InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Belastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelasting

Belastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelasting

Belastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelasting Het is bij velen bekend dat je wanneer je een klassieke auto c.q. oldtimer hebt, je geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen. Door de belastingdienst wordt een auto namelijk vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting wanneer deze 25 jaar oud is. Meer over deze regeling nu en de mogelijke veranderingen in de toekomst, kun je lezen in dit artikel.

Oude personenauto of klassieker?

De belastingdienst spreekt dus van personenauto’s die ouder dan 25 jaar zijn en maakt geen gebruik van de subjectievere term klassieker, klassieke auto of oldtimer. Dit betekent dat het lucratief kan zijn om in een willekeurige in goede staat verkerende oude personenauto, dus ouder dan 25 jaar, te rijden. Het hoeft dus absoluut geen klassieke auto in de context zoals velen dit ervaren, te betreffen!
  • De benadering van de belastingdienst is dus anders dan die van vele verzekeraars die speciale oldtimerverzekeringen aanbieden. Iedere verzekeraar hanteert zijn eigen leeftijdsgrens, variërend van minimaal 12 tot minimaal 25 jaar oud. Daarnaast worden er om in aanmerking te komen voor een klassiekerverzekering, ook additionele eisen gesteld inzake onder meer het maximale jaarkilometrage en het verplicht in bezit moeten hebben van een andere auto voor dagelijks gebruik. Hierover kun je meer lezen in dit artikel over klassiekerverzekeringen. In een aantal gevallen heeft een klassiekerverzekering dan ook meer de schijn van een wat goedkopere verzekering voor een tweede auto die weinig wordt gebruikt.
  • Wanneer er uitgegaan wordt van wat oldtimerverenigingen als een oldtimer beschouwen, dan kan geconstateerd worden dat er normaliter een minimale leeftijd geldt, maar dat er ook eisen kunnen gelden op het gebied van merk en type auto,het gebruik van de auto en de staat waarin een auto verkeert.

Huidige regeling betreffende belastingvrij rijden

In de volksmond wordt er meestal gesproken van belastingvrij rijden of het niet betalen van wegenbelasting, in plaats van de meer officiële term ‘vrijstelling van motorrijtuigenbelasting’. Wanneer je dus een auto op naam hebt die minimaal 25 jaar oud is op basis van de eerste toelating, dan betaal je dus geen motorrijtuigenbelasting meer. Dit proces vindt automatisch plaats, want zodra je auto de leeftijd van 25 jaar heeft, dan val je automatisch onder de regeling van vrijstelling van wegenbelasting. Gebeurt dit niet automatisch, dan kun je de vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst.

Steeds meer auto’s van 25 jaar of ouder op de weg!

Vanwege het feit dat er steeds meer auto’s van 25 jaar en ouder op reguliere basis van de weg gebruik blijven maken, hetgeen een gevolg is van de betere techniek en betere carrosserie van personenauto’s, loopt de belastingdienst natuurlijk heel wat inkomsten mis. Daarom komt er per 1 januari 2012 een nieuwe regeling.

De nieuwe regeling betreffende vrijstelling motorrijtuigenbelasting vanaf 2012

Op 31 december 2011 worden de auto’s die volgens de eerste toelating 25 jaar worden, voor het laatst belastingvrij. Na die datum wordt de oude regeling bevroren.
  • Auto’s die 25 jaar of ouder zijn op de datum 31 december 2011, blijven dus gebruik maken van het voordeel van de oude regeling en zijn dus ook daarna vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
  • Auto’s met een eerste datum toelating vanaf 1 januari 1987, worden niet meer belastingvrij.

Kopen en/of invoeren van een auto van minimaal 25 jaar oud onder de nieuwe regeling

Heb je op 1 januari 2012 geen personenauto van 25 jaar of ouder en wil je toch belastingvrij rijden? Uiteraard kun je dan een occasion kopen van die leeftijd, waardoor jij ook zonder motorrijtuigenbelasting te betalen kunt rijden.Meer hierover kun je lezen in dit artikel over het kopen van een belastingvrije auto. Wanneer je een auto uit het buitenland invoert met een eerste toelating van voor 1 januari 1987, zal deze auto hetzelfde behandeld worden als de al in Nederland aan het verkeer deelnemende auto’s van voor 1 januari 1987.

Wat gebeurt er bij de invoering van de kilometerheffing

Voor zover nu bekend is worden personenauto’s die onder de huidige regeling vallen, die geldt tot en met 31 december 2011, ook vrijgesteld van de nog in te voeren nieuwe kilometerheffing regeling. Het blijft financieel dus aantrekkelijk om in een personenauto van ouder dan 25 jaar te rijden, zolang deze maar een datum eerste toelating heeft van voor 1 januari 1987.

Lees verder

© 2009 - 2014 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting 2014 oldtimer omhoogWegenbelasting 2014 oldtimer omhoogWegenbelasting 2014? Vanaf 2014 is belastingvrij autorijden alleen weggelegd voor een oldtimer die veertig jaar of ouder…
Nieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelastingNieuwe regeling vrijstelling motorrijtuigenbelastingEr is de laatste twee jaar veel gesproken over de komende veranderingen per 1 januari 2012 betreffende de vrijstelling M…
Wanneer is een auto een oldtimer en vrij van wegenbelasting?Wanneer is een auto een oldtimer en vrij van wegenbelasting?Iedere weggebruiker moet wegenbelastingen betalen om met de auto die men bezit op de openbare weg te mogen rijden. Oldti…
Wegenbelasting 2014Wegenbelasting 2014Hoeveel wegenbelasting 2013 en wegenbelasting 2014 betaalt u, krijgt u korting? Wat zijn de tarieven voor de motorrijtui…
Auto Klassiekers Youngtimers Goedkoop AutorijdenAuto Klassiekers Youngtimers Goedkoop AutorijdenAuto: Klassiekers en Youngtimers. Relatief goedkoop Autorijden! Nieuwe auto's met een 0 of 14% bijtelling zijn populair…

Reageer op het artikel "Belastingvrij rijden; vrijstelling motorrijtuigenbelasting"

Reacties

Paul van der Burg, 31-10-2013 16:50 #49
Wat betekent dat voor de fiscale bijtelling als ik, als zelfstandige, brandstof declareer voor de omzetbelasting?

Max, 12-09-2013 15:02 #48
Hoezo geen belasting betalen voor mijn oldtimer? Als ik tank met mijn zogenaamde belastingvrije oldtimer betaal ik toch al belasting! Immers van 1 liter benzine of diesel die ik tank gaat ongeveer 70% naar de staatskas!

Robert, 19-04-2013 11:16 #47
Nee hoor het is goed zo, auto, s van voor 1987 belastingvrij is de komende 10/15(20)jr
nog lekker mee te rijden, en nou en het zijn toch ook oude auto, s die het kilometerverschil niet meer maken.
Beter was het zo gebleven of naar een 30jr grens maar ja kan niet altijd alles hebben.

P. van Wieren, 08-12-2012 20:57 #46
Als ze het belastingvrij rijden van auto, s van 25 jaar of ouder gaan veranderen moeten ze de mensen die zo, n auto op naam hebben er vrij van laten omdat hij is aangeschaft onder de oude regels, en dus ook duur betaald is.Deze mensen hebben met de oude regels een auto aangeschaft voor dezelfde prijs als een jongere auto, en als dit doorgaat (afschaffing belastingvrij) zijn deze oude auto, s op slag niks meer waard zijn deze mensen de dupe van hun eigen regering die zulke dwaze besluiten neemt.

Marcel van der Aar, 30-11-2012 09:39 #45
Hoi wie weet nu echt wat er gaat gebeuren met belastingvrije oldtimers. Moet er belasting betaald gaan worden voor auto's van 25 jaar en ouder? Mvg. Marcel

Klaas, 20-11-2012 22:55 #44
Iedereen die op een openbare weg rijdt moet wegenbelasting betalen. Hier staan ook een paar Amerikaanse wagens, twee parkeer plaatsen en geen wegenbelastingbetalen, maar wel twee plaatsen pakken. Terugsturen die wagens en anders betalen. Ik vind wel als er een auto in Nederland 25 jaar belasting heeft betaald die mag van mij belastingvrij zijn maar anders kom zeg. Als ik 60 ben moet ik ook belasting betalen, net zoveel als iemand die 30 is met hetzelfde inkomen.

Hendrik, 03-11-2012 12:23 #43
Ze proberen nu weer een andere weg te vinden om de tekorten aan geld weg te werken en de smoes dat een oldtimer meer milieu vervuilend is als een nieuw exemplaar dat zal dan misschien wel zo zijn er rijden er ook maar een fractie van ten opzichte van nieuwe.Mijn voorstel is dat wat nu belasting vrij is blijft dat ook. En er is geld genoeg te halen bij de weg geen waarschuwingen meer geven maar beboeten, ook als je drie keer achter elkaar door rood rijd, en er dan van één maar een boete krijgt. En dan de tarieven omhoog eigen schuld dikke bult.

Mike, 30-08-2012 21:21 #42
Ik heb een opel kadett van 87. Ik heb verschillende verhalen gehoord, maar wordt die nou oldtimer of niet?

Snap er niks meer van. Reactie infoteur, 05-09-2012
Http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/87105-nieuwe-regeling-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting.html

per 1 januari 2013 wordt de auto belastingvrij voor het benzinegedeelte van dete betalen wegenbelasting. Is het een benzine-auto dan dus geheel belastingvrij, is hij op gas of diesel, dan alleen belastingvrij voor het benzinegedeelte.

L. van Thillo, 14-06-2012 18:09 #41
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting is dat ook van toepassing op een vrachtwagen die ouder is dan 25 jaar?

Lammert, 28-03-2012 13:31 #40
Hallo, ik lees nu een heel stuk hier maar ik weet nu nog niet tot wanneer de auto belasting vrij is? 25 jaar en ouder? of vanaf 1987 niet meer belastingvrij? kan hier iemand er een antwoord op geven? Reactie infoteur, 30-03-2012
Hier vind je de definitieve nieuwe regeling: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/87105-nieuwe-regeling-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting.html

groetjes

A. Kocyatagi, 06-03-2012 19:58 #39
Hoi, ik heb een MB gekocht op 28-02-2012. Hij is van September 1985 aldus 26 jaar oud, ik ben er een liefhebber van maar geldt het ook voor mij dat belastingvrij rijden of niet, kan iemand mij daarover informeren.Alvast bedankt. Reactie infoteur, 07-03-2012
Hoi, als het goed is dan krijg je vanzelf bericht dat deze auto gewoon belastingvrij is.

groetjes,
Annikaatje

J. Struyk, 22-02-2012 00:01 #38
Hallo wij hebben een oude mercedes, die hebben we al bijna tien jaar op ons naam staan. Onze mercedes is volgend jaar 25 jaar oude. Mijn vraag is als je een auto zolang al heb en hij is 25 jaar komen wij dan ook nog inaanmerking voor belasting vrij rijden of moeten we gewoon belasting betalen. Omdat wij hem al zo lang hebben en nog lang willen houden. Reactie infoteur, 22-02-2012
Wat gebeurt er met auto’s die de komende jaren 25 jaar of ouder worden
Voor de auto’s die de komende jaren 25 jaar of ouder worden, gaat er een overgangsregeling gelden en wel als volgt:

Datum eerste toelating 1987 betekent vrijstelling MRB vanaf 1 januari 2013.
Datum eerste toelating 1991 en verder betekent vrijstelling MRB vanaf 1 januari 2021 en verder

Rob Mellaart, 13-02-2012 08:59 #37
Ik heb een belastingvrije auto van 1985. Deze wil ik op LPG laten lopen. Zijn er dan andere belasting (accijns?) kosten die ik na in inbouw moet betalen? Reactie infoteur, 13-02-2012
Wanneer deze auto nu al belastingvrij is, dan zal hij conform de nieuwe wetgeving gewoon geheel belastingvrij blijven.

Peter Ten Have, 08-01-2012 10:15 #36
Het is het zelfde als wanneer je een 'nieuwe auto' koopt van een handelaar, er geen motorrijtuigen-belasting in zit maar wanneer je dezelfde auto van een particulier koopt, koop je 'm met zoveel maanden motorrijtuigen-belasting. Regelingen worden steeds complexer!

Freerk, 18-12-2011 12:02 #35
Wij als echte auto liefhebbers die de auto al lang hebben meer dan 8 jaar zo als ik altijd netjes belasting betaald worden hier van de duppe ze moeten meer nadenken over de inport van auto s ik heb een 87 mercedes word niet meer belastingvrij (een orgineele nederlandse auto ) maar ze worden met bossen vol overde grens gehaald van uit polen en duitsland enz die van 86 zijn.is dat in mijn ogen nog al oneerlijk tegen de echte auto liefhebbers

wat ik zou doen als ik in de tweedekamer er zat
inport autos oke maar dan wel ff 25 jaar belasting betalen.
orginele nederlandse auto en de autos die al belasting vrij zijn belastingvrij laten blijven

Trudie Kramer, 19-11-2011 14:47 #34
Nu rijdt het Rode Kruis wel belastingvrij en wij als EHBO-vereniging doen precies hetzelfde.
Bij wie in Den Haag moet ik zijn om deze zaak een bespreekbaar te maken?
Onze hele samenleving draait op de inzet van vrijwilligers als de onze, maar daar lijkt de overheid zich geen moer van aan te trekken. kwalijke zaak.
Belastingdienst bedankt!

Menny, 18-11-2011 20:58 #33
"Auto’s met een eerste datum toelating vanaf 1 januari 1987, worden niet meer belastingvrij".
Klopt dus NIET!.
Hieronder meer!.
"Overgangsregeling: Inmiddels er er ook een overgangsregeling bepaald. Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is".

Audi80, 15-11-2011 10:51 #32
Wat is er waar van het gerucht dat als je nu in het bezit bent van een auto van 25 jaar deze belastingvrij blijft, maar als je in 2012 een auto koopt van 25 jaar of ouder deze niet belastingvrij is. Je zou dus voor 2012 eigenaar moeten zijn van een belastingvrije auto!

Jeep Cherokee, 12-11-2011 15:16 #31
Weet iemand wat er waar is van de nieuwe geruchten? Het schijnt dat er weer een nieuwe wet aankomt die zegt dat je auto voortaan maar 20 jaar oud mag zijn om belastingvrij te zijn.
Het wordt dus opgeschroefd van 1986 naar 1991. Iemand iets van gehoord?

Driver, 10-11-2011 22:18 #30
Momenteel worden er op grote schaal sloopauto's uit o.a. duitsland/polen ingevoerd, alleen voor de oude (1986 en ouder) kentekenpapieren (EU auto's hoeven niet gekeurd, de papieren worden zo overschreven naar een NL kenteken). Vooral handig als je bijvoorbeeld een MB300diesel uit 1988 hebt. Die verdriebubbeld dan meteen in waarde als je hem omkat. De RDW medewerkers zijn hiervan op de hoogte maar willen of kunnen hier niets tegen ondernemen. De douane die hier toezicht op zou moeten houden doet ook niks. Werkt bovendien concurrentievervalsend voor wie wel te goeder trouw is.

Johan, 06-10-2011 23:21 #29
Ach de meeste rekenen zich rijk met een "oldtimer" op LPG, vaak is het een grote mercedes (S-Klasse) die 1:6 loopt, terwijl een moderne middenklasser 1:9 of 1:10 loopt op LPG, bij 30000 km/ jaar heb je je HSB al weer aan brandstof uit gegeven. Reactie infoteur, 07-10-2011
Dat komt ook voor, maar juist door vrijstelling motorrijtuigenbelasting kun je dan onder de streep voor hetzelfde bedrag autorijden in een old beauty in plaats van in een nieuwe massabolide.

Wouter, 03-10-2011 16:34 #28
Ik heb van RDW een verklaring ontvangen dat er voor mijn motorfiets op 3 oktober 1986
(Vandaag 25 jaar oud) een kenteken is aan gevraagd. Echter is de de motor op 7-2-1987 voor de 1e keer tenaam gesteld. Wat zijn mij kansen als ik vrijstelling aan vraag met bewijsstuk van RDW? Wie wil of kan mij helpen?
wkt6@hotmail.com

M. Borst, 03-10-2011 12:38 #27
Hallo hoe zit het dan met een auto die in september 1986 uit de fabriek is gekomen op 30 december 1986 het kenteken van is afgegeven en pas 21 januari 1987 op naam is gezet? Nu is deze auto belastingvrij. kan de belastingdienst nu per 01-01-2012 weer belasting gaan heffen? Of blijft deze auto nu toch belastingvrij?

Geurts, 18-09-2011 20:31 #26
Bij deze de verlossing uit de miljoenen noto van 2012.
Citeer: Regeling Vrijstelling motorrijtuigen van 25 jaar of ouder
Beschrijving: Voor motorrijtuigen van 25 jaar en ouder wordt vrijstelling van motorrijtuigenbelasting verleend. Als gevolg van de motie Cramer geldt deze vrijstelling niet meer voor auto’s die na 1 januari 2012 ouder worden dan 25 jaar. Doelstelling: Samenhangend met ingevoerde houderschapsstelsel.
Ministerie: FIN
Evaluatie: Het beperkte en ondergeschikte gebruik van de weg in de MRB, 2007, Kamerstuk 30 800 IXB, nr. 17 en 39.

Aaapie, 20-08-2011 03:17 #25
Verkoop die nachtmerrie van 1986 en koop een dagmerrie van 1982 of 84 dan ben je van gezeik af. en rijden maar toch het geld wat je aan wegenbelasting uitgeeft kan je lekker in je motor laten branden.extra km mooi meegenomen in deze crisis met een oldtimer heb ook een merrie van 1982 vol opties dieseltje 300SD

Andre, 09-08-2011 19:17 #24
Een belachelijke regeling, een auto die 25 jaar in Nederland rijd en al die jaren aan de Nederlandse staat belasting heeft betaald wordt geen oldtimer, terwijl een afgetrapte Mercedes die jaren in een ander land gereden heeft wel een oldtimer wordt. Er is nooit geen cent belasting betaald aan de staat, … en toch vrij rijden! Ik heb een Nederlandse Jeep Cherokee uit 1990, die goed onderhouden is en in goede conditie verkeerd, maar dit wordt geen oldtimer meer, … ook niet als er 25 jaar voor betaald is… een ander koopt een in slechte staat verkerende auto die rookt en stinkt en kan hier als oldtimer zonder wegenbelasting gaan rijden.

Rijder, 03-07-2011 20:15 #23
De belastingdienst blijkt nu brieven te sturen dat volgens de huidige wetgeving de auto wegenbelastingvrij wordt aan de hand van het bouwjaar. Maar dat na 01-01-2012 alleen nog gekeken wordt naar de toelating deel 1. Dat betekend dat de auto op die datum weer belastingplichtig wordt, het zou wel raar zijn dat de belastingdienst verschillende regeltjes gebruikt. Ik heb het zo wel zwart op wit staan op papier, weer betalen vanaf 2012. De wet en regels zijn toch voor iedereen hetzelfde?

Patrick, 03-07-2011 13:57 #22
Ik heb een BMW met productiedatum 12-12-1986 en eerste toelating van 1-3-1987. Van de persoon waar ik hem van heb gekocht, heb ik een mail gekregen waarin hij heeft laten zien hoe hij een andere auto, met productiedatum 19-12-1986 belasting vrij heeft gekregen. Die aanvraag is gedaan in januari van dit jaar. Ik heb een week geleden hetzelfde proces doorlopen, echter is het mij dus niet gelukt. Kan ik mij niet beroepen op het gelijkheidsbeginsel?

Rijder, 30-06-2011 16:12 #21
Beste Roel,

Helaas blijft jou auto belastingplichtig… ik heb ook een hobby auto waar ik niet meer dan een 3 duizend per jaar mee rijdt.

Ik mag net zoals jij de volledige wb blijven betalen bouwjaar is 86, kenteken is 87.

Een hoge km kostprijs zo!

Toch lullig dat er nog steeds veel auto's van 86 en ouder worden geimporteerd op lpg worden gezet en zo 20 - 30 duizend per jaar mee wordt gereden. Dit puur voor het goedkope en geen prive km's te hebben voor je leaseauto.

De echte liefhebbers hebben zo het nakijken gekregen door deze fijne regeling en worden zeer onterecht gepakt.

Roel, 29-06-2011 20:09 #20
Ik heb dus mijn vin nummer nagetrokken, maar hoe zit het nou precies? mijn golf cabrio is dus in 1986 gemaakt, maar pas in april 87 voor het eerst toegelaten op de weg. moet ik nu een bewijs opvragen dat hij voor 87 is gemaakt om hem nog belastingvrij te krijgen? want ik hoor van alles om mij heen, maar begrijp er eigenlijk niet veel meer van nu al die verschillende verhalen. Reactie infoteur, 30-06-2011
Voor zover ik weet geldt de datum eerste toelating op de weg, dus dan wordt jouw auto niet belastingvrij, helaas. groetjes

Pero, 19-06-2011 21:07 #19
Dit is gewoon uitmelken van de bevolking. De wegenbelasting wordt jaar in jaar uit duurder. Je betaalt jarenlang duizenden euro's omdat je een auto rijdt naast de belasting die wordt geheven op je salaris en de kosten van autorijden. In de loop der tijd heb ik dus nog een auto van dat geld kunnen kopen, maar jah we zullen ooit belastingvrij rijden… Dan komt er een slimme politicus die de prijs niet direct duurder gaat maken, maar wel de welverdiende wegenbelastingvrije periode in de prullebak doen. Wat komt er morgen?

Driver, 05-06-2011 12:00 #18
Lekker, een ouwe chassis nemen van 1986 en daar een hagel nieuwe auto op zetten, en karren maar. Deze mensen verpesten het voor de groene rijder en de echte oldtimers, De minister kan aan deze lucratieve handel een einde maken door gewoon bij de APK de standaard eisen van het bouwjaar aan te houden, is de auto dermate verbouwd dan verliezen de bezitters hun belastingvrije ritjes. Tenslotte zijn er genoeg mensen die wel met een oude auto rijden, in originele staat, wat een hoop kosten met zich meebrengt, en niet in een Mercedes diesel chassis alleen voor het bouwjaar…

Dat zijn wel de mensen die het voor ons verpesten. Rijden met de nieuwste snufjes, een oude motor en onderstel, en lachen de echte oldtimer liefhebber gewoon uit. Zij doen het voor het geld, niet voor de liefde van de auto. En wat mij betreft telt dit ook voor ingevoerde auto's, zodra er gesleuteld gaat worden en er een moderne auto op het onderstel komt te staan, geen plaatwerk, of zuinige/milieuvrije motor, maar gewoon een nieuwe auto, dan maar lekker wel belasting betalen.

Zo kan de liefhebber wel zijn/haar oude trots belastingvrij blijven rijden, de regels voor ombouw moeten gewoon scherper, een jonger model op een oud onderstel, met alle moderne voordelen wat niets met milieu van doen heeft, gewoon lekker belasting betalen!

Diegene die echt een oudje rijden, een jongere motor op de kop tikken bij gebrek aan anders, (milieuvriendelijker?) en de auto verder zoveel mogelijk in originele staat houden, die wel gewoon belastingvrij laten rijden. Die verdienen het ook. Zoals gemeld, het gaat om de kosten van onderhoud.

Rijder, 30-05-2011 16:16 #17
Gelezen op een forum;

Helaas helaas jongens, …

Ik heb net een tijd met een zeer vriendelijke mevrouw van de belastingdienst aan de telefoon gehangen, auto’s die van het bouwjaar 1986 zijn worden niet belastingvrij.

Ik heb ze gewezen op artikel 12 en daar was ze van op de hoogte. Ze vertelde dat dit artikel nog rechtsgeldig is maar tot op het moment dat de veranderde wegenbelastingsregel in 2012 in gaat.

Vanaf die datum gaat de belastingsdienst i.c.m. de nieuwe regel uit van de RDW kenteken gegevens en geld het bouwjaar niet meer.

Dit betekend in het kort dat we nu vrijstelling krijgen op basis van artikel 12 maar vanaf 01-01-2012 wordt de auto weer automatisch wegenbelastingplichtig.

Ik heb dus een halfjaar vrijstelling te pakken meer niet.

T. Kokkelkoren, 01-05-2011 12:58 #16
Ik heb een 2e huis in Turkije en heb om die reden ook een auto in Turkije gekocht. Ik ben voornemens een paar weken met de auto naar Nederland te komen en dan weer terug naar Turkije te rijden. Voor welke periode kan dat en wat zijn de belasting consequenties.

Mart4you, 24-04-2011 10:31 #15
Ik blijf het zuur vinden dat mijn Mini cabrio van 03/88 en reeds in mijn bezit sinds 1995 niet wegenbelasting vrij zal worden. En dat terwijl, als stimulering, alle " groene " auto's wel wegenbelasting vrij mogen rond rijden. En dan te bedenken dat mijn mini een vele malen minder grote footprint als de huidige auto's op deze aarde achterlaat.

E. M., 05-04-2011 13:56 #14
Ik heb sinds kort een W124 gekocht in Duitsland met op papieren de datum eerste toelating van 3-3-1987 maar productiejaar is van 1986. Pas later kwam ik erachter dat deze auto volgens de RDW gehanteerde regels gewoon wordt geregistreerd als bouwjaar van 1987 en niet in aanmerking komt voor vrijstelling van wegenbelasting.
Nu heb ik bij de wegenbelasting geinformeerd en te horen gekregen dat hun de bouwjaar hanteren die ze doorkrijgen van de RDW, maar indien je niet mee eens bent en het kunt aantonen dat de auto ouder is vrijstelling van wegenbelasting kunt aanvragen.
Of dit allemaal lukt weet ik nog niet maar hun opgestelde regels klopen niet helemaal met veel gezeur en geklaag zal het misschien nog lukken. Wat je wel nodig is denk ik een productiecertificaat van het auto waarop het bouwjaar staat vermeld.

Is het iemand al gelukt trouwens. ben wel van plan om op deze manier toch na 2012 vrijstelling voor wegenbelasting aan te vragen voor mijn auto alleen moet nog eerst een productiecertificaat zien te bestellen.

Annika_schrijft (infoteur), 11-03-2011 01:00 #13
Op kenteken deel 1A staat de datum toelating en dit is de datum die geldt. Hier zou dan ook 1986 moeten staan. groetjes, Annika

G. Voss, 08-03-2011 16:55 #12
Mijn motor is van 1986.
Maar het kenteken is afgegeven 8 Maart 1991,toen is hij ingevoerd denk ik, yamaha virago 700 cc.
Van welke datum gaat men nu uit, 1986 of 1991

R. Zaaijer, 04-03-2011 21:10 #11
Ik heb een auto van 1982,deze wil ik invoeren in Spanje, dan hoef ik voor APK keuring niet iedere keer naar Nederland en kan ik gewoon naar de ITV gaan hier in Spanje.
Maar hoe zit het met de belasting en bestaat er hier in Spanje ook een Oldtimer verzekering. Wie kan mij hier meer over mededelen. Reactie infoteur, 05-03-2011
Hoi, hier vind je handige informatie: http://www.emigrerennaarspanje-info.nl/auto-en-rijbewijs/index.html

groetjes,
Annika

Sander, 29-01-2011 16:42 #10
Het kan nog erger. Mijn auto is van 5 jan. 1987, uiteraard bouwjaar 1986. Aangekocht in 2000 (met toen nog uitzicht op belastingvrij rijden na 2012) en nog steeds in heel goede conditie mede dankzij weinig kilometers per jaar en toch ruim Euro 1000 per jaar aan wegenbelasting. Is er nog goed nieuws voor deze auto's? Was er inderdaad een beoogde "koppeling" tussen de invoering van de kilometerheffing en de afschaffing van belastingvrij rijden? Of hebben we niet op zitten letten (incl. ikzelf) toen de nieuwe regelgeving er stilletjes doorheen werd gefietst?

Michel, 20-01-2011 12:20 #9
Klinkt allemaal mooier dan de werkelijkheid om een klassieker aan te schaffen en er geen wegenbelasting over te hoeven betalen. Maar wist u dat wanneer u een klassieker koopt deze ook moet onderhouden en opknappen en dat dit meer kost dan een gewone tweedehandse of nieuwe auto kopen en er normaal uw wegenbelasting over betalen? Ik heb zelf een oude volvo amazon uit 1966 opgeknapt. voor 3000 euro kocht ik de auto van een ander en heb er 7080,= euro extra aan besteed om deze auto weer op de weg te krijgen. Totaal kostte hij me dus 10.080 euro. Ja maar het is toch je hobby en je kunt hem toch zo weer doorverkopen zeggen kennissen doodleuk. Niets is minder waar. Zelfs ook maar te koop zetten zo een klassieker zien de mensen totaal over het hoofd wat je er allemaal aan besteed hebt en veel geld ingestoken hebt, ondanks dat ze bedragen bieden van 4000 euro, zien ze het niet! Ze denken alleen: Ooh, ouwe auto! Maar ik heb zelfs alle nota's van de vorige eigenaar nog die terug gaan tot 1997. Alle nota's heb ik bij elkaar opgeteld en kwam op een totaal van zo een slordige 32000 euro. Dus ik geef u een goede tip: Bent u niet handig genoeg om een klassieker te onderhouden en u wilt het uitbesteden, hou er dan wel rekening mee, dat het altijd veel geld kost, maar dat dit nooit stopt. Het is ook geld steken in iets waar je niets meer van terugziet als u hem ooit weer verkoopt. Mijn Tip: koop een gewone auto en betaal liever wegenbelasting dan bent u nog altijd goedkoper uit dan de 7080 euro dat ik heb gespendeerd. Van dat geld had ik zelf dus 14 jaar lang wegenbelasting mee kunnen betalen.

Berend, 10-10-2010 18:33 #8
In het nieuwe regeeraccoord blijkt dat de kilometer heffing niet doorgaat. Nu was bij mjin weten de afschaffing van het belasting vrij worden gekoppeld aan de invoering van de kilometerheffing. De reden hiervoor was dat met een "echte" klassieker toch weinig kilometers gereden worden, dus ook weinig betaald dient te worden. Mijn vraag is dus, nu de kilometer heffing niet door gaat, moet dan ook niet de afschaffing van het belasting vrij worden niet worden terug gedraaid.

Remy, 31-08-2010 19:47 #7
Aanvullend op het verhaal van gisteren. Het merkwaardige is dat als we een occasion kopen dat de datum van eerste toelating wel opeens het bouwjaar aangeeft. Vraag aan iemand wat het bouwjaar van de auto is en hij noemt de datum van eerste toelating! En zie daar het begrip eerste toelating veranderd in bouwjaar. Waarom vertel ik dit? Het geval wil dat ik een auto heb met datum van eerste toelating van februari 1987. De gegevens van de auto bij dealer laten echter zien dat de auto geproduceerd is in juni 1986, het werkelijke bouwjaar. Voor de belastingdienst telt wat het RDW benoemt als "bouwjaar"en die hanteren de datum van eerste toelating, februari 1987. Mooi dat die auto dus nooit belastingvrij wordt… Mijn vraag is, en misschien heeft iemand een antwoord, is dit juridisch aan te vechten?

Remy, 30-08-2010 17:52 #6
Beste lezer,
Wie heeft verzonnen dat de datum van eerste toelating bepalend is voor de leeftijd van de auto? Allles wat we produceren heeft een geboorte datum en uitgerekend de overheid (RDW) gaat dat nu juist niet hanteren. Een auto die 2 jaar bij de dealer staat en dan op de weg komt wordt dus zomaar 2 jaar jonger!? Hoe is het mogelijk? Ik blijf het een vreemde regeling vinden.

Gerben, 02-08-2010 18:16 #5
Op 31 december 2011 worden auto's die volgends de eerste toelating 25 jaar worden, voor het laatst belastingvrij. Na die datom wordt de oude regeling bevroren.

Wordt deze regeling ooit weer ''ontdooid''? Want stel ik ben bezitter van een auto uit 1988 dan wordt deze nooit belasting vrij, en blijf ik dus de hoofdprijs betalen. Wordt de regeling niet over een paar jaar aangepast zodat auto's van bv 30 jaar belastingvrij zijn? Het zou toch zonde zijn als alle zalige sportwagens, en goed geconserveerde gti'tjes van de weg verdwijnen… En nog een kleinigheidje, is deze regeling niet doorgevoerd terwijl de gevallen regering geen grote besluiten meer mocht maken? Want ik vind dit toch een heel groot besluit, waar niet echt over is nagedacht! Reactie infoteur, 04-08-2010
Hoi,

helaas ziet het er naar uit dat de regeling niet ontdooid wordt. Er zijn ook geen ''politieke'' fouten gemaakt. groetjes

Hoi Bert,
Op 31 december 2011 worden de auto?s die volgens de eerste toelating 25 jaar worden, voor het laatst belastingvrij. Na die datum wordt de oude regeling bevroren.
Auto?s die 25 jaar of ouder zijn op de datum 31 december 2011, blijven dus gebruik maken van het voordeel van de oude regeling en zijn dus ook daarna vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
Auto?s met een eerste datum toelating vanaf 1 januari 1987, worden niet meer belastingvrij.

groetjes,
Annika

Bert Heinen, 12-06-2010 11:25 #3
Ik ben voornemens een zuinige auto te kopen. Het moet wel een middenklasser worden. Het BPM bedrag is bij de aankoop bekend. Maar hoe zit het met de motorrijtuigenbelasting in de toekomst? Als ik nu een auto koop waarbij geen of weinig MRB moet worden betaald is dat dan gegarandeerd voor de naaste toekomst. Gaat er met een nieuwe regering "veel" veranderen. Dat houdt me nu nog tegen een beslissing te nemen.

Robbie de Leeuw, 02-06-2010 15:06 #2
Het artikel over'' belastingvrij'' vóór 1 jan 1987 (na 25 jaar) gaat geheel over auto's en oldtimers. Geld dit dat uitsluitend voor auto's of voor alle motorvoertuigen en dus ook voor Motoren e.d. Reactie infoteur, 02-06-2010
Hoi, dit geldt ook voor motorfietsen! groetjes

Trudie Kramer, 01-05-2010 18:33 #1
Moeten wij als EHBO-vereniging met een eigen voertuig voor de hulpverlening, ook wegenbelasting betalen? Reactie infoteur, 02-05-2010
Hoi, zoals ik het lees valt dit voertuig gewoon onder de Wet Motorrijtuigenbelasting en wordt het zoals ieder ander voertuig behandeld inzake ''wegenbelasting''. groetjes, Annika

Infoteur: Annika_schrijft
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Belastingvrije auto's
Reacties: 49
Schrijf mee!