Gedetailleerd 3D-beeld

Opvallen doen ze, want op het dak van de zelfsturende robot-auto's zit een installatie, een grote koepelachtige cilinder die de omgeving observeert. Eigenlijk zoals de Google Streetview auto's doen die al jarenlang straten over de hele wereld in kaart brengen, maar dan anders. Want het ding op het dak heet een lidar (Light Detection And Ranging), een draaiende sensor die met laserpulsen de afstand tot objecten in de omgeving meet. Op die manier ontstaat een gedetailleerd 3D-beeld van alles wat zich rond de auto bevindt. Een camera die ter hoogte van de achteruitkijkspiegel bevestigd is let op de verkeerslichten en andere bewegende weggebruikers. Op het linkerachterwiel zit nog een ander hulpmiddel: een position-estimator. Deze meet kleine bewegingen van de auto en helpt mede de precieze locatie van de auto te bepalen. Daarnaast zijn er nog vier sensoren, drie vooraan en eentje achteraan, die de positie van verder gelegen objecten vastleggen.

Aansluiting op andere Google-activiteiten

Het immense project sluit aan op andere Google-activiteiten zoals Google Maps (plattegrond-software), Google Navigation (uitbreiding van Maps), en Google Street View (foto's op straatniveau, vastgelegd door Google auto's). Ook is er een link met Google Goggles. Deze visuele zoek-software herkent bijvoorbeeld gebouwen en stuurt informatie via mobiele telefonie razendsnel heen en weer naar een dataserver. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door de enorme capaciteit van de Google datacenters, die de beschikbare informatie razendsnel kunnen verwerken. Natuurlijk gaan de zelfrijdende auto's om veiligheidsredenen niet zomaar de straat op. De lokale politie is op de hoogte van de testritten. En er zit altijd een speciaal getrainde chauffeur in die indien nodig kan ingrijpen door op de rem te trappen of het stuur om te gooien. Naast hem zit een software-ingenieur die de techniek in de gaten houdt. De zelfrijdende Google-auto wordt voorts geholpen door een voorop rijdende navigatie-auto die info over de route en verkeersomstandigheden verzamelt.

Oplossing fileprobleem

Bij alle ritten die de zelfrijdende auto's hebben gemaakt hoefde slechts twee keer te worden ingegrepen, een keer voor een fietser die door het rode stoplicht reed en de andere keer betrof het een auto die achterop reed en niet op tijd voor de Google auto stopte. Toch reageren de rijdende robots sneller op het verkeer dan menselijke bestuurders. Hierdoor kunnen de auto's met hogere snelheid rijden en kunnen ze theoretisch ook dichter op elkaar rijden: De oplossing van het fileprobleem, want wegverbredingen zijn niet meer nodig. Men zegt dat met de vondst van de robotauto de capaciteit op de weg verdubbeld wordt. De komst van de robotauto zal ook worden toegejuicht door al diegenen die geen rijbewijs hebben of er geen willen behalen. Een druk op de knop met de gewenste eindbestemming en de auto vindt zijn weg. Daarnaast zullen veel mensen geen eigen auto meer willen bezitten maar eenvoudig vertrouwen op 'car sharing'.

Minder verkeersongelukken

Een ander groot en belangrijk voordeel is dat er minder verkeersongelukken voorkomen en er minder verkeersdoden vallen. Want dat zijn er maar liefst 1,2 miljoen op jaarbasis wereldwijd en alleen al in 2008 37.000 doden in Amerika. Zelfs een rijstijl kan worden ingesteld. Wil je voorzichtig rijden, dan houdt de zelfrijdende auto meer afstand, wil je opschieten en wat sportiever door het verkeer dan dringt hij juist voor. Ook is er een informerende 'stem' die naar believen van de reiziger kan worden ingesteld. Woordvoerder en onderzoeksleider Sebastian Thrun van Google is gespecialiseerd in al deze 'kunstmatige intelligentie'. Hij is mede uitvinder geweest van het legendarische Streetview en onder meer als hoogleraar verbonden aan de universiteit van Stanford, waar hij computerwetenschappen en elektrotechniek doceert. Thrun zegt dat Google met de zelfrijdende auto ook de CO2-uitstoot wil verminderen. De auto kiest automatisch de kortste afstand met de minste oponthoud, waardoor brandstofverbruik wordt gereduceerd. De veiligheid van de zelfrijdende auto's is zo groot dat de auto's ook nog eens lichter gemaakt kunnen worden. Ook dat scheelt brandstof. Wil je slapen of ben je dronken, het maakt allemaal niet meer uit!

Revolutie in de autowereld

Een totale verandering van het begrip 'auto rijden' en een opstapje naar de realisatie van de vermindering van het tijdvretende autogebruik. Want gemiddeld 52 minuten per dag besteden we aan vervoer van A naar B. Door de robotauto is er een gigantische tijdwinst. Terwijl de auto rijdt kun je wat gaan lezen, internetten, sms'jes versturen, uitgebreid eten of iets anders doen. Alleen maar voordelen? Niet echt. Een minpunt is nu nog dat de auto eerst handmatig door een onbekend gebied moet rijden voordat ie zelfstandig kan gaan rijden. De Google-software verzamelt tijdens de handgestuurde rit allerlei data zoals de plaats van kruispunten, verkeerslichten e.d. Uiteraard is dit nadeel nog verbonden aan de testfase. Andere nadelen die straks kunnen voorkomen liggen op persoonlijk vlak. Durf je de auto te vertrouwen of rijd je liever zelf? Bovendien zijn er veel mensen die autorijden leuk vinden en het stuur dus niet uit handen willen geven. En dan de beroepen die wel opgeheven kunnen worden: Autorijschoolhouders, vrachtwagenchauffeurs, autoverzekeraars, verkeerspolitieagenten, enz.

Zelfrijdende auto's: Opwindende toekomst

"Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic." ~ Sir Arthur C. Clarke
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelfrijdende auto's, eindelijk!"

Reactie

Mirna, 15-03-2011 13:42 #1
Lijkt mij een goed idee, want ik ben iemand die niet mag autorijden, vanwege mbd, een lichte beperking, waardoor ik minder snel reageer en het te gevaarlijk voor mij wordt. Soms droom ik wel dat ik in een auto rijd. Reactie infoteur, 16-03-2011
:)

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!