InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De historie van Hummer

De historie van Hummer

De historie van Hummer Het Amerikaanse HUMMER heeft van origine nooit tot doel gehad om passagiersvoertuigen te gaan bouwen maar door een speling van het lot groeide hun Humvee legervoertuig uit tot een consumentenversie, de H1, waarna diverse modellen volgden en HUMMER een begrip werd.

Militaire opdracht.

In 1979 werkte een bedrijf genaamd AM General aan een product met de interne naam M998. AM General dong mee naar een grote opdracht van het Amerikaanse leger voor het ontwerpen van een “High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle”, oftewel een HMMWV, in de volksmond “Humvee” genoemd. Twee jaar later bleek het ontwerp van AM General het winnende en mocht de fabrikant een prototype uitbrengen. In 1982 werd het prototype gedurende een half jaar getest en de wagen kon de opdrachtgever bekoren. AM General kreeg een opdracht ter waarde van 1.2 miljard dollar om 55.000 Humvees te produceren in vijf verschillende basismodellen met 15 verschillende configuraties. Later werd de productie nog eens opgeschroefd zodat het totale project uitkwam op 70.000 Humvees en een waarde van 1.6 miljard dollar.

Het binnenslepen van het project legde AM General geen windeieren: het bedrijf groeide uit zijn jas en was genoodzaakt om twee keer te verhuizen: in 1984 naar Livonia, Michigan en in 1986 naar South Bend, Indiana. De Humvee maakte indruk met zijn kracht, snelheid en wendbaarheid en dat was reden genoeg om het contract te verlengen: in 1989 mocht AM General nogmaals 30.000 Humvee’s gaan leveren wat opnieuw ruim een miljard dollar in het laatje bracht, zeker toen de opdracht uitgroeide naar bijna 50.000 exemplaren.

Productieversie

Midden jaren ’90 zou het succes van de Humvee zich continueren en orders bleven binnenkomen. Interesse in de Humvee bleef toenemen en het publiek toonde grote interesse in de auto. In 1992 drong het besef door bij AM General dat er kansen lagen om op basis van de Humvee een personenwagen te bouwen. Nog in dat zelfde jaar werd begonnen met de productie van de personenvariant van de Humvee. Hij werd op de markt gezet als “the world’s most serious 4x4”. De eerste geproduceerde Humvee voor persoonlijk gebruik werd gekocht door acteur Arnold Schwarzenegger, die al jaren fan was van het opmerkelijke legervoertuig.

De HUMMER H1, personenversie op basis van legervoertuig. / Bron: R. Engelhardt / Wikimedia CommonsDe HUMMER H1, personenversie op basis van legervoertuig. / Bron: R. Engelhardt / Wikimedia Commons

Populair onder consumenten.

De potentie van de Humvee bleef niet onopgemerkt. In 1999 klopte gigant General Motors aan de deur bij AM General en beide fabrikanten kwamen een strategische samenwerking overeen. De naam van de auto werd omgedoopt in HUMMER H1. Hoewel de HUMMER H1 een doorslaand succes was, bleek hij nog steeds veel te groot, lomp en duur voor het gros van de consumenten. Vandaar dat HUMMER werkte aan een kleiner model, de H2, dat in 2002 kwam.

De H2 was moderner en compacter dan de H1 en meer toegespitst op het rijden op de openbare weg, hoewel de auto nog steeds het beste tot zijn recht kwam in het terrein. De H2 bracht HUMMER naar een grote nieuwe kopersgroep en hij bracht het merk ook buiten de VS succes. De HUMMER H2 was in Nederland misschien wel de reden van de term “P.C. Hoofttractor”. Hoewel de auto significant kleiner was dan de H1 was het, zeker naar Europese begrippen, nog steeds een mastodont. De HUMMERs kregen te maken met veel maatschappelijke kritiek. Daarop besloot HUMMER nog een model onder de H2 te bouwen, de H3, liefkozend “baby HUMMER” genoemd. Ondanks zijn bijnaam blijft ook de H3 nog een forse auto. De H2 en H3 werden aan het begin van het afgelopen decennium lifestyle-iconen die in trek waren bij een grote doelgroep maar vaak verguisd werden door H1-eigenaren.

Anno 2010 is de toekomst van HUMMER onzeker. Door de economische crisis kwamen HUMMER en moederbedrijf General Motors in zwaar weer terecht. General Motors wilde HUMMER van de hand doen en vond in het Chinese Sichuan Tengzhong een nieuwe eigenaar. De deal ketste echter later af en dus is HUMMER op dit moment (2010) niet actief op de markt voor personenauto’s. De militaire Humvee wordt echter wel nog steeds geproduceerd.
© 2010 - 2017 Autorating, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De historie van Hummer"

Infoteur: Autorating
Gepubliceerd: 06-05-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!