InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Problemen met de autobatterij of accu

Problemen met de autobatterij of accu

De accu van een auto levert de stroom om de motor te kunnen starten. De accu moet minstens een paar jaar mee kunnen gaan, maar zal uiteindelijk minder goed gaan functioneren. Een accu of autobatterij vervangen of opladen is erg gemakkelijk.

Een accu opladen

In de accu zitten metalen platen die in accuzuur hangen, een oplossing van zwavelzuur en gedemineraliseerd water. Als u het vloeistofniveau van een accu bijvult, hoeft u alleen gedemineraliseerd water bij te vullen.
Als de accu leeg is, kunt u hem gewoonlijk opnieuw laden. Als u een goed geventileerde garage met een stopcontact hebt, kunt u de accu opladen zonder hem uit de auto te halen. Anders kunt u beter de accu uit de auto halen. Haal de accuklemmen los van de accupolen, als eerste die van de minpool die verbonden is met de zwarte kabel, maar bij twijfel zoekt u of de kabel vastzit aan het chassis. Tenzij het een onderhoudsvrije accu is, verwijdert u de plastic vuldoppen aan de bovenkant van de accu. Dit om het explosieve gas, dat ontstaat als u de accu oplaadt, te kunnen laten ontsnappen. Verbind de krokodillenbekjes van de acculader met de accu. Sluit eerst de zwarte draad aan de negatieve ( zwarte ) accupool, en dan de rode aan de positieve ( rode ) accupool aan. Steek de acculader in het stopcontact en zet hem aan. De meeste acculaders hebben een metertje dat aangeeft dat een accu wordt opgeladen. Als de naald van het metertje niet beweegt als u de acculader inschakelt, schakelt u de lader weer uit en controleert u of de aansluitingen op de accupolen wel goed zijn. Het duurt ongeveer zeven tot twaalf uur om een normale accu volledig op te laden. Een onderhoudsvrije accu kan in maximaal zeven uur worden opgeladen. Een paar uur opladen is meestal genoeg om de auto te kunnen starten. Als de accu is opgeladen, haalt u de lader uit het stopcontact en maakt u de krokodillenbekjes weer los van de accupolen, in omgekeerde volgorde als bij het aansluiten. Doe dit niet als de lader nog aanstaat: door een vonk kan het gas uit de accu exploderen. Monteer de plastic doppen en sluit de accu weer aan. De minpool als eerste.

Een accu testen

Als de accu weer snel leeg geraakt, laad de accu dan volledig op en gebruik een zuurmeter om te controleren of de accu wel kan worden opgeladen. U kunt de accu ook naar een garage brengen voor controle. Als de accu niet meer kan worden opgeladen, moet u hem vervangen.

Een accu bijvullen

Onderhoudsvrije accu´s hoeft u niet bij te vullen. Andere typen, die wel bijgevuld kunnen worden, zijn meestal transparant, met streepjes die het minimumniveau van de vloeistof aangeven, of een plastic strip die zichtbaar is door de vulopeningen. De accuvloeistof moet boven het minimum-merkteken staan. Verwijder de afdekking van de accu of de plastic doppen van de vulopeningen. Vul de accuvloeistof bij met gedemineraliseerd water tot boven het merkteken voor de minimale vulling. Zorg in ieder geval dat de metalen platen in de accu onder het vloeistofniveau komen. Gebruik geen kraanwater: de mineralen in kraanwater verkorten de levensduur van de accu. Accuzuren werkt roest in de hand, dus let er op niet te morsen.

Een accu vervangen

Als de accu zijn beste tijd heeft gehad, moet u deze vervangen. De vermogens en afmetingen van accu´ s verschillen nogal, dus zorg ervoor dat u het juiste type voor uw auto krijgt. Accu´s worden volledig opgeladen verkocht; op de doos treft u gewoonlijk een uiterste verkoopdatum aan. Let op hoe de oude accu is geplaatst en welke kabel naar welke accupool gaat. Als de accuklemmen voorzien zijn van rubber beschermkapjes, schuift u deze terug over de kabel. Draai met een steeksleutel de massakabel van de accu los. Deze is aangesloten aan de negatieve accupool. Bij twijfel: het is de accukabel die aan het chassis is vastgeschroefd. Verwijder dan de andere accukabel. Draai de bouten of moeren los waarmee de accu aan de auto is bevestigd. Til de accu dan rechtstandig van zijn plaats, dit om het morsen van accuzuur te voorkomen. Zet de nieuwe accu op zijn plaats en draai de bevestigingsklemmen vast. Sluit de positieve accukabel op de positieve pool aan en draai de accuklem met een steksleutel aan. Maak de negatieve accukabel vast en laat de accu dan een paar minuten met rust. Deze rustperiode geeft het accuzuur de kans zich in de accu te verspreiden. Start de auto om te zien of de accu het doet. De inhoud van een accu is giftig en bijtend, daarom moet u deze als chemisch afval afdanken. In de meeste gemeenten zijn er zogenoemde afvalscheidingstations, waar u de oude accu kunt inleveren. U kunt ook wachten tot de chemocar in uw wijk langskomt. Sommige acculeveranciers zamelen de oude accu´s in.
© 2009 - 2014 Kristofvdh, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De accu van een digitale fotocameraDe accu van een digitale fotocameraHet grootste gedeelte van de digitale fotocamera’s is voorzien van een oplaadbare accu en slechts enkele, veelal goedkop…
Accu van laptop of notebookAccu van laptop of notebookEen laptop of notebook is voorzien van een accu, zodat je er ook mee kunt werken zonder dat er directe stroomvoorziening…
Hoe werkt een elektrische auto?Hoe werkt een elektrische auto?Een elektrische auto is een relatief simpel concept. Er zit geen versnellingsbak in dus dat spaart een hoop onderhoud. O…
Oplaadbare batterijenIn deze tutorial zou ik jullie iets willen bij leren over de oplaadbare batterij bv. de geschiedenis met de oudere soort…
Zero Emission: de elektrische auto's van RenaultZero Emission: de elektrische auto's van RenaultIn 2011 brengt Renault zijn eerste elektrische auto's op de markt, en in 2012 vier verschillende modellen die voor versc…

Reageer op het artikel "Problemen met de autobatterij of accu"

Reacties

De Smet, 17-12-2012 10:58 #5
Beste, bij het aansluiten van de lader op de 12 volt batterij (grasmachine) stel ik vast dat de meter stilaan naar beneden gaat (naar de nul), is dit normaal. de batterijlader is geschikt voor zowel 12 als 6 volt batterijen, heb ik misschien de verkeerde stand gebruikt? dank bij voorbaat voor je reactie
Marc

Atem Ghiraw, 07-12-2012 21:54 #4
Start probleem nieuwe accu dynamo werkt goed start motor is ook prima. Als de eenmaal aan het draaien is draait alles goed soms geeft hij storing aan met de verlichting. En als je de auto uitschakeld en je wilt na 10min weer starten dan wilt hij niet meer starten. Geef hij aan dat de accu leeg is en als je weer met de startkabel start dan start hij zonder problemen in 2seconden. Hij was afgekeurd op CO2 uitstoot

Christiaan Hollebeke, 02-05-2012 09:48 #3
Beste, In de rubriek "opladen van een accu" stel ik vast dat eerst de zwarte (-) en nadien de rode(+) klem moet geplaatst worden op de accu. Ik heb een lader aangekocht en stel vast dat de instructies voor het opladen juist omgekeerd zijn m.a.w. eerst rood (+) en nadien zwart (-). Bij verder opzoekingswerk stel ik hetzelfde vast als in mijn instructieboekje.
Wat is nu eigenlijk het juiste? Met vriendelijke groeten.

Knubben, 08-04-2012 12:53 #2
Hallo,

Ik heb vorige week een Ford Focus Wagon 1, 8 Limited Edition (2010) gekocht. Na een kwartier de radio/navigatie te hebben gebruikt (zonder dat de auto liep) kon de auto niet meer gestart worden. Er moest een hulpaccu aan te pas komen. Dealer gaf aan dat dit type auto veel stroom gebruikt en de accu's sneller leeg gaan. Ik geloof dat niet. Heb nog garantie, maar wil even wat technische informatie om de onzin van de verkoper van de dealer te weerleggen. Hoe lang kan een accu het uithouden, zonder dat de motor loopt, bij radio, navigatie en airco gebruik?

Bedankt voor jullie reactie.

Groet,
Peter MG Knubben

Rietjens Guy, 05-01-2012 16:29 #1
Beste,
graag stelde ik volgende vraag,
om een accu bij te vullen spreekt men om dit te doen met gedemineraliseerd water.
Welke is eigenlijk de chemische samenstelling van dit type water.
Ikzelf beschik over een hoge druk osmose-toestel. Is de hierdoor afgeleverde water samenstelling/kwaliteit geschikt om mijn batterijen bij te vullen of is hiervoor nog een extra behandeling nodig.
Mvg Guy

Infoteur: Kristofvdh
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 5
Schrijf mee!