InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De historie van Landwind

De historie van Landwind

De historie van Landwind Het Chinese Landwind vergaarde in één keer wereldfaam, maar niet op de manier die het merk had gehoopt. Landwind kwam in 2005 naar Europa en mocht op veel belangstelling rekenen. Een crashtest gooide roet in het eten maar in 2010 is Landwind terug.
Landwind is onderdeel van de Chinese producent Jiangling Motors Holding, en één van de Chinese merken die momenteel (2010) de Europese markt proberen te veroveren. In 2005 kwam Landwind naar Europa met de New Vision. Landwind Motor Corporation Europa haalde de auto met hoge verwachtingen naar ons continent. In Nederland mocht de auto rekenen op bijzonder veel belangstelling: het was immers een flinke, zij het gedateerde, SUV voor een spotprijs. Dat de Landwind New Vision niets meer was dan een licht verbouwde, nogal ouderwetse Opel Frontera deed het enthousiasme niet temperen. Een fullsize SUV voor zo’n lage prijs (rond de 10 mille): het leek te mooi om waar te zijn. En dat was het ook. Een standaard crashtest, verplicht voor Europese toelating, eindigde desastreus en toonde aan dat de Landwind New Hope bijzonder onveilig was. Landwind had al honderden orders voor de auto binnen en ook waren veel bedrijven geïnteresseerd in een dealerschap. De Chinezen vertrokken echter halsoverkop met het schaamrood op de kaken uit Europa.

In 2010 kwam Landwind terug op de Europese markt met de volledig nieuw ontwikkelde CV9. De CV9 is een ruime MPV voor de prijs van een compacte auto (nog geen 15.000 euro). Landwind benadrukt dat het een veilige, moderne auto is. De CV9 is voorzien van onder andere ABS met remkrachtverdeling, airconditioning en parkeersensoren en ook zal er naar verwachting in de toekomst een elektrische versie volgen.

Om ervoor te zorgen dat de CV9 niet opnieuw een modderfiguur slaat in Europa, is Landwind een partnerschap aangegaan met gerenommeerde namen als TUV Reinland, RDW en TNO Automotive terwijl het Italiaanse I.D.E.A. en het Duitse F.E.V. zorgden voor respectievelijk het design en de motor en transmissie van de auto. Of de CV9 de kwaliteiten in huis heeft om te kunnen overtuigen is anno 2010 nog niet duidelijk. De tijd zal het uitwijzen maar de moeilijkste taak van de CV9 zal zijn om de slechte reputatie van Landwind op te vijzelen.
© 2010 - 2017 Autorating, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Landwind Motor Corporation Europe Wikipedia

Reageer op het artikel "De historie van Landwind"

Infoteur: Autorating
Gepubliceerd: 30-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!