InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Benzine, lpg of diesel

Benzine, lpg of diesel

Benzine, lpg of diesel Brandstof heeft het autorijden de laatste jaren veel duurder gemaakt. Vanaf het begin van 2009 wordt benzine steeds duurder en diesel blijft in prijs stabiel. Mensen die veel rijden, kiezen voor een dieselauto. In 2008 zijn de prijzen voor diesel sterk gestegen. De prijzen aan de pomp voor diesel en benzine kwamen steeds dichter bij elkaar te liggen. Vanaf het eerste kwartaal van 2009 lopen de prijzen van benzine en diesel weer verder uit elkaar af. Benzine wordt duurder ten opzichte van diesel.

Benzine, LPG of diesel

Iedereen weet dat mensen die veel kilometers rijden voordeliger uit zijn met een dieselauto. Bij hoeveel kilometer het omslagpunt ligt verschilt, en is afhankelijk van vele factoren. Dit is voor een belangrijk deel afhankelijk van de uitgaven aan brandstof. In aanschaf is een dieselauto tot wel vierduizend euro duurder. De LPG auto is ook al gauw tweeduizend euro duurder.

Aantal kilometers

Vanaf 35.000 kilometer per jaar blijkt het uit te kunnen om over te stappen op diesel. Andere bronnen geven weer 30.000 kilometer aan. Op het internet treft u meerdere berekeningstools aan, om uit te rekenen waar u het beste voor kunt kiezen. Bij weinig kilometers is de logische keuze benzine. Indien u meer dan 15.000 kilometer per jaar rijdt, kunt u beter kiezen voor een LPG G3 auto.

LPG G3

LPG G3 is voordeliger in de belasting in vergelijking met de oudere LPG-installaties. Volgens sommige bronnen kan het al uit bij slechts 10.000 kilometer per jaar. Toch kiezen de meeste mensen voor diesel of benzine. Dit wordt veroorzaakt door kleine nadelen van LPG. Een veel genoemde nadeel is het verlies aan ruimte. Het kost namelijk behoorlijk wat ruimte om een lpg tank te plaatsen. Tegenwoordig zijn hier echter wel handige oplossingen voor door de tank onder de auto te plaatsen. Een ander nadeel is de kleine tank in vergelijking met de reguliere benzinetank. Het verbruik per kilometer van de LPG auto ligt hoger.

Diesel

Het grote voordeel van diesel is de literprijs ten opzichte van benzine. Daarnaast zullen dieselmotoren langer mee gaan. In het verleden was een bezwaar dat de dieselauto’s traag zijn. Tegenwoordig zijn de dieselauto’s verder door ontwikkeld, en is dit nadeel vrijwel verholpen. Nadelen van de dieselauto’s zijn: de hogere aanschafprijzen, schadelijkheid voor het milieu en hogere wegenbelasting. Met name de schadelijkheid kan een probleem gaan worden zodra de Overheid gaat besluiten om hier maatregelen tegen te nemen.

Benzine

Een benzineauto is goedkoper in aanschaf en is goedkoper in wegenbelasting. Het grootste nadeel zal voor iedereen duidelijk zijn, namelijk de prijs van brandstof. Ook kent de benzineauto een groter verbruik dan de dieselauto, maar weer een lager verbruik dan de LPG auto.
© 2009 - 2017 Juul, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kiezen voor diesel of benzine?Kiezen voor diesel of benzine?Voor sommige mensen is het rijden in een auto met benzinemotor voordeliger dan een auto met een dieselmotor, terwijl dit…
Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel: wat rijdt goedkoper?Benzine of diesel auto, welke is voordeliger? Een dieselauto rijdt zuiniger en diesel kost minder per liter dan benzine,…
Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaBenzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in EuropaAls je met de auto naar het buitenland gaat, wil je weten wat de prijs van benzine of diesel elders in Europa is. Autori…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Een dieselauto gereed maken voor biodieselEen dieselauto gereed maken voor biodieselLees hier hoe je een dieselmotor kunt ombouwen voor het gebruik van biodiesel. Om biodiesel te gebruiken heb je twee bra…

Reageer op het artikel "Benzine, lpg of diesel"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

André Ververs, 21-07-2016 11:57 #1
M. M.,

Zomaar een vraag;

Waarom worden voertuigen met allerlei brandstoffen opgenomen in vergelijkingen met schadelijke stoffen/uitstoot en komt LPG er helemaal niet in voor, terwijl dit vlgs mij toch ook een van de zuiverste brandstoffen is voor auto's!
Ook is de uitstoot van schadelijke stoffen bij LPG, mijns inziens, lager als bij andere fossiele brandstoffen. Dit zou dan ook consequenties moeten hebben voor de wegenbelasting etc.
Graag hierop uw reactie.
Met vriendelijke groet,
André Ververs

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-05-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!