InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Goedkoop autorijden - Klassiekers en youngtimers

Goedkoop autorijden - Klassiekers en youngtimers

Goedkoop autorijden - Klassiekers en youngtimers Een klassieker of youngtimer als auto voor het dagelijks vervoer! Nieuwe auto's met een lage bijtelling zijn populair en volop in het nieuws. Relatief nog goedkoper autorijden kan wellicht met een goed onderhouden youngtimer of klassieker! Tot 2012 betaalde je voor auto's van 25 jaar en ouder géén wegenbelasting/motorrijtuigenbelasting. Hierbij maakte het niet uit of je op benzine, gas of diesel reed. Vanaf 2014 geldt de volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting alleen nog voor motorrijtuigen met benzinemotor van 40 jaar en ouder. In de maanden december, januari en februari mag dan niet op de openbare weg gereden worden met deze voertuigen.

Huidige situatie motorrijtuigenbelasting/mrb

Personenauto's jonger dan 25 jaar

Bezit je een personenauto die jonger is dan 25 jaar, dan moet je vanaf het moment dat het kentekenbewijs van de personenauto op jouw naam is overgeschreven, wegenbelasting/motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt daarbij niet uit op welke brandstof je rijdt, of je met de auto gebruik maakt van de openbare weg, van privéterrein, of helemaal niet in de auto rijdt (schorsing van het kenteken uitgesloten). Het gaat om het bezit van de auto, niet om het gebruik hiervan.

Personenauto's ouder dan 25 jaar

Bezit en rijd je een motorrijtuig*/personenauto's met benzinemotor van 25 jaar of ouder, dan is deze auto deels vrijgesteld voor de wegenbelasting/motor-rijtuigenbelasting. Tot 2028 geldt voor deze categorie motorrijtuigen een overgangsregeling. De einddatum van de overgangsregeling is op 2028 bepaald omdat dan alle motorrijtuigen die voor vrijstelling in aanmerking komen 40 jaar of ouder zijn, gerekend vanaf 1987.

De gegevens van het voertuig moeten bij de belastingdienst wel bekend zijn om voor de (automatische) vrijstelling in aanmerking te komen. Zijn de gegevens bij de belastingdienst niet bekend, of kloppen deze niet, dan moet je zelf aan kunnen tonen dat de registratie van de klassieker vóór 1985 of uiterlijk 31 december 1987 heeft plaatsgevonden.

* Motorrijtuigen zijn: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen, uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig, dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders.

Bijtelling auto: de klassiekers of youngtimers

Voor de zakelijke rijder kan het al voordelig zijn een youngtimer van 15 jaar tot 25 jaar aan te schaffen. De bijtelling voor deze 'auto van de zaak' is weliswaar verhoogd tot 35%, maar de fiscale bijtelling hoeft slechts betaald te worden over de dagwaarde van de auto en niet over de nieuwwaarde/catalogusprijs die op het moment van de eerste aankoop gold. Deze maatregel geeft voor de bezitter van een youngtimer al snel een voordeel van enkele honderden euro's per maand.

Verzekering van de klassieker of youngtimer

Wam (Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen)

De WA-verzekering vergoedt de schade die met jouw auto aan anderen is toegebracht. Als ‘houder’ van een motorrijtuig ben je wettelijk verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
De Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam) verplicht iedereen die een motorrijtuig bezit, een Wam-verzekering af te sluiten. Deze wet regelt ook aan welke minimumeisen de verzekering moet voldoen.

De premie is onder meer afhankelijk van leeftijd, soort en type auto, het aantal kilometers dat je per jaar rijdt, het soort gebruik, de catalogus- of taxatiewaarde, maar vaak ook van de regio waarin je woont etc. Ook is de dekking uiteraard van invloed. Denk aan WA, Wa-plus, Wa-Casco (all-risk). Bij het verzekeren van een youngtimer of klassieker is het raadzaam contact op te nemen met je verzekeringsadviseur om je persoonlijke wensen te bespreken.

Voorbeeld van een aanbieder van autoverzekeringen op de markt

  • De Premium klassiekerverzekeringen zijn ingedeeld in drie categorieën. 7500 km per jaar:
  • Young one’s: klassiekers van 10 tot 20 jaar oud. WA € 200 per jaar
  • Classic one’s: klassiekers van 20 tot 30 jaar oud. WA € 95 per jaar
  • Veterans: klassiekers van 30 jaar of ouder. WA € 85 per jaar

Een kleine greep uit het aanbod Klassiekers van 25 jaar en ouder

Raadpleeg voor actuele verkoopprijzen één van de auto-sites.

Merk en typeBouwjaar KilometerstandVraagprijs €
Audi 80 1.6 GLS198049.3603.250
Renault 30TX198248.0003.250
Mercedes 300D1979205.0003.850
BMW 5 E281985197.0003.950
Saab 900 2.01983208.0343.950

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelastingEr is de laatste twee jaar veel gesproken over de komende veranderingen per 1 januari 2012 betreffende de vrijstelling M…
Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014Klassiekers en Oldtimers Wegenbelasting vanaf 2014Overgangsregeling wegenbelasting Oldtimers, Klassiekers en Young-timers vanaf 2014. De overheid ontziet in de toekomst a…
Belasting op zuinige auto's 2012 & 2013Eigenaren van zuinige auto’s genieten een behoorlijk belastingvoordeel. Hoeveel is de BPM en motorrijtuigenbelasting voo…
Nieuwe regels voor bijtelling (lease)auto van de zaak: 2016De regels voor de bijtelling van (lease)auto's van de zaak worden in 2016 weer veranderd. In de loop der jaren zijn de r…
Reiskosten; langer rijden in een zuinige auto loontDe regels rondom de auto van de zaak gaan veranderen. De CO2-grenzen worden aangescherpt. Bent u nu al in het bezit van…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • Div. bronnen internet

Reageer op het artikel "Goedkoop autorijden - Klassiekers en youngtimers"

Reacties

Chris, 04-04-2012 08:53 #5
Je rijdt niet alleen oud omdat de kosten laag zijn maar ook voor de emotie die een smart diesel echt niet weet op te wekken. Ik rijd een kadett van 1978… heerlijk alleen het starten geeft me al kriebels.

Joop, 12-06-2011 23:03 #4
Nou ik weet niet maar goedkoper rijden kan niet, ik heb een bmw 3 serie uit 85 deze auto kost 60 euro per jaar verzekering en 50 euro apk laatste 2 jaar geen extra kosten buiten de apk dat is gewoon goedkoper dan een scooter aan vaste kosten. Verder zijn alle onderdelen te krijgen en tot 50 procent goedkoper dan elke nieuwe auto dat begint al bij de olie 10 w 40 tov 5w30. Als daglijkse auto hebben we een tiguan een golf diesel en een caddy maar een beurtie van de caddy is al 400 euro, een beurt voor de bmw is 100 euro. Een oldtimer kan heel goedkoop zijn als je een betrouwbaar type neemt en niet een te oude neemt een auto uit de jaren 80 zijn heel betrouwbaar ik denk dat de top in betrouwbaarheid rond 2000 door alle electronica krijgen we nu weer meer storingen in de autos. Ik doe het onderhoud aan de auto zelf dat is heel goed te doen want de techniek is simpel en je kunt overal bij, als je overal voor naar de garage moet dan wordt het een stuk minder intressant, je moet een oldtimer gebruiken als 2e auto en geen 40000 km per jaar met zon ding gaan rijden dan wordt het heel duur, maar als vervanger voor de smart of een kleine suzuki waarmee je 5000 km per jaar rijdt is een goede oldtimer veel goedkoper het begint al bij de aanschaf bwm 3000 euro suzuki 8000 euro

Pijl, 31-05-2011 20:37 #3
Correctie: Automobielen met een "eerste in verkeersname" van voor 1 januari 1987 zijn, of worden, nog houderschapsbelastingvrij. Er zijn overigens genoeg zeer goede Oldtimers te koop van bijvoorbeeld Mercedes (MB 190, S klasse), Volvo (244 en 740) en BMW (3, 5, 6 en 7 serie) Wanneer je een echt goed exemplaar koopt zul je daar zeer lang plezier van hebben. Deze oldtimers zijn zeer goedkoop te verzekeren en kennen nagenoeg geen afschrijving.

Dagani, 06-04-2010 17:52 #2
En wat dacht je van… de onderdelen voorziening… Veel fabrikanten stoppen na 10 jaar. dus staat je auto steeds weer een maandje of wat stil. wachtend op een onderdeel… moet je wel even iets anders verzinnen… kost een hoop geld.

En wat dacht je van… de zgn merkspecialisten. die weten wel de hoofdprijs te vragen voor een reparatie.

En wat dacht je van een Smart CDI, verbruik 1 op 30 op diesel… En Nul Euro wegenbelasting. en 't staat ook nog eens beter als met zo'n oude bak rondkachelen. (opmerking niet van toepassing voor mooie en glanzende, in topstaat verkerende youngtimers c.q. klassiekers. Maar helaas. je ziet de laatste tijd steeds vaker van die oude rammmelbakken of erger nog matzwart gespoten pooierbakken uit de "80-er jaren" rondkachelen. En dat is toch wel een aanfluiting… of armoedig eigenlijk.Ja toch…

E. J. Noordzij, 29-01-2010 09:44 #1
Dat klopt natuurlijk wel, maar het hogere benzineverbruik, onderhoudskosten en kans op dure roestschade kan het goedkope rijden toch duur worden. Ik heb het meegemaakt met een opel ascona uit 1980. Reactie infoteur, 29-01-2010
Beste,

Dat is inderdaad een gevaar dat kan bestaan. Het blijft altijd een afweging. Kennis van zaken bij aanschaf en/of een keuring is dan ook aan te raden. Kost wellicht wat meer, maar voorkomt veer narigheid op termijn. Daarentegen is de afschrijving minimaal. Vaak is het rijden in een klassieker eerder een emotionele, dan een rationele beslissing.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Afschrijving Automodellen
Reacties: 5
Schrijf mee!