InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De historie van Lada

De historie van Lada

De historie van Lada Het Russische merk Lada kende met behulp van Fiat een redelijk voortvarende start. Lada heeft echter nooit vaste voet aan de grond in West-Europa kunnen krijgen maar de Russen zijn in het nieuwe millennium voorzichtig bezig aan een kleine comeback.

Ontstaan dankzij Fiat

Het Russische Lada is ontstaan met behulp van het Italiaanse Fiat. In een zoektocht naar meer productiecapaciteit wendde Fiat zich in 1966 tot de Russische overheid. Een jaar later verrees AvtoVAZ, een immense fabriek in de Russische plaats Toljatti (regio Samara) met een capaciteit van om en nabij de 180.000 werknemers en een productielijn die bij elkaar 145 meter lang is. In dat zelfde jaar, 1976, gaf Fiat de rechten van de 124, hun auto van het jaar, vrij voor de AvtoVAZ-fabriek. AvtoVAZ ging aan de slag met de Fiat 124 die flink aangepast diende te worden aan de barre Russische omstandigheden. Zo werden het remsysteem en het chassis verstevigd en werd de rijhoogte aangepast aan het Russische terrein. Vanwege de ijzig koude temperaturen werd gedurende de eerste periode de auto voorzien van een slinger om mee te starten indien de accu leeg was. Vanwege de extreme kou was er zelfs een hulpbrandstofpomp. Na een lange periode van aanpassen en testen werd in 1971 de op de Fiat 124 gebaseerde Lada 2101 gelanceerd. De 2101 beschikte naast de eerder genoemde aanpassingen ook nog eens over een nieuwe motor, een voor die tijd zeer modern exemplaar van Fiat afkomstig. De Italianen gebruikten hem zelf echter niet.

De Lada 2101 was een doorontwikkeling van de Fiat 124 / Bron: Georgi Varzonovtsev / Wikimedia CommonsDe Lada 2101 was een doorontwikkeling van de Fiat 124 / Bron: Georgi Varzonovtsev / Wikimedia Commons

Niva trekt de kar

Op basis van de 2101, waarvan de productie van 1970 tot 1988 liep, kwamen later ook nog de 2102 (stationwagon van 1971-1985), de 2103 (groter model van 1972-1983) en de 2106 (1975-1985). Het opmerkelijkste model in de jaren ’70 was echter de Niva, die in 1977 kwam en tot op de dag van vandaag (2010) nog wordt geproduceerd. De Niva is een hardcore terreinwagen: simpele techniek, een robuust ontwerp en vierwielaandrijving. De Niva werd populair dankzij zijn basic karakter en lage prijs. Zelfs in de 21e eeuw nog is de Niva gewild onder hen die voor een bescheiden budget een volwaardige terreinwagen willen rijden. Erg comfortabel of luxe is de Niva niet, maar hij heeft zich door de jaren heen bewezen als betrouwbaar werkpaard.

De solide Niva is ook in de 21e eeuw nog gewoon leverbaar. / Bron: Dave Messina / Wikimedia CommonsDe solide Niva is ook in de 21e eeuw nog gewoon leverbaar. / Bron: Dave Messina / Wikimedia Commons

Geen Europees succes

Eigenlijk mag tot nu toe (2010) de Niva worden beschouwd als het hoogtepunt van Lada, Europees gezien in ieder geval. Lada heeft namelijk nooit echt voet op Europese grond gekregen en gaandeweg daalde de reputatie van Lada aanzienlijk waardoor succes in Europa alleen maar moeilijker werd. Lada’s hoofdfocus was vooral de thuismarkt, waar het merk vooral bekend is onder de naam Zjigoeli. Het enige model dat in de jaren ’80 en ’90 nog een kleine rol van betekenis kon spelen was de Samara. Tegelijk zorgde die Samara voor een versterking van het imagoprobleem: vergeleken met de West-Europese concurrentie kwam de Samara niet al te best voor de dag. Vanaf eind jaren ’90 tot aan 2007 probeerde Lada het nog met de 110, 111 en 112, een aan elkaar verwante sedan, station en hatchback maar in Europa verkochten zijn amper.

Lada in de 21e eeuw

Lada heeft zich echter niet uit het veld laten slaan en het merk wil zich graag bewijzen in Europa. Een eerste aanzet hiertoe was de in 2002 tot stand gekomen joint venture met het Amerikaanse General Motors. Mede door de financiële crisis en de daaropvolgende problemen bij General Motors is dit echter nooit goed van de grond gekomen. Er zijn wel lichtpuntjes: zo presenteerde de Russen in 2004 de Revolution, een prototype racewagen en waren zij in het eerste decennium van de 21e eeuw ook even actief op het hoogste podium van de toerwagenracerij: het WTCC (World Touring Car Championship) met een Priora bestuurd door de Nederlander Jaap van Lagen. Die Priora en de Kalina zijn twee modellen die Lada de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd en waarop de hoop van het merk is gevestigd.

Met de Priora was Lada al actief in de mondiale racerij. / Bron: Sah68 / Wikimedia CommonsMet de Priora was Lada al actief in de mondiale racerij. / Bron: Sah68 / Wikimedia Commons

De Kalina is een compacte hatchback of sedan en de Priora is een sedan die een maatje groter is en op basis van zijn afmetingen aanschurkt tegen de middenklasse. Met deze auto’s wil Lada aantonen dat zij weldegelijk technisch goede, betrouwbare auto’s kunnen maken. Beide modellen zijn aantrekkelijk geprijsd maar kennen als nadelen dat de vormgeving een beetje achterhaald is en ook staan er in Europa nog geen solide dealernetwerken en wordt aan promotie amper iets gedaan. Het merk lijkt echter op de goede weg maar zal tijd nodig hebben om buiten Rusland voet aan de grond te krijgen. De tijd zal leren of dit gaat lukken. Wellicht dat de recente nauwe banden met Renault (2010) zullen helpen: in het seizoen 2010 sponsort Lada het formule 1 team van Renault en er gaan geruchten dat Renault Lada zal ondersteunen met het lanceren van enkele nieuwe modellen.

De Kalina is één van de twee nieuwe Lada's. Wat zal er nog meer volgen? / Bron: Lorentey (Karoly Lorentey) / Wikimedia CommonsDe Kalina is één van de twee nieuwe Lada's. Wat zal er nog meer volgen? / Bron: Lorentey (Karoly Lorentey) / Wikimedia Commons
© 2010 - 2017 Autorating, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lada, auto uit RuslandLada, auto uit RuslandDe Lada werd ooit door velen gekscherend vergeleken met een tank. Inmiddels is de auto uitgegroeid tot een auto met een…
Nieuwe auto's onder Eur. 10.000; een overzichtSinds de komst van de Euro lijkt alles duurder geworden. Dat geldt niet in de minste plaats voor onze "heilige koe": de…
WK voetbal 2018 RuslandWK voetbal 2018 RuslandWK voetbal 2018 Rusland. Het WK 2018 zal plaatsvinden in Rusland. Er zullen 32 landen meedoen met dit kampioenschap die…
Verkoopcijfers nieuwe auto's 2008; winst Dacia, verlies KiaHet jaar 2008 zit er weer op. En dus kan de balans voor de automobielverkoop worden opgemaakt. Het leek erop dat, ondank…
Goedkoop vliegen naar Rusland met OrenairGoedkoop vliegen naar Rusland met OrenairOrenair is een luchtvaartmaatschappij die vluchten aanbiedt naar diverse bestemmingen in Rusland en omringende landen. W…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De historie van Lada"

Infoteur: Autorating
Gepubliceerd: 22-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!