InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Restwaarde van auto’s

Restwaarde van auto’s

Restwaarde van auto’s De restwaarde van een auto bepaalt wat hij nog waard is na een aantal jaar. Wie een nieuwe auto koopt, weet dat hij al een groot deel van de aankoopsom kwijt is als hij de garage uitrijdt. Maar welke auto moet je nu kiezen om er zeker van te zijn dat je nog iets krijgt als je hem weer inruilt? Met andere woorden: welke auto's hebben nog een hoge restwaarde na een aantal jaren? En welke auto's houden hun waarde niet en zijn na een paar jaar al bijna niets meer waard?

Auto’s die hun waarde niet houden

Er zijn auto’s die 3 jaar na aankoop al bijna 60 procent minder waard zijn dan bij aankoop. Volgens AutoTelex is dat bijvoorbeeld de Jaguar JX. Binnen drie jaar is deze wagen 62.000 euro minder waard dan bij aankoop. Ook de Hyundai Grandeur heeft na drie jaar een afschrijving van 24.700 euro. Vanzelfsprekend gaat het in deze gevallen om dure en luxe auto’s. Maar ook kleinere modellen zijn al veel minder waard als de hoek van de straat in zicht is.

Op welke modellen auto’s is de afschrijving het minst?

Gunstig geprijsde populaire auto’s houden hun waarde voor het grootste deel. Bovendien zijn vooral de zuinige auto’s erg in trek en zij behouden dus ook hun waarde. Het gaat daarbij dus om auto’s met een laag verbruik en dus weinig uitstoot van CO2. Op deze auto’s wordt in 2010 bovendien geen wegenbelasting geheven en dat is voor de meeste kopers erg interessant.
Er is een lijst die aangeeft op welke auto’s de afschrijving relatief het minste is. Mensen die graag willen investeren, maar ook graag iets terugkrijgen als ze hun auto na 3 jaar weer inruilen doen er goed aan die lijst te checken. Dealers gebruiken namelijk het occasionboekje waarin staat hoeveel de afschrijving is van auto’s. Met stip op nummer één staan de Toyota Aygo, de Peugeot 107 en de Citroën C1. Niet alleen hebben deze auto’s een prijs die respectabel is, ze houden ook hun waarde. Bovendien zijn de auto’s als tweedehandsje erg gewild. Ze verliezen in 3 jaar tijd ongeveer 2500 euro in waarde. Andere auto’s die hun waarde behouden zijn:
  • De Cuore
  • Panda
  • Twingo
  • Alto
  • Picanto

Occasionprijzen auto’s schommelen

Hoewel de hierboven genoemde prijzen wel redelijk kloppen is het ook weer niet een Wet van Meden en Perzen. De prijzen van tweedehands auto’s schommelen namelijk per maand. Wie dus een auto in wil ruilen kan dat in de gaten houden.

Zware en grote auto’s houden hun waarde niet

Grote en zware auto’s kunnen niet rekenen op de meeste interesse en houden hun waarde dan dus ook niet. De overheid laat voor deze wagens steeds meer wegenbelasting betalen. Limo’s, SUV’s en grote auto’s op diesel zijn daardoor steeds moeilijker te verkopen. Nieuw, maar ook tweedehands. Alleen de BMW’s en de Mercedessen zijn nog wel erg in trek, omdat zij een goed imago hebben.

Auto’s met de hoogste restwaarde

Auto - Restwaarde
  1. Toyota Aygo - 72 procent
  2. Peugeot/Citroën 107/C1 - 71,6 procent
  3. Daihatsu Cuore - 68,2 procent
  4. Ford Ka - 68,1 procent
  5. Mini Clubman - 68 procent
  6. Toyota Yaris - 67,6 procent
  7. Fiat 500 - 67,7 procent
  8. Dacia Sandero - 67,4 procent
  9. Honda Jazz - 67,3 procent
  10. Volkswagen Golf VI - 67 procent
  11. Nissan/Suzuki Pixo/Alto - 66,9 procent
  12. Toyota Iq - 66,8 procent
  13. Hyundai L10 - 66,7 procent
  14. Honda Civic Hybrid - 66,6 procent
  15. Toyota Prius - 66,5 procent

Special over auto's

In de special over auto's is veel meer te vinden over dit onderwerp. Van wie de boete krijgt van een leaseauto tot wat verstandiger is als een auto het steeds begeeft: nieuw kopen of laten repareren. Lees er alles over in: alles over de auto

Lees verder

© 2010 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Autotelex

Reageer op het artikel "Restwaarde van auto’s"

Infoteur: Singalees
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Goedkope auto's
Schrijf mee!