InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto: werking van airco, airbags en gordelspanners

Auto: werking van airco, airbags en gordelspanners

Auto: werking van airco, airbags en gordelspanners In de meeste auto's zitten airconditioning (airco), airbags en gordelspanners. De airco is voornamelijk voor zomers bedoeld om het interieur van de auto te verkoelen. Airbags en gordelspanners zijn nodig om de auto veiliger te maken bij botsingen. In dit artikel wordt de werking van airconditioning, airbags en gordelspanners uitgelegd.

Auto: airco – airconditioning

Onderdelen van de airco

De airconditioning bestaat uit de volgende onderdelen:
  • verdamper
  • lagedrukschakelaar
  • accumulator/droger
  • compressor
  • condensor
  • ventilateur
  • hogedrukschakelaar
  • ontlastventiel
  • veiligheidsventiel

Werking airco

De druk en temperatuur van het koelmiddel wordt behoorlijk verlaagd als het koelmiddel door het ontlastventiel stroomt. Het verdampt in de verdamper waar een veel lagere druk heerst dan in het rest van het systeem. Bij verdamping van het koelmiddel wordt warme lucht koel. De koude lucht wordt dan in het interieur geblazen. De lagedrukschakelaar zorgt ervoor dat de compressor in- of uitgeschakeld wordt. De accumulator is het opslagvat voor de koelmiddelreserve. Het droogmiddel bindt het mogelijke vocht in het systeem. Het koelmiddel gaat als gas de accumulator in of uit. De compressor zuigt het koelmiddel aan en perst het samen. De temperatuur van het gas stijgt tientallen graden. Onder hoge druk gaat dit naar de condensor. De lucht in de condensor koelt het gas af en dit wordt weer vloeibaar. Bij te hoge temperatuur schakelt de hogedrukschakelaar de ventilateur in. Zo blijft de koelcapaciteit gewaarborgd.

Auto: Airbags

De airbag bestaat uit de volgende onderdelen:

Onderdelen van een airbag systeem

  • crashsensoren
  • elektronische verwerkingseenheid
  • airbagmodules

Airbags voor frontale aanrijding

Deze airbags worden geactiveerd bij een frontale aanrijding en schuin van voren bij een hoek van maximaal 30 graden.

werking airbags bij botsing

Bij een sterke botsing treden de airbags in werking. De elektronische eenheid activeert de gasgeneratoren waarbij ongevaarlijk gas vrijkomt waarmee de kussen in een fractie van een seconde worden opgeblazen. De airbag bevindt zich midden in het stuurwiel en in het dashboard tegenover de passagier. De elektronische eenheid heeft voldoende energie om ook te werken als de accu beschadigd is.

Airbags bij zijdelingse aanrijding

Deze is aangebracht in de portieren om de bestuurder en passagier opzij te duwen. Het is bedoeld als bescherming voor de ribbenkast, longen en bekken. Er zijn ook auto's met gordijn airbags waarbij hoofd en nek worden beschermd. Tevens zijn er kniebeschermende airbags.

Auto: Gordelspanners

werking gordelspanners

Deze kunnen voorzien zijn van een gasgenerator. Bij een botsing geeft de elektronische eenheid een puls aan de elektrische starter. Zo wordt een slaphangende gordel 9 centimeter aangespannen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Trommelmans, Jan - De techniek van de auto

Reageer op het artikel "Auto: werking van airco, airbags en gordelspanners"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-09-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!