InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Het leed dat afrijden heet..

Het leed dat afrijden heet..

Het leed dat afrijden heet.. Iedereen die in een auto rijdt heeft het ooit doorstaan: het rijexamen. Hoewel ze het vroeger wel wat makkelijker hadden dan tegenwoordig. Het wordt er zeker niet gemakkelijker op gemaakt. Op zich is dat goed, want het verkeer wordt steeds drukker en daar zijn meer regels voor nodig. Alleen voor diegenen die het nog moeten halen is het een beetje jammer....

De voorbereiding

Voordat je mag afrijden heb je eerst je theorie certificaat nodig. In overleg met de rij instructeur kan daar een datum voor worden geprikt om die te behalen. Eventueel kun je er een cursus voor volgen. In die cursus worden ook veel oefenexamens gedaan, zodat je weet hoe het er op het examen zelf aan toe gaat.

Uiteraard volg je ook je rijlessen. Een goede instructeur kan wel ongeveer inschatten wanneer je klaar bent voor een examen. Het is aan te raden om een tussen-tijdse-toets te doen. Hierdoor weet je hoe een examen ongeveer verloopt en weet je wat er van je verwacht wordt. En het grote voordeel is: je kunt op bepaalde onderdelen vrijstelling krijgen op je examen als je ze goed hebt uitgevoerd tijdens de tussen-tijdse-toets. Dat haalt de druk van het examen wat omlaag.

Het examen zelf

In de loop der jaren is het examen behoorlijk veranderd. In de jaren 50 (toen mijn ouders afreden) reed je na 5 rijlessen af. Het examen duurde ongeveer 5 minuten. Maar het aantal auto's op de weg was toen ook een stuk minder, dus je had al ruimte om na het behalen van je examen nog eens flink te oefenen op de openbare weg.

In de jaren zijn er steeds meer onderdelen bij gekomen om nieuwe bestuurders met de drukte op de weg te leren omgaan. Ook het milieu speelt sinds de laatste jaren mee in het behalen van het examen.

Tegenwoordig wordt tijdens het examen het volgende van je verwacht:
  • Je moet onder de motorkap kijken en een kleine kennis hebben over wat zich daar bevind en waar het voor is
  • Je moet de auto en jezelf rijklaar maken volgens de regels (gordel om, lichten aan, enz)
  • Je moet een stuk zelfstandig kunnen rijden. (zie hieronder)
  • Je moet twee bijzondere manoeuvres goed uitvoeren. De examinator bepaald welke. Het kan zijn dat hij in een straat zegt:'parkeer de auto zo dicht mogelijk bij huisnummer 20'. Aan jou de taak om dat te doen. En of dat vooruit inparkeren of fileparkeren is hangt natuurlijk van de situatie in die straat af. Het kan ook zijn dat de examinator je laat omkeren. Hoe je dat doet moet je zelf weten, als het maar verstandig, veilig en milieubewust is.
  • Je examinator kan je ook vragen tijdens het examen waarom je bepaalde handelingen hebt gedaan. Dit om te zien of jij de dingen op een juiste manier kunt overwegen en goed gevaar kunt inschatten.

Zelfstandig rijden

Het zelfstandig rijden kent drie verschillende manieren. De examinator zal je er eentje laten uitvoeren. Het kan zijn dat hij het examen daarmee begint, het kan ook zijn dat het daarmee eindigt. Eén van de drie manieren is dat je zelfstandig een stuk kunt rijden naar een bepaald punt. Het is de bedoeling dat de examinator een punt noemt dat je kent, zodat je de weg weet. Het kan ook zijn dat de examinator je een stuk met een navigatiesysteem laat rijden. Je moet laten zien dat je dit ook beheerst door goed op de weg letten terwijl je tegelijkertijd het navigatiesysteem in de gaten moet houden.

Of je krijgt een clusteropdracht. Hier bij krijg je een aantal aanwijzingen die je moet onthouden, en dan moet je zelf gaan rijden. Denk hierbij aan: 'ga de eerste rechts, de derde links en op de rotonde driekwart rond'. Net als wanneer je aan iemand de weg zou vragen eigenlijk.

Enkele tips

Het is niet makkelijk, het kan zelfs eng zijn. Zenuwachtig is iedereen, een goede examinator zal je proberen gerust te stellen. Hier enkele tips om het hopelijk wat makkelijker en minder eng te maken:
  • Wees altijd netjes en beleefd
  • Toon initiatief op een veilige en goede manier, dit wordt vaak gewaardeerd
  • Een fout maken is niet erg, zelfs ervaren automobilisten maken fouten. Het gaat erom of je het goed en veilig oplost.
  • Het is niet erg als inparkeren niet je sterkste punt is. Het is wel erg als je die fietser niet ziet terwijl je een poging doet. Let daar dus op en kijk goed om je heen
  • Zorg dat je goed op de borden let, een examinator kan mensen nog wel een richting een straat sturen waar je niet in mag. Let dus goed op de borden!
  • Laat je niet gek maken van tevoren door alle verhalen over vreselijke examinators. Het zijn namelijk gewoon mensen, net als jij en ik!
© 2009 - 2014 Zelda, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autorijexamen - Controle handelingen in en om de lesautoAutorijexamen - Controle handelingen in en om de lesautoAutorijles, Rijexamen: voorbereidende handelingen in de lesauto. Als je het praktijkexamen voor het rijbewijs B bij het…
Navigatie Routeplanner in de (Les) autoNavigatie Routeplanner in de (Les) autoZelf de route plannen. Navigatie in de lesauto tijdens de rijles en tijdens het praktijkexamen voor het rijbewijs B. Van…
Rijschool kiezenRijschool kiezenNet 18 en dus op naar je rijbewijs. Maar eerst even een rijschool kiezen waar je hem gaat halen. Waar moet je op letten…
Kosten van het halen van het rijbewijs?Kosten van het halen van het rijbewijs?Eén van de verstandigste investeringen die jongeren kunnen verrichten, is het halen van het rijbewijs. Grote kans dat ee…
Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb jij nodig?Hoeveel rijlessen heb je ongeveer nodig om het autorijbewijs te halen? Wat is het gemiddeld aantal rijlessen dat iemand…

Reageer op het artikel "Het leed dat afrijden heet.."

Reacties

Mariska, 08-05-2012 10:23 #3
Ik heb donderdag mijn tussentijdse toets en 3 weken later mijn rijexamen. Ik ben nu al dodelijk zenuwachtig. Heb in het begin een auto-ongeluk tijdens mijn rijles terwijl ik het altijd al super eng vondů Hoop zo dat het overmorgen goed gaat! Zodat ik wat positiever naar het examen ga. Bedankt voor dit artikel!

Zelda (infoteur), 23-08-2010 14:37 #2
Ik ben te laat met reageren, maar ik hoop dat je geslaagd bent! Zo ja, veel plezier met je rijbewijs!

Jim, 16-08-2010 16:08 #1
Dit vind ik een goed artikel!

ik moet namelijk morgen afrijden om 9:50
Ik ben op dit moment totaal niet zenuwachtig alleen een beetje onrustig merk ik zelf… het liefste zou ik willen dat de instructeur ineens voor me deur staat en zegt. kom we gaan even afrijden!
maar helaas… moet dus tot morgen wachten!

Ik probeer er zo fris en realistisch mogelijk naar toe te gaan :)

Groetjes! en wens me geluk haha

Infoteur: Zelda
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!