Zuinig autorijden

Zuinig autorijden Er zijn twee goede redenen om zuinig te rijden met de wagen. Je kan het doen uit overtuiging. Wie zuiniger rijdt, stoot minder CO2 uit. Een kleine druppel op de gigantische hete plaat die de opwarming van de aarde is. De andere motivatie is heel wat pragmatischer. Zuiniger rijden brengt geld op. De stijgende olieprijzen hebben van de brandstofkosten in vele gezinnen een erg belangrijke uitgavenpost gemaakt. Daar kan gemakkelijk flink op bespaard worden.

Neem je tijd

Als je enigszins kan, probeer dan ontspannen in je wagen te zitten. Wie rustig kan rijden, verbruikt meteen een heel pak minder. Concreet gaat het dan om drie dingen:
  • Neem je tijd om op te trekken. Het kan heel goed zijn dat je auto in zes seconden 100 kilometer per uur haalt, maar dan verbruik je onnodig veel.
  • Neem je tijd om uit te bollen. Kom je aan een kruispunt, kies dan de zuinigste manier om te stoppen. Laat het gaspedaal al ruim op voorhand los en rem op de motor: schakel telkens een versnelling lager als je toerental een eindje gezakt is. Wie op deze manier stopt, heeft in principe geen rem nodig. Wie gas geeft tot 50 meter voor het rode licht en dan in de remmen duikt, heeft een paar honderd meter voor niets op het gaspedaal geduwd.
  • Neem je tijd om er te geraken. Vanaf het moment dat je in de hoogste versnelling zit, betekent elke km/u die je sneller rijdt ook meer verbruik. Is het écht nodig om 120 kilometer per uur te rijden op de snelweg? In onderstaande tabel zie je hoe weinig tijd je verliest als je trager gaat. Het milieu en je portefeuille zullen je dankbaar zijn.

↓ AfstandSnelheid →90 km/u100 km/u110 km/u120 km/u
20 km 13 min 20 sec12 min 10 min 55 sec10 min
40 km 26 min 40 sec24 min21 min 49 sec20 min
60 km 40 min36 min32 min 44 sec30 min
80 km 53 min 20 sec48 min 43 min 38 sec40 min
100 km 1 u 6 min 40 sec60 min54 min 33 sec50 min

De kunst van het schakelen

Tijdens de basisopleiding in de autorijschool wordt vaak nog het volgende 'regeltje' aangeleerd: per twintig kilometer per uur schakel je een versnelling hoger. In de praktijk haal je de vijfde versnelling ergens in de buurt van 80 km per uur. Hierbij wordt de kracht van de motor schromelijk onderschat. Wie goed naar zijn auto kan luisteren, hoort aan het geluid van de motor wanneer schakelen mogelijk is. Dat is doorgaans véél sneller dan wat tijdens de rijlessen aangeleerd wordt.

Ook het zogenaamde ideale toerental om te schakelen is achterhaald. Bij diesels wordt 2000 toeren aangeraden, bij benzinemotoren 2500 toeren. Mensen denken dat ze hun motor overbelasten als ze aan een lager toerental schakelen. Niets is minder waar.

Het enige criterium om te schakelen is dat je motor soepel blijft draaien. Als hij gaat sputteren of schokken, heb je te snel geschakeld, anders is er niets aan de hand. Dit betekent dat je zonder één enkel probleem bij 40 of 45 kilometer per uur in vijfde versnelling kan rijden.

Wie snel schakelt tijdens het optrekken, kan voelen dat de auto het moeilijk krijgt. Terugschakelen is dan een optie, maar je kan ook accepteren dat het wat meer tijd kost om snelheid te halen. Wanneer je optrekt op een helling is iets trager schakelen beter.

Rij gelijkmatig

Een auto die in beweging is, heeft niet zoveel energie nodig om in beweging te blijven. Een auto die moet versnellen, vraagt extra brandstof. Vanuit dit principe is het raadzamer om zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Probeer te vermijden dat je bruusk moet remmen om daarna weer meteen te moeten optrekken. Rij anticiperend op wat het verkeer voor je doet. Zie je dat drie wagens voor je iemand in de remmen gaat staan, laat je dan al uitbollen. Je verbruikt op dat moment meteen minder brandstof. Tegen het moment dat de auto voor je remt, is je eigen snelheid al voldoende verminderd en kan je met de lagere snelheid gelijkmatig verder rijden om, als het verkeer zich weer vlottrekt, rustig weer te versnellen.

Maak gebruik van het reliëf

Wil je sneller rijden, maar ga je net bergop? Wacht dan even met gas geven tot je weer bergaf kan. Dan kost het veel minder energie om snelheid te halen.

Let op je bandenspanning

Laat één keer per maand in plaats van één keer per jaar je bandenspanning nakijken. Je kan de spanning ook een klein beetje hoger laten zetten dan gebruikelijk. Zo rijd je zuiniger.

Meten is weten

Heb je een boordcomputer die je gemiddelde verbruik en je actuele verbruik kan laten zien? Check dan je gemiddelde verbruik en start met je verbruik per tankbeurt te noteren. Zorg dat je constant een blik kan werpen op je actuele verbruik. Je zal merken hoeveel meer je verbruikt tijdens het optrekken en kan tijdens het rijden proberen onder het gemiddelde verbruik te blijven. Dit werkt extra motiverend om minder te gaan verbruiken.

Het gemiddelde verbruik per tankbeurt

  1. Noteer als je tankt je kilometerstand. (stand 1)
  2. De eerste tankbeurt hoef je het aantal liter brandstof nog niet te noteren. Als de pomp automatisch stopt, vul dan niet nog een klein beetje meer bij. Dat beïnvloedt het meetresultaat.
  3. Bij een volgende tankbeurt noteer je kilometerstand en aantal liter brandstof. (stand 2) en (aantal liter)
  4. Bereken je verbruik per 100 kilometer met de volgende formule: (aantal liter) : (stand 2 - stand 1) x 100

En de andere weggebruikers?

Zuiniger rijden betekent voor een stuk trager rijden. Als je daar té consequent in bent, kan dat vervelend zijn voor wie achter je rijdt. Als je merkt dat er achter je iemand gehaast is, is het niet erg hoffelijk om een halve kilometer voor je moet afslaan al langzaam uit te bollen. (Niets belet je dat wel te doen als er helemaal niemand achter je is.)

Ben je op de snelweg en rij je aan 90 km/u achter een vrachtwagen die je toch graag zou inhalen? Versnel dan voldoende om het manoeuvre vlot uit te voeren. Denk eraan dat op de linkerrijstrook ook mensen zijn die nog nooit van zuinig rijden gehoord hebben en liever 140 per uur rijden...
© 2007 - 2024 Mamalies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het Nieuwe Rijden: Hoe rijd ik goedkoper en milieubewust?Wat is Het Nieuwe Rijden nou precies? Goedkoper of anders autorijden? Zuiniger of meer milieubewust rijden? Of allemaal…
Nieuwe auto kopen, de kosten voor auto en milieuNieuwe auto kopen, de kosten voor auto en milieuEen nieuwe auto, kopen of leasen. Het energielabel en de overheidsregelingen zijn van invloed op de kosten, en ook op de…
Veilig en zuinig autorijdenVeilig en zuinig autorijdenDe essentie van autorijden is om veilig van A naar B te komen. Veilig rijden is hiervoor een voorwaarde. Maar ook zuinig…

De regels rond het rijden met goederen in autoDe regels rond het rijden met goederen in autoHoe zit het met de regels als spullen uit je auto steken of als je met een aanhangwagen rijdt? Als je gebruik maakt van…
Verkeersborden NederlandIn Nederland hebben wij een heleboel verschillende soorten verkeersborden. Van sommige is de betekenis voor iedereen dui…
Mamalies (39 artikelen)
Gepubliceerd: 13-05-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.