InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Insecten van autolak verwijderen

Insecten van autolak verwijderen

Insecten van autolak verwijderen Zomer, zon, en vliegenresten. Tijdens de zomer ontaardt elke rit op de snelweg in een regelrechte massamoord. De vliegen- en insectenresten zien er niet alleen vies uit, ze zijn ook gevaarlijk. De beste huismiddeltjes voor het verwijderen van insectenresten zijn hier verzameld.

Hoe verwijder je insectenresten?

Masochisten en kilometervreters maken er een sport van om bij elke vlek het juiste insect te raden, fijner besnaarde automobilisten daarentegen onderdrukken met moeite enige onpasselijkheid. Het verschilt uiteraard van autorijder tot autorijder hoe men omgaat met de hardnekkige insectenkorstjes die na een lange rit op motorkap en voorruit kleven. Maar voor ons allemaal geldt de vraag: hoe krijg ik de stoffelijke resten er weer vanaf zonder extra lakschade te veroorzaken.

Elke 10 kilometer 2 dode insecten

Gemiddeld belanden er tijdens een autorit twee dode insecten op uw voorruit. Dat is het resultaat van een analyse van gegevens die 1,5 maand lang door autobezitters konden worden doorgegeven op een speciale website. De 17.000 deelnemers aan de enquete meldden op de betrokken website het aantal insecten dat op de kentekenplaat kleefde. Interessante conclusie: insecten in de provincie Gelderland hebben de grootste overlevingskans in het verkeer, in Zeeland, Groningen en Friesland de minste.

De risico's van een besmeurde voorruit

Het antwoord is simpel maar niet altijd uitvoerbaar: zo snel mogelijk afwassen. Geen probleem als men maar een paar minuten onderweg is. Veel helder water, een zachte spons en lak en voorruit zijn weer brandschoon. Maar wie lange afstanden rijdt heeft altijd verloren. In de felle zon volstaan al enkele uurtjes om de insectenresten vast op de ondergrond te laten aanbakken. Geen mooie aanblik en bovendien nog gevaarlijk ook. Een voorruit met vastgekoekte insectenresten wordt met enige hulp van ruitenwisservloeistof en ruitenwissers al snel omgevormd in een voorruit met de kenmerken van een melkglas. Doorzichtigheid bij laagstaande zon: nul komma nul!

Welke hulpmiddelen zijn er voor verwijdering?

Afdoende tegenmaatregelen zijn, al naar gelang de aard van de verontreiniging, omslachtig en duur. In vogelvlucht de belangrijkste hulpmiddelen. Maar kijk uit voor lakschade bij gebruik van sommige middelen.

Insectenverwijderaar
De veelkleurige spuitbussen, verkrijgbaar bij uw tankstation of bouwmarkt, voldoen met name goed bij verse insectenresten. Besproeien, laten inweken, vervolgens met een hogedrukreiniger de allergrootste vlekken verwijderen. Daarna met een zachte spons nabewerken. Maar de helpers uit het laboratorium zijn niet écht goedkoop en vaak erg agressief voor je huid en de lak.

Een in cola gedrenkte krant
Functioneert net als met water maar lost kennelijk ook de meest hardnekkige substanties op.

Natte handdoeken
Het gebruik ervan komt overeen met de vochtige krant. Grootste voordeel: men hoeft zich niet bezorgd te maken over het afgeven van drukinkt.

Vochtige nylons
De nylonkous met warm water bewijst steeds weer goede dienst. De kousen zijn zó fijnmazig dat ze geen krasjes op de voorruit veroorzaken maar wél insekten en andere onregelmatigheden verwijderen. Kan ook met de nodige voorzichtigheid op de lak worden gebruikt.

Een appelkuur
De insectenkorstjes royaal met een gehalveerde appel inwrijven en laten inwerken. Het vruchtzuur lost de resten van de insectenpansertjes op. Vervolgens met een zachte spons en veel water nabehandelen.

De lakgum
In de handel is de zogenaamde lakgum (of kleiblokje) verkrijgbaar waarmee zich insectenresten afdoend van de lak laten verwijderen. Het kleiblokje moet bij voorkeur met wat water worden gebruikt om het goed over de lak te laten glijden. Niet de goedkoopste maar wel de meest professionele manier.

Samengevat:

Keukensponsen en ruige borstels hebben niets op lak en ruit te zoeken en kunnen opzichtige krasvlekken achterlaten. Bij extreem ingebrande insectenresten helpen deze gebruikelijke poets- en keukenmiddelen niet. Wie daarmee te veel wrijft en poetst riskeert aanzienlijke lakschade, en dan resteert alleen nog de gang naar de lakdokter.
Gerelateerde artikelen
Je paard beschermen tegen vliegen en insectenTijdens de lente- en zomermaanden worden onze paarden overmatig geplaagd door vliegen, muggen en andere insecten. Wat ku…
Insecten: de wespInsecten: de wespEr zijn zo'n 50.000 verschillende wespen in de wereld. Wespen zijn geen leuke insecten om tegen te komen. Ze komen vaak…
Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: in veel landen is het heel normaal om insecten te eten. Ze zijn lekker en voedzaam. In landen waar men ge…
Hoe valt hardnekkig vuil op ruiten te verwijderen?Hoe valt hardnekkig vuil op ruiten te verwijderen?Hardnekkig vuil verwijderen van allerlei ruiten, hoe doe je dit? In dit artikel komt alles aan het licht.

Reageer op het artikel "Insecten van autolak verwijderen"

Reacties

Pieter Spanhak, 04-10-2008 09:17 #2
Let wel op als je zoals er in de rij van oplossingen staat met een in cola gedrenkte krant. Daar wil ik wel even over kwijt dat als je cola op de lak gebruikt je dan de siliconen van de was ook verwijderd dus is het geheel ook niet meer weer bestendigd en moet het gedeelte opnieuw in de was gezet worden. Want echte Coca Cola verwijderd de siliconen. Reactie infoteur, 04-10-2008
Beste Pieter,

erg bedankt voor je reactie. Bij de revisie van mijn artikel zal ik je tip meenemen.

Vriendelijke groet,

Govert

Blognetwerk, 04-09-2008 19:50 #1
Ik rij van het weekend weer is door de wasserette :-) Reactie infoteur, 04-09-2008
Succes!

Infoteur: Serkozy
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!