InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hoeveel motorrijtuigenbelasting moet ik betalen?

Hoeveel motorrijtuigenbelasting moet ik betalen?

Een auto bezitten en gebruiken kost u veel geld. Eén van de vaste lasten is de motorrijtuigenbelasting. De hoogte van het bedrag dat u maandelijks moet betalen verschilt per auto. Door de auto de deur uit te doen, bespaart u maandelijks honderden euro’s. De grootste kostenpost is het aanschaffen van de auto, maar helaas komen er ook nog andere hoge maandelijkse lasten bovenop. De onderhoudskosten verschillen sterk per auto, maar de meeste lasten zijn redelijk vast en stabiel. Om in de toekomst ook weer een auto te kunnen kopen, zou u maandelijks een bedrag moeten reserveren aan afschrijving. Per maand moet u in ieder geval betalen voor de autoverzekering en het motorrijtuigenbelasting. De uitgaven aan bijvoorbeeld benzine, lpg of diesel hangen af van hoe vaak u de auto gebruikt. Op de autoverzekering kunt u nog besparen door over te stappen naar een andere dekking of een andere verzekeraar, maar de hoogte van de motorrijtuigenbelasting staat vast.

Dit hangt af van een aantal factoren. De belasting is hoger voor zware auto’s in vergelijking met de lichtere auto’s (in kilo’s gerekend). De brandstoffen lpg en diesel zijn goedkoper in aanschaf, maar voor de auto’s die rijden op deze brandstoffen is de motorrijtuigenbelasting hoger. Tegenwoordig is de bijdrage aan de belastingen ook afhankelijk van de CO2-uitstoot. Voornamelijk autobezitters met kleine, lichte en nieuwere auto’s zijn gunstig uit. Deze hebben namelijk een laag CO2 uitstoot en ze zijn verhoudingsgewijs licht in kilogrammen.

Hoe weet ik hoeveel belasting ik moet gaan betalen?

Op de site van de Belastingdienst treft u een berekeningstool aan om exact te berekenen hoeveel u moet gaan betalen. Dit zijn zaken die u mee kunt nemen in de overweging welke auto u moet gaan kopen. Het is zelfs mogelijk dat u vrijstelling kunt krijgen.

Geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s

Voor sommige auto’s met een zeer lage uitstoot hoeft u geen belasting meer te betalen. Het gaat hierbij om benzine of lpg auto’s met een uitstoot van maximaal 110 gram per kilometer. De auto’s die op diesel rijden kunnen ook vrijgesteld worden. Hierbij is de bovengrens maximaal 95 gram per kilometer.

Beeindigen van de motorrijtuigenbelasting

Bij verkoop van uw auto, krijgt u een vrijwaringsbewijs van de nieuwe eigenaar. Indien de auto naar de sloop gaat krijgt u dit bewijs van de autosloper. Met een vrijwaringsbewijs kunt u aantonen dat de auto niet meer op uw naam staat. Andere bewijsmiddelen zijn niet rechtsgeldig. Aan de hand van dit bewijs kunt u de betaling van de motorrijtuigenbelasting stop zetten. Voor de verzekering is het ook noodzakelijk dat u beschikt over een dergelijk bewijs. De teveel betaalde belasting ontvangt u automatisch terug op uw bankrekening.

Wat zijn de vereisten om in aanmerking te komen voor vrijstelling?

Indien uw auto 25 jaar of ouder is, komt u in aanmerking voor de vrijstelling. De Belastingdienst is op de hoogte van welke voertuigen hiervoor in aanmerking komen. Toch kan het gebeuren dat u aangeslagen gaat worden voor motorrijtuigenbelasting. In dat geval kunt u contact opnemen met de Belastingdienst. U dient als bewijsvoering uw kentekenbewijs te overleggen. Daarnaast is het mogelijk om een invaliditeitsvrijstelling te krijgen. Hiervoor moet u invalide zijn en vóór 1 april 1918 geboren zijn. Er zijn nog een aantal vereisten voor deze vrijstelling, maar er zijn niet meer veel Nederlanders die nog gebruik kunnen maken van de regeling gezien de eis van de geboortedatum.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoeveel motorrijtuigenbelasting moet ik betalen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-05-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!