InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waardevermindering van uw auto na een aanrijding

Waardevermindering van uw auto na een aanrijding

Indien een relatief nieuwe auto wordt aangereden kan de schade doorgaans wel worden hersteld. Helaas worden door de reparatie niet altijd alle sporten van de aanrijding weggenomen. In dat geval is uw auto minder waard dan een soortgelijke auto die niet werd beschadigd. Er is sprake van waardevermindering die u kunt claimen bij een aansprakelijke tegenpartij.

Waardevermindering

Als uw nieuwe auto wordt aangereden en wordt hersteld, zullen voor een kenner de sporen van het herstel zichtbaar blijven. Deze kenner kan bijvoorbeeld een autodealer zijn. Als u uw voorheen beschadigde auto na verloop van tijd in wilt ruilen bestaat dan ook de kans dat u een lagere inruilwaarde ontvangt voor uw auto omdat deze werd aangereden. Er is sprake van waardevermindering van uw voertuig omdat deze werd aangereden. Alhoewel veel mensen wel eens zijn geconfronteerd met dit fenomeen is het doorgaans onbekend dat deze kosten van waardevermindering kunnen worden verhaald op een aansprakelijke tegenpartij.

Hoogte van waardevermindering voor personenauto’s

Waardevermindering kan eenvoudig worden vastgesteld door een expert. Indien hiertoe echter geen opdracht werd gegeven zal een expert niet automatisch de waardevermindering berekenen. In dat geval kan met behulp van het expertiserapport de waardevermindering alsnog worden berekend met behulp van een formule. Een tussenpersoon of uw verzekeraar kunnen u hierbij behulpzaam zijn. Voor de berekening van waardevermindering wordt onder meer rekening gehouden met de volgende factoren:

  • Leeftijd van de auto – hoe ouder een auto hoe minder de waardevermindering na herstel zal zijn. In de praktijk komt waardevermindering ongeveer voor bij auto’s tot een leeftijd van 3.5 jaar
  • Kilometerstand – hoe langer een auto in gebruik is en hoe meer kilometers ermee zijn gereden, des te lager zal de waardevermindering ten gevolge van een reparatie na een schade aan de auto zijn
  • De arbeidskosten en spuitkosten benodigd voor het herstel – Hoe ingrijpender de reparatie des te meer kans op waardevermindering, er is immers meer kans dat er na herstel verborgen schade overblijft en bij het uitvoeren van een grote reparatie is er ook een grotere kans dat er een vermindering in de deugdelijkheid van de auto ontstaat. Hoe ingrijpend een reparatie is kan onder meer worden afgelezen aan de arbeids- en spuitkosten van de reparatie
  • De consumentenprijs – Hoe duurder de auto hoe lager de waardevermindering relatief zal zijn.

Waardevermindering en uw eigen verzekering

Uw eigen autoverzekering dekt schade aan uw voertuig zelf indien u volledig casco bent verzekerd (ook wel all risks genoemd) conform de polisvoorwaarden komt waardevermindering van uw auto echter niet voor vergoeding in aanmerking. Wel zal uw verzekeraar, indien een ander aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade aan uw auto, de schade verhalen op die aansprakelijke derde. Doorgaans wordt hierbij ook de schade die u als persoon leed (bijvoorbeeld autohuur en eventueel eigen risico) gevorderd. U kunt uw verzekeraar dan ook verzoeken ook de persoonlijke schade die u heeft in de vorm van waardevermindering mee te nemen in het verhaal op de tegenpartij. Indien u beschikt over een volledige rechtsbijstandverzekering of alleen een rechtsbijstandverzekering op uw autoverzekering kunt u ook de rechtsbijstandverzekeraar vragen u te assisteren bij het verhaal van uw persoonlijke schade.
© 2008 - 2014 Dsvh13, gepubliceerd in Auto (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Uitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagUitgekeerde dagwaarde na autoschade is te laagNa een ongeval krijgt u of de nieuwwaarde van de auto uitgekeerd, of de dagwaarde. De uitgekeerde dagwaarde is vaak te w…
Auto verkopen: tips en trucsAuto verkopen: tips en trucsJe wilt een nieuwe of andere auto aanschaffen: hoe kom je dan het best van je oude auto af? Natuurlijk krijg je hier nie…
Schadegarant, wat is dat?Schadegarant, wat is dat?Door een aantal (auto-)verzekeraars werd begin jaren negentig de Stichting Schadegarant geïntroduceerd. Met de oprichtin…

Reageer op het artikel "Waardevermindering van uw auto na een aanrijding"

Reactie

Jose, 20-04-2012 16:38 #1
Ik heb een opel corsa van nog geen 2 jaar oud en nieuw gekocht. Terwijl ik op bezoek was bij iemand is een persoon in mijn auto gereden met gevolg 1200 euro schade. De auto is niet voorzien van nieuwe onderdelen wel keurig gerepareerd wn gespoten. Ik heb gevraagd om waardevermindering maar dat us niet het geval. Reden; de grens voor waardevermindering is 2% en bij mij kwamen ze uit op 1.37% dus helaas. Ik ben verzekerd bij reaal maar heb een sterk vermoeden dat het niet fair is. Ik ruil mijn auto over een jaar in en dan kan iedere dealer toch zien, dat mijn auto rechts helemaal is overgespoten we kunnen dat toch ook zien in het auto paspoort en er zijn computersystemen voor. Dit baart mij zorgen. Mijn auto heeft schade opgelopen totaal buiten mijn schuld om maar reaal geeft niet thuis omdat de formule die wordt gehanteerd bij de berekening van waardevermindering dit de uitslag was. Mijn inruilpremie gaat naar beneden hoe pak ik dit aan? Heeft iemand ervaring met wellicht een soortgelijke zaak.

Infoteur: Dsvh13
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!