InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Alles over het rijbewijs B

Alles over het rijbewijs B

Had je graag wat meer geweten over het behalen van het rijbewijs B, zowel theoretisch als praktisch, dan ben je hier op het goede adres. Over het halen van het rijbewijs B zijn vele vragen. Op deze pagina vindt je meer uitleg over het behalen van het rijbewijs B op theoretisch en praktisch vlak. Je vindt er onder andere informatie over het theoretisch gedeelte, wat als je niet geslaagd bent, wat als je wel geslaagd bent, je voorlopig rijbewijs,het praktische gedeelte, hoeveel keer je je examen mag overdoen en over zero tolerantie. Veel leesplezier!

Hoe behaal je je rijbewijs B?

Het theoretisch gedeelte:

Wanneer je 17 bent, kan je beginnen aan je theoretisch examen. Je kan leren vanuit een boek. Werk je liever met een computer, dan kan je je examen leren op de site http://www.gratisrijbewijsonline.be/ . Leer je de theorie niet graag op je eigen dan is er nog een laatste mogelijkheid. Je kan dan lessen nemen in jouw rijschool.

Ben je niet geslaagd?

  • Ben je de niet geslaagd, dan mag je zo vaak gaan herkansen als je dat zelf wenst.
  • Je mag niet twee keer op éen dag het theoretische examen van hetzelfde rijbewijs afleggen. Je mag bijvoorbeeld wel eerst theorie voor rijbewijs B en daarna theorie voor A3 afleggen.
  • Wanneer je niet geslaagd bent, ben je niet verplicht om theorielessen te volgen in de rijschool, maar het mag natuurlijk altijd.

Ben je wel geslaagd?

  • Dan krijg je na het afleggen van je theoretisch examen een bewijs dat je geslaagd bent.
  • Je krijgt ook een document. Hierop staat een aanvraag voor een voorlopig rijbewijs.
  • Dit document geldt voor een periode van 3 jaar. Iemand die zijn theoretisch examen op 5 september 2008 heeft afgelegd, moet ten laatste op 5 september 2011 zijn voorlopig rijbewijs gaan aanvragen.
  • Je moet met dit document naar het gemeentehuis gaan als je wilt leren rijden met een begeleider of je gaat naar de rijschool als je alleen wilt leren rijden.
  • De datum van aanvraag is de datum waarop een goed ingevuld formulier in het gemeentehuis wordt afgegeven. Bijvoorbeeld je slaagt 5 september 2008 voor je theoretisch rijexamen en je gaat naar het gemeentehuis je rijbewijs aanvragen, dan is deze datum de datum van aanvraag.
  • De datum van aflevering is de datum vanaf wanneer het voorlopig rijbewijs klaar ligt op het gemeentehuis om afgehaald te worden. Deze datum staat dan ook op het voorlopig rijbewijs vermeld. Bijvoorbeeld de datum van aanvraag is 5 september 2008 en de datum van aflevering is 8 september 2008. Ook wanneer je je rijbewijs pas twee weken later gaat afhalen, dan blijft 8 september 2008 de datum van aflevering, omdat je voorlopig rijbewijs toen al klaar lag in het gemeentehuis.
  • Wanneer je je voorlopig rijbewijs in handen hebt, dan moet je over een periode van 36 maanden geslaagd zijn voor je praktische examen.

Je voorlopig rijbewijs

Wanneer mag je NIET met de auto rijden als je over een voorlopig rijbewijs beschikt?

  • Van vrijdagavond om 22:00 u. tot zaterdagochtend om 06:00 u.
  • Van zaterdagavond om 22:00 u. tot zondagochtend om 06:00 u.
  • Van zondagavond om 22:00 u. tot maandagochtend om 06:00 u.
  • Van de avond vóór een wettelijke feestdag om 22:00 u. tot de ochtend van die wettelijke feestdag

om 06:00 u.
  • Van de avond van een wettelijke feestdag om 22:00 u. tot de ochtend van de volgende dag om 06:00 u.

Dit geldt niet alleen voor jongeren van 18 jaar die alleen maar een voorlopig rijbewijs B hebben, maar voor alle leeftijden met een voorlopig rijbewijs B.

Het praktisch gedeelte

Na het theoretische deel, kan je beginnen met het praktisch gedeelte:

  • Je moet hiervoor wel 18 jaar of ouder zijn.
  • Je moet minstens drie maand beschikken over een voorlopig rijbewijs B.
  • Je voorlopig rijbewijs moet nog geldig zijn.

De houder van een voorlopig rijbewijs met begeleider, moet op het examen ook vergezeld zijn van een begeleider naast de examinator.

De houder van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider, moet tijdens het examen vergezeld zijn van een begeleider die minstens 24 jaar oud is en ook een rijbewijs B heeft naast de examinator.

Hoe dikwijls kan je het praktische examen afleggen?

  • Je mag je examen zo veel keer afnemen als je zelf wilt.
  • Telkens je twee maal na elkaar niet slaagt, dan ben je verplicht om minstens 6 uur rijles te nemen bij een erkende rijschool.
  • Wanneer je dat gedaan hebt, mag je je praktisch examen terug afleggen. Er komt natuurlijk wel een stempel op je voorlopig rijbewijs als bewijs dat je deze lessen gevolgd hebt.

Zero tolerantie

Wanneer je uiteindelijk beschikt over een rijbewijs B zal één jaar zero tolerantie gelden. Dit wil zeggen dat als je het eerste jaar dat je je rijbewijs bezit een zware overtreding maakt, je zowel je theoretisch als praktisch examen terug moet afleggen.
Voorzichtig rijden is dus de boodschap!
© 2009 - 2017 Sarahw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kosten rijles & rijbewijsKosten rijles & rijbewijsDe kosten van autorijlessen inmiddels opgelopen tot boven de veertig euro per les. Dan komen daar nog de kosten voor het…
Rijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURegels rijden met auto, plus aanhanger of caravan vanaf 19 januari 2013. Vanaf deze datum ging de EU-rijbewijsrichtlijn…
Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!Goedkoop je rijbewijs halen, zo moet het!Iedereen die zijn rijbewijs B wil gaan halen zal daar een behoorlijke som geld voor moeten neerleggen. De kosten voor de…
Je rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijdenJe rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijdenVanaf 1 november 2011 is het bij wijze van proef mogelijk dat jongeren die 16,5 jaar oud zijn, rijles nemen. Praktijkles…

Reageer op het artikel "Alles over het rijbewijs B"

Reactie

Helga, 28-10-2013 17:14 #1
Mijn dochter bezit een voorlopig rijbewijs. Onlangs had een ongeval, ze reed in op een wagen. In fout dus. Politie heeft een attest opgemaakt. Dient zij haar theoretisch examen te herdoen?

Infoteur: Sarahw
Gepubliceerd: 19-05-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!