InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Stadsauto compact: Toyota iQ

Stadsauto compact: Toyota iQ

Stadsauto compact: Toyota iQ Stadsauto's, lekker klein, werden in Japan altijd al gebouwd en gebruikt. Niet veel stadsauto's werden geïmporteerd. Toch biedt een stadsauto lekker veel gemak. De Toyota iQ is comfortabel, heeft een A-label, een goede airco en handige elektrische snufjes. Deze compacte stadsauto heeft een draaicirkel van 7,8 meter: lekker handig in het stadverkeer. Voor langbenige mensen is de Toyota iQ geen aanrader, maar deze stadsauto biedt zeker voordelen.
De Toyota iQ heeft als doelgroep de stedeling, die de kleine auto voor stadsverkeer gebruikt. Toch kan de Toyota iQ op buitenwegen en snelwegen gebruikt worden. De iQ is een stadsauto, maar om deze Toyota uitsluitend stadauto te noemen, doet de auto tekort. De Toyota iQ is namelijk best comfortabel en redelijk stabiel. Qua uiterlijk lijkt de Toyota op de Smart. Het verschil is dat de Toyota iQ geen tweepersoonsauto is. Slim van Toyota, want een tweepersoonsauto is minder goed aan de man te brengen. De Toyota iQ is praktisch en heeft meer passagiersruimte beschikbaar.

De Toyota iQ heeft een truc afgekeken van de Fiat TrepiUno (voorloper van de Fiat 500). Net als de makers van de Fiat hebben ze in het dashboard aan de rechterkant een uitsparing gemaakt, zodat de bijrijder de stoel ver naar voren kan schuiven. Zo heeft de passagier achterin toch nog wat beenruimte. Zonder deze oplossing loopt de passagier de kans de benen in de nek te moeten doen.

Ruimte

Maar wat als je langer dan 1.80 bent? Helaas kan er dan achter je geen mens zitten, wanneer je met je 1.80 m achter het stuur zit. Als je met 1.80 m op de plaats rechts zit, en je stoel zo ver mogelijk naar voren schuift, wat dankzij de slimme uitsparing in het dashboard mogelijk is, kan er iemand achter je plaatsnemen. Mits deze persoon niet veel groter is dan 1.80 m want dan wordt het toch een worsteling. In dat geval is het beter de Toyota niet langer dan een stadritje te gebruiken. Je moet er dus niet op rekenen dat je mensen achterin kunt vervoeren. Je kunt de achterbank dus beter als bagageruimte gebruiken. Wat betreft de bagageruimte: bagageruimte van deze Toyota meet 32 liter. Toch past er niet veel in. Een laptop past erin, maar dan zonder beschermhoes, dus dat zegt wel wat.

Overig

De Toyota iQ meet 2,99 x 1,68 x 1,50 meter met wielbasis van twee meter. Een echte auto dus. Qua rijplezier rijdt hij lekker en stabiel. Angst om in een bocht om te vallen is onnodig. De iQ trekt ook best lekker op: vanuit stilstand gaat deze Toyota met zijn éénliter driepittertje in 14,7 seconden naar de 100 km. Met een traploze automaat (CVT) verlopen tussensprintjes vlot en voorspoedig. Op de snelweg slaat de Toyota iQ geen slecht figuur, je kan er moeiteloos 150 km mee rijden. De draaicirkel is 7,8 meter, lekker voor in de stad. Al bieden de stoelen geen zijdelingse steun, qua comfort is deze Toyota ook niet slecht. Hij heeft een goede airco en handige elektrische snufjes, dus de iQ doet hiermee niet onder voor grotere wagens. Het uitrustingsniveau ligt zelfs hoger dan de Toyota Aygo en dat moet ook wel, gezien de prijs. De prijs is nog redelijk fors: zo'n 13.000 euro (A-label) en zo'n 19.000 voor een diesel. Wanneer je een traploze automatische transmissie wil (deze is vanwege het A-label BPM-vrij) dan moet je daar nog een bedrag bij optellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stadsauto compact: Toyota iQ"

Infoteur: Ssandra3108
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!