Het inbouwen van een 200 Tdi motor in een Landrover 2,5 Td

De Landrover uitgerust met een 2,5 Td motor droeg nog niet de naam «Defender». Het betrof hier in feite de overgangsfase tussen de verouderde Serie III en de moderne Defender, beter aangepast aan het huidige wegbeeld. Deze krachtbron dreef zowel de korte wielbasis, de 90 aan als de langere wielbasis, beter bekend als de Landrover 110. Iets minder algemeen was de Landrover 130, de grootste van het drietal. Het inbouwen van de snellere en zuinige 200 Tdi motor is eenvoudig zelf te doen. De Landrover 2,5 Td is, in tegenstelling tot de Serie III, voorzien van een permanente vierwielaandrijving. Het is duidelijk dat deze verandering een sterkere motorisering vereist. De 2,5 Td motor van het type 19J is weliswaar voorzien van een turbocompressor, maar heeft geen intercooler. Concrete nadelen van de laatstgenoemde krachtbron zijn het hoge brandstofverbruik, het gebrek aan koppel, een zeer zwakke turbo en tot slot de hitte die de motor uitstraalt. In de wagen wordt de temperatuur al vrij snel onhoudbaar. Ook de uitlaat, die onder de chauffeursplaats doorloopt, draagt een steentje bij. Het vervangen door een 200 Tdi motor sluit alle bovengenoemde nadelen uit.

De 200 Tdi motor

De 200 Tdi motor is zonder enige twijfel de beste krachtbron ooit door het merk ontwikkeld. Het betreft hier een motor van tweeënhalve liter inhoud met intercooler, directe inspuiting en een onverwoestbare, krachtige turbo. De soepelheid van de 200 Tdi is een waar genoegen. Een prettig detail is eveneens het brandstofverbruik dat, afhankelijk van de rijstijl en de belasting, tussen de één op tien en één op twaalf schommelt. De topsnelheid ligt tussen de honderdtien en honderdtwintig kilometer per uur. Eventuele reparaties zijn eenvoudig uit te voeren, mede doordat er genoeg ruimte rond de motor aanwezig is. Het plaatsen van het motorblok levert geen enkel probleem op: de ophanging is dezelfde als voor de 19J motor en ook de aansluiting op de versnellingsbak is identiek.

Voorbereiding van de klus

De extra onderdelen

De 200 Tdi motor heeft naast de Defender onder andere ook de Discovery aangedreven. Een blok dat afkomstig is uit een Defender kan zonder enige modificatie ingebouwd worden. Op een motor uit een Discovery bevindt de turbo zich echter links onderaan het blok, waardoor deze uitsluitend ingebouwd kan worden na het vervangen van het spruitstuk door één afkomstig uit een Defender, waardoor de turbo zich linksboven zal bevinden.

Puntsgewijs dienen de volgende onderdelen nieuw gekocht te worden:

  • een complete koppelingsset,
  • een waterpomp,
  • een complete distributieset,
  • een koppeling bijcilinder,
  • een set cupjes voor een revisie van de koppeling hoofdcilinder,
  • alle radiatorslangen met klemringen,
  • twee rubberen motorsteunen,
  • een oliekeerring voor de versnellingsbak,
  • een uitlaatbocht die zich tussen de turbo en het reeds aanwezige gedeelte van de uitlaat onder de Landrover bevindt,
  • oliefilter,
  • brandstoffilter,
  • luchtfilter,
  • V-snaar tussen de krukaspoelie en de stuurbekrachtiging,
  • V-snaar tussen de krukaspoelie, de dynamo en de waterpomp,
  • vijf meter soepele elektriciteitsbuis,
  • Zeven liter SAE 15W40,
  • twaalf liter koelvloeistof,
  • twee liter ATF olie,
  • rem- en koppelingsolie van het type DOT 5,
  • isolatiemateriaal voor de motorkap (facultatief),
  • Een flacon speciale boutenlijm.
Er bestaan vele adressen om nieuwe onderdelen tegen zeer billijke prijzen te kunnen kopen.

De aan te schaffen tweedehands onderdelen zijn:

  • het radiator/intercooler-blok voor een 200 Tdi,
  • een expansievat uit een 300 Tdi,
  • een luchtfilter met flexibele aansluitslang,
  • een koppelingshuis van een 200 Tdi,
  • de twee buizen die de waterpomp verbinden met de verwarming,
  • een stuk elektriciteitskabel van ongeveer zestig centimeter, daar de kabel tussen de accu en de startmotor niet lang genoeg is,
  • twee bevestigingsbeugeltjes, dienend voor het bevestigen van het radiator/intercoolerblok aan de carrosserie,
  • een houder voor het gasoliefilter, afkomstig van een 200 Tdi of een 300 Tdi.

Verder dienen op de aangeschafte tweedehands motor nog een koelvin, een turbo, de dynamo en de hydraulische pomp en bevestigingsplaat voor de stuurbekrachtiging en dynamo te zitten. Indien één of meerdere van deze onderdelen niet meer aanwezig zijn, dan kunnen deze uiteraard op het lijstje van tweedehands onderdelen toegevoegd worden.

De aanschaf van de motor

De aanschaf van een tweedehands motor blijft een riskante zaak, zeker als het hier een al gedemonteerde motor betreft. Vaak dient het de aanbeveling deze transactie uit te voeren via bekenden. Ook het kennen van het aantal afgelegde kilometers is belangrijk, daar de motor bijvoorkeur niet meer dan 250.000 kilometer op de teller moet hebben.

Voorbereiding van de klus

Een goed verlicht en droog werklokaal voorkomt een hoop vermoeidheid en ergernis. Ook een gladde betonvloer valt onder dit criterium. Naast een redelijke gereedschapsset en een looplamp, hoort ook een met de hand bedienbare hydraulische bok tot de noodzakelijke voorwaarden om de klus tot een goed einde te brengen. Een hydraulische bok heeft ten opzichte van een takel het voordeel dat het manoeuvreren met de relatief zware motoren aanmerkelijk makkelijker en preciezer wordt. Een lasapparaat zal tijdens de werkzaamheden maar één keer gebruikt worden, daar het uitlaatgedeelte dat zich onder de bestuurdersplaats bevindt, ingekort dient te worden. Een aantal plastic fritesbakjes of ijsverpakkingen dienen voor het zorgvuldig scheiden en tijdelijk opslaan van de verschillende kleine onderdelen. Ook de kruipolie, de vetspuit en een bak om olie in op te vangen, dienen niet vergeten te worden. Tot slot zijn een goed humeur, geduld en zorgvuldig werken de belangrijkste factoren die bij zullen dragen tot het goed slagen van deze onderneming.

Het uitbouwen van de oude motor

Om een beter overzicht te krijgen betreffende dit vrij droge gedeelte van het verhaal is dit geheel puntsgewijs opgesteld in de volgorde van de te demonteren onderdelen:
  1. De accupolen dienen allereerst losgemaakt te worden om kortsluiting te voorkomen.
  2. De motorkap. Om beschadigingen te voorkomen dient deze door twee man eraf getild te worden.
  3. Aftappen van de motorolie door het losdraaien van de plug in de carterbak.
  4. Het luchtfilter met slang.
  5. De radiatorslangen.
  6. Het expansievat met houder.
  7. De grill (acht schroeven).
  8. De twee dwars geplaatste steunbuizen achter de grill.
  9. De kabel van het slotmechanisme van de motorkap.
  10. De elektriciteitsdraad van de claxon. Het dient de aanbeveling alle draden van een kleefetiket met tekst te voorzien.
  11. De twee radiatorsteunen.
  12. Het bevestigingskader van de grill.
  13. De koeltunnel. Deze is uitsluitend van boven bevestigd met vier schroefjes.
  14. De plaat die de twee spatborden verbindt, gelegen op de radiator.
  15. De twee slangen van de oliekoeler. Opgepast, uit de radiator en uit de slangen kan nog wat olie stromen. Deze slangen zullen later op de nieuwe motor gemonteerd worden.
  16. De radiator kan nu gelicht worden.
  17. De slang tussen de rembekrachtiging en de vacuümpomp.
  18. De twee verwarmingsslangen.
  19. De aanvoerende brandstofslang op de gasoliefilter, de slang tussen de filter en de opvoerpomp en de retourslang.
  20. Het gasoliefilter met houder.
  21. De twee uitlaatbuizen, gerekend vanaf de turbo. Het gedeelte dat zich onder de bestuurdersplaats bevindt, dient tijdens een later stadium ingekort te worden.
  22. De gaskabel op de brandstofpomp.
  23. Wat betreft de elektriciteitsdraden, steeds voorzien van een etiket: watertemperatuur, oliedruk en stopmechanisme op de brandstofpomp. Ook de bedradingen op de dynamo en de startmotor kunnen nu losgemaakt worden.
  24. De aanvoer- en retourslang op de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging.
  25. De bouten die het koppelingshuis verbinden met de motor.
  26. De twee moeren van de twee rubberen motorophangingen.

De bok kan nu voor de Landrover gezet worden, de ketting wordt vastgemaakt aan de twee hiervoor bestemde ogen op de motor, waarna deze gelicht kan worden. Vanaf dit moment wordt de klus interessanter, daar de transformatie nu kan beginnen. Het enige onderdeel van de oude motor dat eventueel nog even gedemonteerd moet worden is de dynamo. Resteert nog het losmaken van de bijkoppeling cilinder en het oude koppelingshuis dat van de versnellingsbak losgeschroefd moet worden en…klaar.

De nieuwe motor

Het feit dat het motorcompartiment nu leeg is, betekent dat er ruimte is ontstaan om een aantal preventieve reparaties te verrichten en de eerste nieuwe onderdelen te bevestigen. Ook voor dit gedeelte is een puntsgewijze opstelling gemaakt, daar dit het werk makkelijker en overzichtelijker maakt.
  1. De revisie van de hoofdkoppeling cilinder bestaat uit het vervangen van een aantal rubberen ringetjes, cupjes genaamd. Vergeet niet de cilinder goed schoon te maken en de nieuwe cupjes licht in te vetten met wat verse remolie DOT 5.
  2. Het uit een 300 Tdi afkomstige expansievat kan nu de plaats van zijn voorganger innemen.
  3. De brandstoffilter houder kan eveneens op de daar voor voorziene plek vastgeschroefd worden, de aanvoerende ndstofslang vastgemaakt en het nieuwe filter bevestigd worden.
  4. De bedrading in het motorcompartiment heeft geen enkele bescherming. De vijf meter soepele elektriciteitsbuis dient met een kleine haakse slijptol in de lengterichting open gezaagd te worden en, eenmaal op de juiste lengtes gesneden, rond de kale bedrading aangebracht te worden.
  5. Het komt tenslotte niet iedere dag voor dat er zonder enig probleem aan de versnellingsbak gewerkt kan worden, comfortabel zittend op het differentieel. De duidelijk zichtbare oliekeerring kan nu zorgvuldig met een schroevendraaier verwijderd worden. Na schoonmaken van de zetel kan de nieuwe oliekeerring met een kunststoffen hamertje aangebracht worden.
  6. Het koppelingshuis van de 200 Tdi kan nu tegen de versnellingsbak aangeschroefd worden, waarna de drukvinger, voorzien van een beetje vet, op zijn plek vast geklikt kan worden. De druklager dient nu rond de hoofdas van de versnellingsbak geschoven te worden. Ook de bijcilinder kan nu vervangen worden, waarna de ontluchting van het systeem plaats kan vinden.
  7. Nog steeds zittend op het differentieel ziet u links en rechts van u de rubbers van de motorophanging. Deze kunnen losgeschroefd worden om door twee nieuwe exemplaren vervangen te worden.
  8. Maakt u tevens van de gelegenheid gebruik om de spoorkogels op speling te controleren en indien nodig deze te vervangen door exemplaren met smeernippel.

Het loont de moeite de motorkap te isoleren om geluidsoverlast in de wagen te voorkomen. Het speciale schuimrubber kan, na op maat gesneden te zijn, gelijmd worden op het plaatwerk tussen de steunbalken. Vergeet niet, alvorens de lijm aan te brengen, de te isoleren gedeeltes goed te ontvetten.

De 200 Tdi

Vanaf nu kunnen we ons concentreren op de 200 Tdi motor

Die, eenmaal hangend aan de bok, gemakkelijk te bewerken valt. Draagt u er zorg voor dat iedere aan te brengen bout ingevet wordt. Dit vergemakkelijkt eventueel losdraaien in de toekomst aanzienlijk.
  1. U kunt beginnen met het losschroeven van de drukgroep. Eenmaal samen met de koppelingsplaat verwijderd, kan de nieuwe koppelingsplaat met de hand op zijn plek gehouden worden, waarna de eveneens nieuwe drukgroep zeer losjes met drie boutjes de koppelingsplaat vast zal houden. Nu dient de koppelingsplaat gecentreerd te worden doormiddel van een oude afgezaagde hoofdas van een versnellingsbak. Ook een oud stuk metalen tentstok kan voldoen, die, eenmaal omwikkeld met een aantal laagjes elektriciteitstape, de juiste dikte zal blijken te hebben. Eenmaal goed gecentreerd, kan de drukgroep kruislings aangedraaid worden.
  2. Het vervangen van de distributie V-snaar vereist enige zorgvuldigheid. Allereerst moet de poulie van de krukas verwijderd worden. Deze is bevestigd met vier kleine boutjes en één grotere in het midden. Daar de grote bevestigingsbout gelijmd is, is deze vaak moeilijk los te krijgen zijn. Verwarmen met een Campinggaz brander tot de bout loslaat, is in de meeste gevallen de enige oplossing. De oude waterpomp dient nu verwijderd te worden, samen met het deksel van het distributiehuis. Legt de bouten in de juiste volgorde weg, daar deze deksel met meerdere maten bouten bevestigd is. De V-snaar moet nu net zolang gedraaid worden in de draairichting van de motor tot de merktekens op de poulies in dezelfde positie staan als de tekens op het huis. De U-vormige gleuf in de poulie van de distributiepomp moet zich nu tegenover het gaatje van dezelfde diameter in het distributiehuis bevinden. Is deze positie eenmaal bereikt, dan wordt laatstgenoemde poelie geblokkeerd met een metaalboortje van 4,7 millimeter. Onder de motor is nu, na verwijdering van de beschermplug, in de hiervoor bestemde opening in het vliegwielhuis een gleufje direct naast de starterkrans zichtbaar. Na een gat geboord te hebben in het midden van de beschermdop van 9,5 millimeter en deze wederom in het controlegat geschroefd te hebben, kan het vliegwiel met een boortje van 9,5 millimeter op zijn plek gehouden worden. De spanner van de distributie V-snaar kan nu losgedraaid worden, de twee rollagers vervangen worden, evenals de V-snaar. Het spannen geschiedt met een momentsleutel die aangetrokken wordt tot 21,7 Nm. Het deksel kan terug gezet worden, net zoals de krukaspoulie, uiteraard met een druppeltje speciale lijm op de bout. Gelukkig hoeft deze klus maar eens in de 85.000 kilometer gedaan te worden.
  3. De oude waterpomp kan nu vervangen worden door het nieuwe exemplaar. De pakking kan van te voren met een beetje, gelijkmatig verdeelde, vloeibare pakking vastgeplakt worden. Het stukje radiatorslang dat de thermostaat met de pomp verbindt kan eveneens bevestigd worden.
  4. De bevestigingsplaat van de dynamo en de hydraulische pomp dient, altijd gezien vanaf de bestuurdersplaats van de wagen, aan de linkerkant van het motorblok vastgeschroefd worden, gevolgd door de dynamo, de pomp en de twee V-snaren.

De 200 Tdi motor kan nu in het motorcompartiment getakeld worden

De hoofdas van de versnellingsbak wijst enigszins naar boven, doordat het zwaartepunt zich onder de wagen bevindt. Dit fenomeen vergemakkelijkt het plaatsen van de motor. De hoofdas dient met enige voorzichtigheid in het centrale gat van de koppelingsplaat te glijden. Zit de motor eenmaal goed tegen het koppelingshuis aan, dan kunnen de bevestigingsbouten aangebracht worden. Nu kunt u de motor op de rubberen blokken van de motorophanging laten zakken en deze bevestigen. Op het motorblok bestaan meerdere mogelijkheden om motorsteunen te bevestigen. Correspondeert de positie van de steun niet met die van het rubberen blok, dan dient de eerstgenoemde op de juiste plek bevestigd te worden.

Het terugzetten van de bedrading en de radiatorslangen is niet moeilijk

De slangen naar de verwarming moeten echter verlengd worden met de metalen buizen van een 200 Tdi. Zoals reeds vermeld, dient de elektriciteitskabel tussen de accu en de startmotor verlengd te worden. Ook de slangen van de stuurbekrachtiging kunnen bevestigd worden, waarna de hydraulische olie aangevuld moet worden. De ontluchting via de daarvoor bestemde nippel op het stuurhuis geschiedt zodra de motor gestart kan worden. De koelvloeistof, om precies te zijn 11,1 liter, kan via het expansievat aangevuld worden. De slangen van de oliekoeling dienen niet vergeten te worden. Resteert nog het nieuwe oliefilter dat handvast gedraaid wordt en het afvullen met 6,85 liter motorolie van het type SAE 15W40. De accupolen kunnen weer bevestigd worden. Het brandstofsysteem dient ontlucht te worden met behulp van de opvoerpomp. Indien de lengte van de gaskabel niet precies correspondeert, dan kan deze met behulp van het zich bij de brandstofpomp bevindende afstelradertje geregeld worden.

De uitlaat vereist enig laswerk

Van de eerste uitlaatbocht na de turbo moet het zich onder de wagen bevindende uiteinde afgezaagd worden, om hierna vervangen te worden door het uiteinde en de bevestigingsring van de oude uitlaat. Het tweede oude uitlaatgedeelte moet ingekort te worden tot eenendertig centimeter, waarbij de flauwe S-bocht zich in het midden dient te bevinden. De bocht en het stukje pijp kunnen nu bevestigd worden.

Voor het luchtfilter is de beschikbare ruimte beperkt

Een alternatief is de bevestiging op het spatbord met een verhoogde luchtinlaat. Er komt op deze manier minder stof in het filter terecht, er kan door dieper water gereden worden en het onderhoud van het filter is sneller en eenvoudiger. Tussen de turbo en het filter is de buisdiameter 64 millimeter, de luchtinlaat heeft een diameter van 75 millimeter. Tot slot kan nu de motorkap teruggezet worden.

Een spannend moment is het starten van de motor

Door de directe inspuiting is voorgloeien gedurende de zomermaanden overbodig. Laat de motor tien minuten draaien om tijdens en hierna het motorblok en koelsysteem op eventuele lekkages te controleren. De stuurbekrachtiging kan tevens op dit moment ontlucht worden. Daarna kan de Land op de weg geprobeerd worden, sensatie gegarandeerd!
© 2010 - 2024 Emmy-wieten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Turbo's en superchargersTurbo’s en superchargers worden gebruikt lucht onder druk in de cilinders van een verbrandingsmotor te persen. Het voord…
Turbo Diesel chiptuningTurbo Diesel chiptuningTurbo Diesel chiptuning, uw auto meer vermogen geven zodat u meer trekkracht krijgt en hogere topsnelheid. Vooral een tu…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Voor vrouwen met een passie voor motoren en die op zoek zijn naar veel gezelligheid! Dan ben je op zoek naar de motor-ba…

Chiptuning en OBD tuning, wel of niet goed?Chiptuning, een term die vaak word gezien als iets wat alleen auto liefhebbers gebruiken. Toch kan het je de kosten flin…
Emmy-wieten (15 artikelen)
Gepubliceerd: 19-08-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.